Gå til innhold
Arkivverket

[#35982] Nesje i Veøy kommune, Møre & Romsdal

Gjest Reidun Søbstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Reidun Søbstad

Min tippoldemor er Ingeborg Hansdatter Næsje f. 19/5 1825 i Veøy. Hennes far var gårdbruker Hans Olsen Næsje. Disse opplysningene om Ingeborg ble funnet av en slektforskerkollega i Bølsøy kirkebok under oppføringen av vielser (hun ble gift 29/12 1856 i Molde kirke med Ellef Larsen Sletten fra Lom).Fra FT 1801 har jeg funnet en Hans Olsen 11år, sønn av Ole Olsen og Karie Pedersdatter på gården Nessie soer.Neste FT (her på digitalarkivet) er fra 1865 og Hans Olsen er sannsynligvis død.Kan noen bistå med å finne ut hvem Ingeborgs foreldre var? Enten i oppføringer i kirkebok om hennes dåp/konfirmasjon eller annet?mvh Reidun Søbstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Herje Raumli

Dette kan være datter av Hans Olsen Nesje 1790-1840 og Marta Kristine Andersdatter Flovik 1793-1877, begge Veøy. Bygdebok for Nesjestranda (Solemdal 1995) nevner Ingeborg Hansdatter Nesje f. 1825 som barn nr. 5 av Hans og Marta. De hadde 10 barn. Det nevnes også at Ingeborg flyttet til Bolsø i 1846 og at videre sjebne er ukjent. Du finner masse om både for- og etterslekt i bygdeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Søbstad

Takk Ola. Så flott at det finnes bygdebok for stedet, da skal jeg bestille den på biblioteket her. Det virker som om det er min Ingeborg du viser til. Ingeborg og Ellef flyttet til Ålesund og de fikk 7 barn. Deres yngste datter, Karoline Elise er min oldemor. Hun giftet seg i Trondheim, men både hun og min oldefar døde mens min farfar og hans to yngre søsken ennå var små barn. Derfor finnes det minimalt muntlige overleveringer eller andre minner som kunne fortelle meg hvem som var oldemors besteforeldre.Takk igjen!mvh Reidun Søbstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddrun Thomassen Flovik

Husk å også låne Veøyboka 1. Der står det nevnt mer om din tippoldemor Martha Kristine Andersdtr Flovik. Min manns tippoldefar ble eier av gården Flovik 115-1 i 1859. I høst tok vi en ferie i forfedres fotspor og var bl.a på besøk på gården Flovik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Ingeborg Hansdatter Nesje er 8-menning av en av mine oldeforeldre. Det skulle vel tilsi at du og jeg er 11-menninger. Ingeborg ligger inne i min base, og jeg har også en god del av hennes aner inne. Jeg ser du anbefales å låne inn Veøy I, men vel så mye trenger du 'Bygdebok for Holm sogn' I og II. Da kan du lete deg bakover til ca år 1500. Vil du ha en RTF-fil for hjelp kan du gjerne få det med det jeg har inne, men så langt ute i slekta er det mange korte tråder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Søbstad

Hei 11-menning Osvald :o) Jeg vil veldig gjerne ha en RTF-fil fra deg. Bygdebok for Holm sogn I og II er notert.Min mail adresse er reisoeb@online.noTakk skal du ha!Reidun Søbstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.