Gå til innhold
Arkivverket

[#35986] Norske indvandrere i Queensland Australien i det 19 Årh

Gjest Robert Ørsted Jensen Historiker
 Del

Recommended Posts

Jens Peter Michelsen er med ret stor sansynlighed IKKE identisk med Jens MickaelsenJens Peter Michelsen/Mikkelsen var dansk og født 1858 Slesvig Avnbøl, Ullerup sogn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eivind Kinck

Som en del av en kartlegging av den danske grenen av familien Kinck (skrevet Kinch i Danmark) ville det være interessant å høre om du har noen opplysninger om følgende personer som utvandret til Australia, men hvor jeg ikke har noen videre spor (jeg har ingen opplysninger om hvor i A. de slo seg ned):Fredrik Stadfeldt Kinch, f. 10.12.1850 i Altona, Tyskland - d. 01.07.1906 i AustraliaAdolph Theodor Kinch, f. 27.04.1856 i Altona - d. i AustraliaHenry Emil Kinch, f. 08.11.1856 i Altona, d. i Australia, g.m. Anna Schabom f. 21.07.1858, datter Gertrud Eliza Augusta Kinch, f. 30.12.1886Georg Eduard Kinch, f. 15.04.1858, d. i Australia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kære edvin, Nej jeg har desværre ingen oplysninger om familien kinch. jeg kan sige med megen stor sikkerhed at de ikke kom til Queensland (jeg har nemlig alle lister over emigranter til denne stat)Da de næsten med sikkerhed var tysksprogede er det sansynligt at de slog sig ned i South Australia, der ligesom Quensland havede flere tyske kolonier.Jeg vil således bemærke at Altona idag sådan nærmest er en nordlig forstad til Hamburg og at det altid har været tysksproget. Selvom det er korrekt at det sammen med Holsten var et del af et hertugdømme under den danske krone i mange år så er folk fra Altona nu almindeligvis at betragte som tyskere idag såvel som dengang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benedicte Hauge Kulø

Hei Robert! Tusen takk for svar! Når det gjelder John Crowes bestefar så var han engelsk generalkonsul i Norge og tilbragte hele sitt voksne liv i Norge. Han var født i London, het Sir John Rice Crowe, kom til Norge i 1820 og grunnla Alta Kobberverk. Faren Henry Woodfall Crowe var engelsk konsul i Helsingfors, og derfor ble John og hans søster født der. Foreldren giftet seg i Stockholm 3. juni 1862. De kom hjem til Norge rett før faren døde. John vokste opp sammen med sin mor og hennes nye mann Thorvald Hellesen i Trondheim og Fredrikstad. Jeg er ikke helt sikker, men regner med at han var norsk statsborger. Det kan kanskje stemme at han kom via London da de hadde familie der. Jeg setter pris på at du legger meg i ditt kartotek slik at jeg kan få info dersom du skulle komme over noe nytt. Vennlig hilsen Benedicte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en god historie den jeg har en hel gruppe af mennesker født forskellige steder i de skandinaviske lande, de har alle det til fælles at deres far var Bristiosk købmand og flere af disse fædre have slået sig ned et sted i de skandinaviske lande hvorfra de drev deres virksomhed, og flere af dem fungerede i det dengang helt ulønnede hverv som Bristisk Consul. Vi har Archer familien i Norge som en af de vigtigste, og så er der også Knox familien og Brown familien i Danmark og mange flere kunne nævnes. Deres børn var ofte meget successfulde i Australien og banede vejen for yderligere skandinavisk emigration. men jeg har ikke tidligere hørt om Crowe her men vil se om jeg kan finde tid til at finde mere på ham. Ja jeg tror faktisk at det er den rigtige John Crowe vi har her, men der er ikke noget specielt eller overraskende i at han afsejler fra London. Næsten alle der skulle til australien sejlede fra London over Plymoth i de de dage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AE Ferner

Eivind Kinck! Hvis du går inn på telefonkatalogen for Australia vil du finne ganske mange Kinch'er der. Kanskje en telefon til noen av dem kan gjøre nytten? Mvh Anne Elise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Tore Hanssen

HeiHåper du har mulighet til å hjelpe meg med å skaffe noen opplysninger om en slektning som bosatte seg i New South Wales. Hans navn var Jacob Hansen, født i 1854 i Norge, kom til Australia rundt århundreskiftet som sjømann. Etter de opplysninger jeg har fått var han bosatt i Tichborne (i nærheten av Peak Hill?). Hans kones navn var Emma Charlotte Hansen. Vi vet ikke når/hvor han døde. Han skal imidlertid ha hatt flere barn hvor av to sønner som falt under 1. verdenskrig. Jeg er interessert i alt av opplysninger om hans liv i Australia og eventuelle gjenværende selktninger. Håper du kan hjelpe meg. Hilsen Jan Tore Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kære Jan, Jeg må sige at jeg desværre ikke kan hjælpe dig, men jeg har lagt dit navn ind ved siden af Jocbs i mit kartotek hvis noget skulle dukke op.Men jeg er nød til at sige at jeg ikke samler oplysninger om efterkommere, det er derfor meget sjældent at jeg har sådanne oplysninger. Mit arbejde handler kun om indvandrerne selv, derss afkom har kun interesse for mig i det omfang at de kan kaste lys over indvandreren. Du kan prøve at rette henvendelse til denne webside, de kan muligvis hjælpe dig viderehttp://jspl.com.au/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AE Ferner

Hi Mike and Robert. My Alfred Margido Hansen was born i Norway 7.august 1880. He became a sailor and got a child in Norway in 1910. He then disappeard for the family; some said he was in the US and some in Australia. The guy you've found in Melbourne, Nat Archives in 1926:Hansen Alfred Magado could possibly be our man! Thank you both Mike and Robert! Anne Elise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mike Wilson

'Alfred Margado HANSEN'Just received this email: 'I am not from this family just did a death and marriage look up for you found no marriage for him in Victoria but did find a death for a Alfred Margado HANSEN died in 1955 Cohu Victoria Australia [reg-no-18369] father:unknown mother:unknown He was 74 years old born around 1881?'I think I can look at Probate records online if you want more info.Mvh Mike

Lenke til kommentar
Del på andre sider

There seems to be little doubt that Mike got the right guy here, I am very pleased. I have added the information to my system in case more information turns up, relatives here and the like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Bill

Hei Robert,Ref innlegg nr (17): Takk for hjelpen !! Rasmus Rugland ble født på gården Rugland på Jæren i Hå kommune i Rogaland fylke. Han ble født den 31. Januar 1881. Han skal ha reist sammen med en som heter Arne Kartevold, kan du bekrefte om han var på samme skip ?? Han ble i Australia i 8-10 år før han dro videre til USA. Han bodde der resten av livet sitt og døde i Oregon 02. Mars 1955.Han giftet seg med Edith Richardson i May 1917. De fikk et barn, Raymond Rugland som ble født i 1919. Han bor idag i California.Et spørsmål, hvor lenge varte turen fra UK til Australia. Han dro med Montebello fra Oslo til UK den 20de April 1900.Mvh,Bjørn Bill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej til dig Bjørn Bill, Ja det er korrekt at han rejste med samme skip som Arne Kartevold, nemlig post damp skibet 'Ophir s/s' 6910t fra London gennem middelhavet og Suez, og herfra, og efter al sansynlighed non-stop, over det Indiske ocean og ind mellem Indonesien og Australien til øen Thursday Island, og herefter med stop på de verse Queenslandske havne ned langs kysten til Brisbane hvortil skibet ankom 11 juni. Jeg ved ikke med sikkerhed hvor de steg af, kun at det var et ud af 10 eller så steder skibet lagde til. Tit havde skandinavere en bekendt hernede, en fjern onkel eller lignende som de først tog hen og besøgte.Rejsen tog omkring 4 uger på dette tidspunkt (fra 5 månder 70 år tidligere og 3½ måned i 1870erne hvor de fleste skandinavere ankom, dampskibe blev først sat ind fra 1880)Ved du hvor i Australien/Queensland de levede og arbejdede?Kom Arne også fra Rogaland og blev han her eller drog også han videre til USA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Bill

Hei Robert,Takk for svar!! Jeg vet ikke hvor i Australien de levde og arbeide. Arne kom også garantert fra Rogaland, Kartevold er nemlig et stedsnavn i Time kommune, nabokommunen som Rasmus kom ifra. Det som Rasmus sin son skrev til meg var at Rasmus dro videre til USA uten Arne, han ble tilbake. Om han senere også kom til USA vet jeg ikke. Han skriver også at Arne og Rasmus var skolekammerater, de hadde lest i ei norsk avis at det var mulig å få fri passasje til Australia dersom de var enige i å være der ei viss tid.Har du fødselsår på Arne ??Mvh, Bjørn Bill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arne var en smule ældre eller aamme alder som Rasmus, at dømme efter skibslisten var han født i 1882.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...
Gjest Steinar Gilde

Hei. Jeg leter etter en Andreas Marius Karlsen Ulstad født 26.12.1878 i Namsos, vokste opp i Steinkjer og var innom Trondheim i 1902. Hans foreldre var Karl Andreasssen Ulstad og hustru Ingeborg Anna Andreasdatter. Han skal være emigrert til Australia etter 1911 og var laksefisker. Finnes han registrert noen plass. Mvh Steinar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Stenar Gilde, Jehg havde ham ikke i mit register, det betyder at han formentlig ikke ankom eller opholdt sig i Queensland. Men hvis han også fiskede laks hernede, så ville det også være usansynligt, det er derimod langt mere sansynligt at han slog sig ned i South Australia Tasmania og Vicoria hvorfra der udgår laksefiskeri den dag idag, farvandet er for koldt heroppe nordpå.Men Ulstad er jo et overordentlig usædvanligt navn på Australske breddegrader og et kig på telefon regustret afslører at der er en familie af det navn i Queensland som det enste sted, du kan selv se her http://www.whitepages.com.au/wp/index.jspden eneste jeg kunne finde af det navn i Australien er et sted ved kysten lige syd fro brisbane her i QueenslandUlstad N, 28 Cocas St Regents Park qld-4118telefon 04 33 481 014Robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Gilde

Hei Robert. Takk for svaret og beskrivelsen av eventuelt område der laksefiske også foregår. Får konsentrere meg om å søke etter hans etterslekti disse områdene. Hilsen Steinar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hei, Robert. Dikteren Henry Lawson (opprinnelig Larsen) har du sikkert kontroll på. Han knyttes riktignok ikke først og fremst til Queensland, men ifølge en mini-biografi (forord til en norsk oversettelse av en del av hans tekster) fikk han 'tidlig i 1891 (...) ansettelse i ukeavisen Boomerang i Brisbane i Queensland'. Han ble der visstnok ikke lenge, men hadde muligens også andre kortere opphold i Queensland. Deler av hans norske genealogi er presentert i innleggene 23-25 i denne debatten: Lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange Tak Oddbjørn, Jo jeg er fuldt på det rene med Henry's historie. Det er dog vigtigt at holde fast i at han jo er Austrlier og ikke en skandinav. Han talkte ikke vores sprog, men han var dog meget knyttet til mindet om faderen og sine skandinaviske rødder jeg har en del oplysninger om hvordan han i perioder hvor han lå under for depression og alkohol misbrug boede hos en velkendt dansk journalist og fotograf og dennes danske hustru.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mike Wilson

Hei Steinar Records on National Archives of Australia show : ULSTAD Ole Falk Ebbell - Nationality : Norwegian - has filled out an 'Application Form for Registration as Alien' circa 1916 - circa 1920 Record Location Perth Access status: Open Date of decision 31 Jan 2004LenkeRegards Mike

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Eivind Kinck

Jeg vet ikke om tilbudet om oppslag fortsatt står ved lag, men jeg skulle være veldig takknemlig om du kunne sjekke om du finner Johan Fredrik Heftye som utvandret fra Oslo (Kristiania) i 1872, riktignok med reisemål New Zealand. Han forlot sin familie i Oslo, men jeg har funnet en innførsel i kirkeboken for hans kones død som sier at han var bosatt i Australia i 1883.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert Ørsted Jensen

Kære Eivind, Nej jeg kan desværre ikke se ham i mit system. Det er muligt at han er der men så har han ændret navn. Hvis du har mere specifikke oplysninger om hvor i Australien og hvad hans forældre hed, så kan jeg muligvis hjælpe dig yderligere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Ananias Olsen Hordvik f. 1844 i Hamre, han reiste til Australia. I 1872 skrev han brev hjem og da bodde han i Queensland i Australia. Han kalte seg da for A. O. Hardy. Har du Robert noe mer informasjon på ham?Med vennlig hilsenKenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.