Gå til innhold
Arkivverket

[#35986] Norske indvandrere i Queensland Australien i det 19 Årh

Gjest Robert Ørsted Jensen Historiker
 Del

Recommended Posts

Gjest Robert Ørsted Jensen

Kenneth Det er vigtigt at jeg får også om forældrernes navne til de folk I søger. Det er især vigtigt hvis de skifter navn.Ved du hvornår han kom til Australien og hvor i Queensland han boede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Ananias var født 18. januar 1844 av foreldre Ole Sjursen og Dordi Jakobsdtr. Hordvik i Åsane (Hammer/Hamre). Han kalte seg for A. O. Hardy da han skrev brev hjem i 1872.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kære Kenneth, Mange tak. Du skriver at han rejste til Queensland i 1872. Hvis det er korrekt så er det også sikkert at jeg har ham, blot kan jeg ikke finde ham på nogen af de navne du angiver. Ved du hvorfra og hvonår han afrejste fra Norge? Adskillige nordmænd rejste til Queensland over Hamburg, sædvanligvis med afsejling fra Christiania (Oslo) og til Hamborg hvor de indskibedes. Jeg har alle de originale skibslister og hvis du har en dato vil det være nemmere at finde ham. Jeg har indtil nu heller ikke kunnet finde ham som Hardy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eivind Kinck

Til 49Mange takk for ditt svar Robert.Jeg har dessverre ingen andre holdepunkter enn Australia som bosted i 1883.Johan Fredrik Heftye var født i Kristiania 12.12.1828 som uekte sønn av Fritz Heftye og den ugifte Inger Marie Larsdatter. I dåpsboken er hans etternavn skrevet Fredriksen, men senere forandret til Heftye. Kunne du sjekke om han ev. kunne ha endret etternavn til Fredriksen. Han forlot forøvrig Kristiania 24.10.1872 med skipet Albion fra rederiet Gunnestad & Co. med reisemål New Zealand. Han var kjøpmann av yrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Kenneth Bratland

Vedrørende innlegg 50-53. Ananias reiste ikke til Australia i 1872, men han skrev brev hjem fra Australia i 1872. Da kalte han seg A. O. Hardy. Da han skrev brevet bodde han i byen Charters Towers i Queensland og var gullgruver. Kanskje dette kan hjelpe noe mer.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kære kenneth, Jeg har ledt efter Ananias Olsen Hordvik (alias Hardy)men kan ikke finde skugge af ham noget steds. Jeg forstår nu på dig at han formentlig ankom før 1872, måske endog før 1870.Kan han være kommet her som sømand tror du?Hans navn er et problem for han havde endog mere grund til at ændre på sit fornavn, spm på engelsk lyder kvindeligt, end han havde til at ændre sit efternavn. Men netop det forhold at han ænsre sit efternavn antyder at han nok ankom som sømand, da disse oiftest er mere sammen med andre og britiske folk end med andre skandinavere hvorfor de er mere tilbøjelig til at ændre på deres navn.Hordvik udtales således udmærket på Engelsk der er endog mange engelske navne ofte navne af oldnordisk oprindelse der ernder på vik dog i reglen stavet som wik, så der er ingen saglige grund til at ændre på navnet Hordvik. Men det gør ham pokkers svær at finde da Hardy er overordentlig almindeligt. Det jeg kan sige er at hen ikke blev naturaliseret (statsborgerskab) i Queensland og at der heller ikke er noget der tyde på at han hverken giftede sig eller døde her.Guldgravere (goldminers) var et meget omflakkende folkefærd, det er derfor muligt at han fulgte med til Ne Guinea i 1878 og derfra videre til West Australia i 1893. Der er et par andre norske Guldgaver som jeg heller ikke har kunnet finde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

Robert.Har ett spørsmål og håper du kanskje kan hjelpe meg.Anna Emilie Einarsen, f.13.02.1887, Hillesøy, Troms, Norge. Emigrerte til Australia. Fra Oslo (Christiania) den 19. dec. 1924, med båten 'Nowo', 'Bennett Linje'. Hun var ugift da hun reiste fra Norge.Har funnet henne reg. Australia i 'Australien Electoral Rolls 1925' hvor hun bor i 'Swan Street, South Perth, Western Australia' og hun arbeider som 'Waitress' Mener å tro at hun ankom Perth.Er interesert i om hun stiftet familie etter at hun kom til Australia, om der finnes eventuelle etterkommere og når hun døde?Bernt Jenssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok Kenneth, Men jeg har, som jeg altid gør, lagt alle de oplysninger du gav ind på min database og skulle jeg finde noget vil jeg komme tilbage til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kære Bernt, Nej desværre er hun ikke i min database. Grunden er også at jeg som hovedregel kun registrerer folk der ankom før 1914. Men jeg har nu gjort et notat og skulle jeg senere høre noget vil jeg lade dig det vide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest Steinar Nyløkken

Hei! Kunne du sjekke om du finner Helge Tollefsen Melvold f. 26/05/1865 enkemann, reiser til Australia 26/07/1907.Han reiser med fire barn:Sigrid Therese 07/01/1892Thurman Howard 20/10/1894Clarence Arthur 12/06/1896Helge Henry 20/06/1898Han har tidligere vært utvandret til Amerika og barna er født der.Se Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.