Gå til innhold
Arkivverket

[#35990] Borgerskap i Bergen 1751-1866

Gjest Knut Bryn
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Bryn

I Digitalarkivet finner man borgerulle for Bergen for tiden fram til 1751 basert på Nicolaysen (1878): 'Bergens Borgerbog 1550-1751' og en base som heter 'Borgarbrev Bergen 1866-1916'. Hva så med perioden 1751-1866? Finnes det originalmateriale om borgerbrev som ble gitt i Bergen? Inneholder dette materiaelet evt. de samme opplysningene som de to basene som Digitalarkivet har i dag?Det er mulig dette spørsmålet har vært reist før, men jeg kan ikke finne det nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det finnes en trykt utgave, Bergens borgerbok 1752-1865, utgitt av Bergens historiske forening vedA. M. Wiesener i årene 1917-1923.Vi har vært i kontakt med Bergen historiske forening om å legge ut en digitalisert utgave, og har lenge hatt planer om å gjøre det. Av ulike årsaker har det så langt ikke skjedd, men vi har en digitalfotografert utgave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Takk skal du ha. Dette var jo oppløftende. Bakgrunnen for at jeg spurte akkurat nå var diskusjon nr. 31075 i Debattforum ( Lenke ), men behovet for en slik borgerrulle har jeg hatt flere ganger tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.