Gå til innhold
Arkivverket

[#35996] Slekten RING på Inderøya, Nord-Trøndelag

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Kjenner noen til skomaker/skredder/matros/fisker etc.-slekten RING på Inderøya i Nord-Trøndelag.Jeg har en Elias Ring - skomaker eller skredder som har flere barn, bl.a. en sønn Olaus som nevnes i 1875 og en datter Maren som er ugift i 1900 og en datter som blir gift til Mosvik. Har noen mer utfyllende opplysninger om disse??Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Ring er nok ingen slekt - det er to gårder på Inderøya - Indre og Ytre Ring.Finner i Inderøyboka (Steinkjer 1937) at en Elias Jensen Ring var oppsitter av Indre Ring fra 1811. Elias var gift første gang med Golla Pedersdatter Ferstad, og hadde i dette ekteskapet disse barna: Ole, jens, Andreas, Nils Peter, Margrete, Elen Bergitte og Petternille. Gift andre gang med Massi Olsdatter, barn i dette ekteskapet var Olaus, Golla, Marta og Elen Marie. Elias må ha vært en produktiv kar..... Han døde i 1859.Ellers nevnes bare sønnen Ole, som ble bygselmann på Bosnes fra 1847, og tok senere over gården Ring etter faren. Ole Eliassen sin sønn; Ole tok over Ring i 1882.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel. Da er den misforståelsen oppklart. Det var altså en gård som het Ring. Tusen takk Hallvard. Det står da tydeligvis ikke noe i boka om hvor denne Elias Jensen kom fra. Golla Pedersdatters forfedre på farsida har jeg til en stor grad. Hun stammer fra Leksvikslekt og fra en slekt Stabel fra Norge/Danmark.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Hallvard Bragstad

Har prøvd å finne ut om opphavet til Elias Jensen, og det er helt klart at han ikke er fra Inderøy.Finner han heller ikke i kompanirullene (1807 og 1811) - der er det ofte litt informasjon om den enkelte soldat.Men så finner jeg noe interessant: Elias giftet seg på nytt, 12. april 1832 i Inderøy, og her er det oppgitt at han var 'Gaardmand og Enkemand fød paa Indseth', 52 år gammel. Faren er også oppgitt: Jens Estensen. Innset er under Kvikne. Finner ingen passende Jens Estensen i FT1801 - men du må prøve å finne Innset og Kvikne i kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Haugrud

Et skudd litt i blinde, men det finnes en aktuell kandidat til Elias Jensen i Verdal i FT1801, ugift tjenestedreng 20 år gammel. Og fra Verdal til Inderøy er vegen kort... (håper lenken blir med)Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Haugrud

Feil i linken - håper det går bedre nå.LenkeSkal prøve å få sjekket litt i bygdebok for Kvikne om Jens Estensen - har muligens tilgang til denne bygdeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk begge to. Jeg har jobbet lenge med denne Elias Jensen og ikke kommet noen veg. Jens Estensen (Østensen) er spennende. Venter med lengsel på fortsettelsen.Mvh. Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Haugrud

Jeg er på sporet av mer opplysninger. Har funnet enda litt flere barn av Elias, og en litt anne fordeling på de to konene. Mener å ha funnet at han har 10 barn med sin første kone Golla, og bare 2 med kone nr. 2, Massi, som for øvrig var ikke mindre enn 26 år yngre enn Elias. Olaus er ynngst, født 08.06.1836. Har også funnet ting som tyder på at Elias sin far het Jens Evensen - ikke Estensen (funnet på Family Search ved andre ekteskapsinngåelse). På dette grunnlag finner jeg en mulig farskandidat i Jens Evensen i FT 1801 i Soknedal, Støren. 48 år gammel og gift for andre gang. Kommer tilbake med mer info om alle barn etc. når jeg har sjekket opplysningene litt grundigere. Og Elias Jensen i Verdal var et blindskudd, han ble gift samme år som 'riktig' Elias Jensen, men med Martha og ikke Golla...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står definitivt Jens Evensen. Dette er ikke bokstavene ST. Dette blir mer og mer spennende. Leita etter opplysninger om disse, bl.a. på Inderøy bibliotek, men fant aldri noe. Tusen takk.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Haugrud

Da kommer det mange opplysninger :Elias Jensen giftet seg første gang med Golla Pedersdatter / Pettersdatter 29.09.1808 i Inderøy.Elias finner jeg i FT1801 som losjerende ugift skomaker på Hamsaas i Inderøy, da 26 år gammel, Golla finner jeg på Ferstad i Inderøy FT1801 som 13 år gammel.Elias Jensen er født i 1774 på Innset, Kvikne, Hedmark og døpt der 04.12.1774Golla og Elias har følgende barn 1. Ole født 07.11.1808 og døpt 12.11.18082. Jens født 23.06.1811 og døpt 30.06.18113. Margrethe født 15.05.1813 og døpt 19.06.18134. Elen Bergitte født 12.10.1816 og døpt 24.11.18165. Andreas født 21.08.1821, døpt 21.10.1821 og død 11.11.18216.Andreas født 11.10.1822 og døpt 24.11.18227.Nils født 02.07.1824 og døpt 22.08.18248.Peter / Peder født 05.02.1827 og døpt 11.03.1827Alle disse finner jeg i kirkebok på Family Search (Vital Records Index).Finner i tilleg 2 til på Family search (mer usikre kilder, data innsendt av privatperson, Family Group Record)1. Petronelle / Peternelle født 11.06.18182. Golla født og død 22.06.1829Golla Pettersdatter døde 15.07.1829 og ble begravet 23.07.1829.Elias Jensen giftet seg for andre gang i 1832 med Massi Olsdatter, datter av Ole Pedersen og Maren Halvarsdatter (på Solle-Berg i Inderøy i FT1801).Massi er født 20.11.1806 og døpt 30.11.1806.Elias og Massi fikk 4 barn :1. Golla født 19.12.1832 og døpt 23.12.1833 (?, muligens 1832)2. Olaus født 08.06.1836 og døpt 24.06.18363. Marta født 01.04.1839 og døpt 02.06.18394. Elen Marie født ca. 1845 (er 20 år og bor sammen med moren og halvbroren Ole på Ring i FT1865).Elias far heter Jens Evensen og has mor heter Brynhild Nielsdatter.Det kan være Jens Evensen som bor med sin kone nr. 2 på Nyhus i Soknedal, Sttøren i FT 1801. Denne Jens er 48 år i 1801 og ville da vært ca. 22, og det er ikke veldig langt fra Innset på Kvikne til Soknedal. Men dette bygger bare på spekulasjoner fra min side ...Det var det for denne gang - alle opplysninger er funnet i FT1801, FT1865, Vital Records Index, International Geneological Index og Family Group Reord på Family Search.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Punktene om - datteren Petronella stemmer, født 11. juni 1818. - datteren Golla stemmer, født 22. juni 1829, død en time gammel. Begravet 28. juni.Kilde: kirkeboka.Når det gjelder teorien om Soknedal, er vel den litt tynn, tror jeg.Har funnet følgende giftermål der: 14.07.1785 Jens Evensen Berg med Kiersti Gulbrandsd. FaasætGravferd: 18.05.1788 Kiersti Gulbrandsd. Ertzhuus 36 aarKilde: LenkeDessverre går ikke giftermål for Soknedal videre, men i Soknedal er det jo bare en Jens Evensen (i riktig alder) i 1801. Så tipset mitt er iallefall å se videre på Innset/Kvikne.Men litt tilbake til innlegg 3), 'Golla Pedersdatters forfedre på farsida har jeg til en stor grad. Hun stammer fra Leksvikslekt og fra en slekt Stabel fra Norge/Danmark.'- Leksvikslekta her skjønner jeg ikke? Er det mor til Golla som er fra Leksvika? For faren var jo Peder Olsen Ferstad, mora Margrete Nilsdatter. Peder Olsen Ferstad hadde jo ei mor fra Stabel-slekta, mens faren var Ole Pedersen Gangstad. Har selv aner tilbake til Gangstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Haugrud

Hei, Hallvard ! Jeg synes nok selv også at 'Soknedal-sporet' er relativt løst fundert, og i går var jeg på biblioteket for å lese i Bygdeboka for Kvikne. Den er ikke til hjemlån, og jeg må derfor lese på biblioteket. I går rakk jeg ikke mer enn ca. 1/3 del av boka, men jeg var innom noen mulige brødre av Jens Evensen (Evensen'er bosatt på Kvikne med noenlunde 'riktig' alder). Men jeg fant ikke opphavet til disse i går. Fortsetter når jeg får tid.Ellers har jeg også litt vondt for å se koblingen til Leksvik for Golla - det må evt. som du sier være på morsiden.Kommer tilbake dersom jeg finner ut mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Haugrud

Hei igjen, Hallvard !Brukte lunsjpausen til litt søking. Det er to Margrete Nilsdatter født i Inderøy som er aktuelle, den ene datter av Nils Jonsen og Maritte Larsdatter, og født 20.08.1761 - den andre datter av Nils Andersen og Gollov Larsdatter, og født 11.01.1761. Trolig er den siste riktig (pga. av oppkallingen til Golla Pedersdatter). Men eventuell tilknytning til Leksvik må da trolig være enda lengre bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Ja, ser disse to Margrete.Og siden det er ingen med samme navn i de nærmeste årene, bør det jo være en av disse.Ved å se på giftermål i Inderøy, har begge Margrete giftet seg i løpet av en 2-ukers periode:23. nov. 1786 Margrete Nilsdatter med Petter Olsen Ferstad (Ungk. Dragon under Motzfeldt). Forlovere: Hans Ferstad og Peder Kvistad.7. des. 1786 Margrete Nilsdatter med Ole Larsen Strømmen (Ungk. og grenader under Bjering). Forlovere: Anders Sund og Nils Sakshaugvang.Døde:7. april 1833, Margrete Nilsd. Strømmen, 71 årDen andre må være død etter 1839, jeg har registrert tom. 1839.Barn av paret 'Strømmen':1787: Marta, faddere: Nils Hamsås og kone, ? og kone, Maria Larsdr.1789: Nils, faddere: Lars Olsen, Nils Jensen, Nils Larsen, Guru Brynnildsdr, Anne Amundsdr.1792: Marta Katrina, faddere: Lorns Nielsen, Lars Olsen, Agnes Hansdr, Olava Larsdr.1796: Gurina, faddere: Aage Monsen, Einar Olsen, Ingborg Røset, Kirsti Larsdr, Marta Hansdr.1803: Lava, faddere: Maren Larsdr., Maria Hansdatter, Berithe Andersdatter, Lars Olsen, Anders Mortensen, Peder Monsen. Barn av paret 'Ferstad':1786: Ragnild Margrete, faddere: Ole Ferstad og kone, Jakob Sakshoug og kone, Ragnild Margrete Olsdr.1788: Golla, faddere: Hans Ferstad og kone, Mons Hjulstad og kone, Anne Olsdr.1790: Anne, faddere: Ole Ferstad og kone, Mathias Gran og kone, Marta Olsdr.1792: Ole, faddere: Ole Ferstad og kone, Jon Nielsen, Lorns Andersen, Karen Nielsdr.1794: Nils (tvilling), faddere: Anders Sund og kone, Jon Nielsen, Ole Andersen, Golla Nielsdr.1794: Andreas (tvilling), faddere: Peder Nielsen Wolan og kone, Peder Kvistad og kone, Kristian Andersen.1802: Petternilla, faddere: Peder Nielsen Aas, Ole Pedersen Sakshaug og kone, Anne Pedersdatter Aas, Golla Nielsdatter Koen?, Maren Nielsdatter Sakshaug.En av disse to Margrete var født på Hjulstad, foreldre: Nils Andersen og Golla Larsdatter. Nils Andersen var født omkring 1718, døde 24. mai 1785 på Hjulstad. Golla Larsdatter var fra Kvistad, født omkring 1725, døde 5. jan. 1807 på Hjulstad.Ved å se på faddere til paret Ferstad sitt andre barn (Golla) er Mons Hjulstad nevnt. Mons Hjulstad er sønn til Nils Andersen og Golla Larsdatter. Den ene tvillingsønnen (Andreas) har Peder Nilsen som fadder. Dette er en annen sønn til Nils Andersen og Golla. Fadder til datteren Petternilla, Maren Andersdtr. kan være datter til samme par, iallefall hadde Nils og Golla en datter Maren.Faddere fra paret 'Strømmen' mener jeg ikke kan kobles mot Hjulstad - så jeg heller kraftig til at Margrete Nilsdatter var fra Hjulstad, men man får vel dette bekreftet 100% ved å se på skiftet etter foreldrene (Nils i 1785 og Golla i 1807).Nils Andersen Hjulstad sine foreldre: Anders Iversen Hjulstad (død 1753) og Anne Nilsdatter Lyngstad (ca 1686-1768). Golla Larsdatter Kvistad sine foreldre: Lars Hansen (ca 1691-1766) og Ingeborg Amundsdatter (ca 1693-1759).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Davidsen

Torbjørn.Margrete Nilsdatter Hjulstad var søster til min 2xtipp oldefar, Mons Nilsen H., og jeg har notert ca 60-70 navn av Margrete og Petter Olsen Ferstad's etterkommere (i tillegg til hva jeg har av Mons's forfedre of etterkommere). Hvis du er interesert kan jeg sende deg hva jeg har i GEDCOM eller Word format. PS. Detaljene er for det meste fra 'non-primary' kilder!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen tusen takk alle sammen. Dette er reine slektsforskermaratonnet. Her var det aller meste nytt. Oversikten over barneflokkene er helt nye for meg. Jeg er veldig interessert i etterkommerne etter Margrete og Petter Olsen Ferstad, Svein. Jeg har en hotmail, så du kan kanskje sende det i Word til denne. Er ikke den store datafriken, så ting tar tid med meg. Det er Mirromurr_60@hotmail.com. På forhånd takk.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kaster jeg ennå et par personer inn her jeg. Lorents Larsen Undersåker, født 1827 på Inderøy ble gift med Elen Bergitta Eliasdatter Ring. Barna var bl.a. 1. Lorents Andreas Lorntsen Haugberg, født 1849 i Inderøy, NT, Gift med Elen Andreasdatter Haugberg på Inderøy. Henne vet jeg heller ikke noe om. Di kom til nabokommunen Mosvik. 2. Elias Lorntsen Hauberg, født 1851 i Inderøy, NT.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Davidsen

Lorns Larsen finner jeg i FT 1875 og 1891 på Svian, en husmannsgård under Haugberg. I Inderøyboka III, Husmannssoga, finner vi Lorent og Elen og Elias. Hvis du ikke kan lese dette .jpg tillegget, eller hvis det ikke kommer fram, skal jeg kjøre en OCR scan på det for deg. Bare si fra.

bilete0536.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei. Tusen takk. Disse sidene har jeg sett ja. Kommer imidlertid ikke lenger enn Lars Gudmundsen på den ene siden. På den andre er det Anders Haugberg, som jeg har sett et sted kalles Andersen, men vet ikke, og dennes kone Ragnhild, som vistnok het Johansdatter. Men det er alt Inderøybøkene kan fortelle.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Haugrud

Hei igjen !Jeg har funnet noe mer opplysninger :Ragnhild Johansdatter er datter av Johan Monsen og Anne Johannesdatter. Disse to ble gift 09.06.1807 og hadde i tillegg til Ragnild barna Ingeborg Anna 17.05.1811, M. (har kun initial, ikke hele navnet) 28.08.1817, Bergitta 22.06.1807 og Johanna 08.07.1814.Ragnhild Johansdatter 19.08.1808.Johan Monsen er født 05.03.1779, døpt 04.04.1779, av foreldre Mons Halvorsen og Berit Johansdatter.Ellers er jeg sterkt i tvil om opplysningene om at Lars Gudmundsen i Marka er far til den Lornts Larsen som er på Svian er riktig. I FT1865 er Lornts Larsen på Svian 39 år gammel, og i FT1875 49 år gammel. Det stemmer dårlig med at han er født i 1832, men langt bedre med at han er født i 1826.I 1826 ble det født en Lornts Larsen i Inderøy, og jeg prøver nå å finne ut mer om dette.Den Anders som ble gift med Ragnhild Johansdatter den 14.02.1839 heter Anders Jacobsen og er sønn til Jacob Hansen og Marit Bondesdatter.Alle disse opplysningene er funnet i FT1801, 1865 og 1875 samt kirkebøker på Family Search.Når det gjeleder Lornts Larsen er jeg som sagt i tvil om opphavet, men den Berit Sivertsdatter som er gift med Lars Gudmundsen i FT1865 kan muligens ha vært gift før med en anne Lars (slik at Lornts Larsen er Lars Gudmundsen sin stesønn). (jeg finner to ekteskap på Berit Sivertsdatter, men det er ikke sikkert det er bare en med det navnet).Kommer tilbake hvis jeg finner ut mer om Lornts Larsen sitt opphav - eller mer om andre av personene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Er litt uenig i et avsnitt i siste innlegg:'Den Anders som ble gift med Ragnhild Johansdatter den 14.02.1839 heter Anders Jacobsen og er sønn til Jacob Hansen og Marit Bondesdatter.'Da denne Anders giftet seg i 1839, ble hans alder oppgitt å være 38 år - altså født omkring 1801. I tillegg heter det: 'Gaardmand og Enkemand fød paa Julepl. ophold paa Hauberg' - altså født på en plass under Jule.Sønnen til Jakob Hansen og Marit Bondesdatter var født i februar 1798, på Gausa.Iflg. Inderøy-boka (s. 96), var Anders Jakobsen Haugberg fra Lyngstad - bruker av Haugberg fra 1834. Han døde 1861.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Haugrud

Jeg ser at jeg nok har vært litt for rask med Anders Jacobsen - jeg var ikke klar over henvisningen til Jule.Prøver å følge opp denne og da finner jeg Jacob Michelsen og Berit Andersdatter på Hjule i FT1801 med flere barn, deriblant også en sønn Anders - men han er født i 1794.Når jeg prøver å sjekke alle barna til dette ekteparet finner jeg ingen Anders født i 1801, men de fikk en sønn Morten i 1801.Jeg finner heller ingen annen Anders Jacobsen født i 1801 for Inderøy - men kanskje Hallvard har tilgang på bedre kilder enn meg og kan oppklare dette ?Står det om den Anders Jacobsen som giftet seg i 1839 at han var fra Jule / Julesplass finner jeg ingen annen forklaring enn at det 'må' være den Anders som er født i 1794 (selv om han er oppgitt til å være født i 1801) - evt. at Morten født i 1801 hadde to navn slik at han også het Anders ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk alle sammen. Dette blir mer og mer spennende. Med så mange vinklinger er det ikke rart jeg plundrer. Man må antagelig være litt geografisk oppdatert for å kunne finne fram i alle stedsnavnene. Inderøya er et nesten helt ukjent sted for meg foreløpig, men etterhvert nå begynner det å bli lettere å orientere seg.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Haugud

Jeg har nå skumlest bygdeboka for Kvikne uten å finne noe sikkert spor etter Jens Evensen. Jeg finner noen 'Evensen'er' som muligens kan være brødre av Jens, men det står lite eller ingen ting om opphavet. (en Ola Evensen med noenlunde samme alder som Jens Evensen nevnes bl.a. under Røstvangen gård). Så opphavet til Jens Evensen og Brynhild Nielsdatter (Elias Jensens foreldre)klarer jeg foreløpig ikke å finne ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.