Gå til innhold
Arkivverket

[#35998] Fra Sverige i 1876. Til Boston 1896?

Gjest Nina Stenvall
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Stenvall

Jeg trenger hjelp til å komme videre med noen personer. Det gjelder Kajsa Svensdotter, født i Ödskölt i Dalsland 24/2 1837, og hennes sønn, Karl, født i Ödskölt 16/5 1867. Karl ble født uten at moren var gift, og farens navn er ikke oppgitt. Disse to flytter til Norge 11/9 1876. Men det er ikke angitt hvor i Norge de flyttet!! Hvor begynner jeg så å lete? Så langt har jeg ikke kunnet finne de blant innflyttede svensker til Østfold.Jeg har hørt at Kajsa emigrerte – at hun skal ha bodd i St. Luis i Missouri og at hun døde i Duluth i Minnesota. Men noe mer ”håndfast” har jeg dessverre ikke.Blant Emigranter fra Oslo 1867-1930 finner jeg med reisedato 15/5 1896 en Kaisa Svendsen, 59 år, bosatt i Tistedalen. Og som skal til Boston. Det står riktignok at hun er norsk, men hun var vel kanskje blitt norsk statsborger etter så lang tid?? Videre står det at hun var enke (det står E). Hun kan jo ha vært gift her og blitt enke, men det kan vel kanskje også tenkes at hun brukte den betegnelsen ettersom hun hadde en sønn uten å være gift? En til bosatt i Tistedalen reiste samme dag: Arb. Johan Andersen, 14 år. Men jeg vet ikke om han hadde noen tilknytning til henne.Det jeg håper på er at noen kan finne flere opplysninger om Kajsa/Kaisa i det hun kom til Boston. Vanligvis står det vel hvem personene skulle til? Kan Karl ha reist tidligere og at det var ham hun skulle til? Ellers håper jeg på hjelp til å finne frem til Karl også!Vennlig hilsen Nina Stenvall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Hei Nina, har du funnet ©Karl som konfirmert i f.eks 'Tistedalen', passene år er vel ca 1881+, dette for event. finne hans fars navn eller bosted for de begge. hilsen Egil S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Stenvall

Takk for svar, Egil. Nei, jeg har ikke kommet så langt. Fikk akkurat vite at de flyttet til Norge. Jeg vet jo ikke om det er riktig Kaisa som bodde i Tistedal og emigrerte i 1896 heller. Men et sted må jeg begynne, så jeg skal starte med søk etter konfirmanten Karl i distriktet her. Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Jada, 59 år gamle Kajsa Svendson kommer til Boston med 'Gallia' i mai 1896. Hun sies å være enke. Hun skal til sin sønn K. Karlson. Så det er nok blink dette!Hun reiser sammen med 14 år gamle Johan A. Anderson. Jeg har trøbbel med å tolke hvordan ankomstlista er satt opp. Det er ingen tvil om at Kajsa skal til sin sønn K. Karlson. Det er heller ingen tvil om at Johan A. skal til sin bror.Men om denne broren er K. Karlson er vanskelig å avgjøre.Det er også vanskelig å avgjøre om K. Karlson bor i Duluth i Minnesota eller i Otter tail county i Minnesota.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Stenvall

Ja, dette var virkelig moro, Jon! Blink må man vel kalle det, ja. Tusen takk! Så da får jeg fortsette letingen 'over there'. Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei!Jeg vil tro det er riktige personer jeg har funnet boende i 3807 West 5th Street i Duluth, St. Louis County, Minnesota i folketellingen 1900.Husholdet består av moren Carrie Anderson, født februar 1836 (står det her) i Sverige av svenske foreldre. Hun er enke, har født 4 barn, hvorav 2 er i live og kom til USA i 1896. To sønner bor sammen med henne:Charles Anderson (står dette etternavnet her) født i Sverige i mai 1867 av svenske foreldre. Han kom til USA i 1887 og var amerikansk statsborger. Ugift. Arbeidet som hoister ved coaldock.John Anderson, født i Norge i mai 1882 av svenske foreldre. Han er arbeider ved en eller annen '....mill', men ikke helt sikker på hva det står.Klarer ikke legge inn en permanent lenke til folketellingen her, men sender bildet til Nina på privaten. Tenkte allikevel det var greit å legge ut de viktigste opplysningene i forum i tilfelle noen andre da kunne bygge videre på dem.Hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Stenvall

Ja, bravo vil jeg si også, Marius!! Hvordan det går an å finne frem til personer som forandrer navnene sine så fullstendig, er mer enn jeg fatter! Så tusen, tusen takk!! Jeg var på biblioteket i dag og fant Johan Herman, født 30/5 1882 her i Halden (Asak sokn). Foreldrene var Arb. Elias Andersen og Hustru Kaisa Svendsen.Carl Carlsen ble konfirmert i Asak i 1881. Som nr. 1 i 1888 melder Ungkarl Karl Karlsen utflytting til Amerika, og det er nok han som reiser fra Oslo 2/3 1888 med St. Paul som reisemål. Hvis han også kom til Boston, kunne det vært all right og visst om det står hvem han skal til. Eller andre interessante opplysninger..At Carrie Anderson, alias Kajsa Svendsdotter fødte 4 barn, er ukjent for meg. Hun fikk et dødfødt barn i Sverige i 1862, det er det eneste jeg vet om foruten de to andre som fikk vokse opp.Mye vil ha mer, er det noe som heter! Går det an å følge familien i kommende folketellinger også?Takk til alle gode hjelpere fra Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Jeg tolker det som enten en feilskrift i det siste innleget, eller at transkriberinga (digitaliseringa) har blitt feil her. Det er 'din' mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.