Gå til innhold
Arkivverket

[#36008] Husmann Svend Svendsen og kona Anna Auensdatter; Oddernes beg. av 1800

Gjest M. Nicolaisen
 Del

Recommended Posts

Gjest M. Nicolaisen

Hei!Jeg trenger hjelp til å finne ut mer om husmann Svend Svendsen og kona Anna Auensdatter. I følge Oddernes bygdebok var de husmannsfolk under Rypestøl (g.nr. 21); følgende er oppgitt:'Svend Svendsen g.m. Anna Auensdtr.; d. 1836 på Strai. Barn: Asgjer døpt 8/4 1810, Auen, Torgrim, Anne Severine, Kristine, Anne (1821). Barna tok ut i tjeneste: Asgjer reiste i 1837 til Lauvdalen i Birkenes, Auen 1831 til Dønnestad i Tveit, Torgrim 1835 til Hobbesland i Birkenes. Svend festet en plass på Rypestøl i 1813, men han var der før den tid.'Datteren Anne Severine er forøvrig min ane; og er å finne på plassen Dugane under Strai.Den eneste Svend Svendsen jeg har funnet i Oddernes i 1801 er 25 år og soldat. Noen Anna Auensdatter har jeg ikke funnet; men her kan vel både for-og etternavn skrives litt forskjellig.Håper på hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M. Nicolaisen

Hei, og takk for svar!Den Anne Severine du har funnet som er født i 1808, kan det vel neppe være; siden første barnet kom i 1810.Den andre kandidaten kan stemme bra, men jeg har ikke riktig lykkes med å finne henne i bygdeboka; så dersom noen kunne be-eller avkrefte denne personens forhold til de i innlegg 1, hadde det vært fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Ottesen

Svend Svendsen døde som fattiglem og enkemann på Gjusnes i Oddernes 15. oktober 1846 (etter vedvarende diare og brekning i omtrent 60 timer!). Han oppgis da å være født på Skår i Greipstad. Det er han nok ikke, men han flyttet til Skår alt i 1770, ett år gammel. (Svend ble døpt i Bjelland 16. august 1769, om lag 4 måneder etter farens begravelse.)Foreldrene var Svend Ådnesen på Gjemlestad i Bjelland (ca. 1714-1769), og Karen Torgrimsdatter fra Skuland i Laudal (ca. 1726-etter 1793) som ble gjengiftet med enkemann Jon Pålsen på Skår i Greipstad (1736-1793). Jon og Karen hadde ikke barn, men Jon hadde flere barn av et tidligere ekteskap, blant annet Pål Jonsen Skår. Svend Ådnesen var fra Åkset i Laudal og var i et første ekteskap gift med enken Birgitte Børusdatter (d. 1751) på et annet bruk av Åkset, og etter hennes død flyttet Svend Ådnesen til Gjemlestad.Svend Svendsen Skår og Anne Auensdatter Gjervoldstad, begge fra Greipstad, ble gift i Oddernes 7. juli 1800. (Hvor de bodde i 1801 ved folketellingen, er uvisst. Det er tenkelig at Svend er den 30-årige soldat Svend Svendsen som bodde som tjenestedreng på Skår, men han oppgis som ugift. Blant fadderne til deres eldste datters dåp i 1802, var folk fra Eidså i Greipstad. Nå viser det seg at gården Eidså ikke er kommet med i folketellingen for 1801, så kanskje Svend og Anne kan ha bodd her.) Svend og Anne bodde på Skår i 1802, vel på gården til Svends stebror, Pål Jonsen, men alt innen 1805 var de bosatt på Rypestøl i Oddernes, og her var de ennå i 1821.Anne Auensdatter døde i 1836 som husmannskone på Strai i Oddernes, og det oppgis da at hun før har bodd på Rypestøl, og mannen er Svend Svendsen. Trolig har ekteparet da bodd hos datteren Guri og hennes mann, Anders Knutsen.Anne Auensdatter var født ca. 1780 og var datter av Auen Olsen (d. ca. 1786) på Gjervoldstad i Grepstad og Guri Olsdatter (f. på Gjervoldstad ca. 1756).Av barn av Svend Svendsen og Anne Auensdatter kjenner jeg til følgende (fødsels-/dåpsår i parantes; de to eldste er døpt i Søgne (Greipstad), de øvrige i Oddernes (uvisst med Torgrim)): Guri (1802), Åsille (1805), Torgrim (ca. 1807), Asgjerd (1810), Auen (1812), Anne Severine (1814), Christine (1816) og Anne (1821).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M. Nicolaisen

Hei, og tusen tusen takk for svar!Her var det mye nytt for meg. Soldaten Svend Svendsen har jeg vært innom, men jeg hadde ingen måte å plassere ham på; jeg visste for lite. Plassen Greipstad er ukjent for meg; Bjelland og Laudal kjenner jeg igjen fra digitalarkivet.Jeg er selvsagt nysgjerrig på hvor du har funnet opplysningene om familien hen; dersom det er lett tilgjengelig litteratur så som bygdebøker, kommer jeg til å låne det på biblioteket.Igjen; tusen takk for alle opplysningene og at du ville dele dem med meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Ottesen

Du spør etter kilder, det er bra. Jeg har benyttet helt vanlige kilder, så som kirkebøker og skifteprotokoller. I og med at jeg bor i Kristiansand, har jeg rimelig grei tilgang til Statsarkivet i Kristiansand. Her finnes lett tilgjengelig kopier av kirkebøkene for Agder, og dertil et kortregister over skifter.Agder er dertil vel forsynt med bygdebøker av ymse kvalitet. For Greipstad kom første bind i 1992 (av Marit Ljøstad Mørck); her finner du omtale av Skår, men ikke Gjervoldstad eller Eidså. Noe bind 2 er ennå ikke kommet. Greipstad var en del av Søgne prestegjeld, men utgjør nå Songdalen kommune, like nordvest for Kristiansand. For både Bjelland og Laudal finnes der bygdebøker jeg har benyttet. Hva som forefinnes av bygdebøker for området bør du relativt lett kunne finne frem til selv, ved å gå inn i databasen til ”Norsk samkatalog for bøker” eller Bibsys – eller du kan få din lokale bibliotekar til å bistå deg.For omtrent syv år siden kartla jeg hovedtrekkene i slekten til Svend Svendsen. Nå fikk jeg et nytt gjensyn med ham, gjorde ytterligere noen undersøkelser og fant mer. Dersom du oppgir en e-post-adresse, kan jeg sende deg et noe fyldigere notat om Svends slekt.Ellers er jo Kristiansand blitt til å leve i og således verdt et besøk om man har ærend her. Sommerstid kan jo du sende eventuelle reisefeller ned på Bystranda, mens du besøker arkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M. Nicolaisen

Du syns kanskje det var rart at jeg hadde vært innom soldaten Svend Svendsen, uten at jeg hadde vært borti Greipstad og Søgne? Grunnen er at det også i Oddernes er en soldat ved navn Svend Svendsen, som kunne passe aldersmessig. Derav misforståelsen. Jeg kommer til å ta kontakt med biblioteket for å fjernlåne aktuelle bygdebøker; de begynner å bli vant til det nå; og er svært hjelpsomme. Jeg gleder meg til å få flere opplysninger om slekta; e-postadressen min er som følger: marinico@online.noOg som du sier; Kristiansand er en by verdt å besøke; så vi får se hva sommeren bringer!Igjen, takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.