Gå til innhold
Arkivverket

[#36014] Tjessem-slekt fra Ålgård

Gjest Nina Stenvall
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Stenvall

Hei, Dette gjelder Sven Svensen Tjessem, født 20. august 1881 på Ålgård ved Stavanger. Jeg vet at han IKKE er i slekt med kronprinsessen!! Men jeg skulle gjerne hatt litt opplysninger om hans foreldre. Og hvor var han i 1900? Han emigrerte til USA i 1905.Vennlig hilsen Nina Stenvall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Willenburg

Foreldrene var Sven Svensson Tjesseim født 1855 på Gjesdal, Gjesdal, bodde en stund på Edland, Gjesdal - senere Tjesseim, Høyland. Gift 20 nov 1881 med Gine Serine Nilsdtr. Rishammer f 1858 død 1883. Med henne en sønn f. 1881, bor i Amerika, gift med 3 barn (Gards og ættesoga for Gjesdal av Søren Arneson)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Stenvall

.. og de tre barna er/var mine tremenninger! Det var fire barn, men det andre barnet døde bare 2 år gammel. Takk til deg Eva for opplysninger om familien! Når jeg da vet at moren døde før 1900, går jeg ut fra at det er faren jeg i 1900 finner på gården Solheim i Gjesdal. Han er da gift igjen med Kristina Pedersen Tjessem, og de har da 7 barn. Det jeg reagerer på er at barn nr. 5, født i 1893, heter Svend Svendsen Tjessem, det samme som sønnen i første ekteskap altså. Og han levde jo! Kan det stå feil navn på denne andre Svend, eller kan årstallet være feil slik at det var han som var født i 1881? Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Willenburg

Glemte mor til Sven født 1855, det var Ingeborg Maria Simonsdtr. Hadland, Gjesdal, født 23 april 1832, død 1879 på Tjessem.Ikke uvanlig med to barn med samme navn på de tider i Rogaland. Sven født 1855 var gift 2. gang 4 des. 1884 med Gerhardine Kristine Pedersdtr. Ur-Egeland, Høyland, født 1862. De hadde 14 barn, men 6 døde før konfirmasjonsalderen! Den andre Sven var født 1893 og gift med Katinka Johanna Viklund født 1890.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Stenvall

Takk igjen, Eva! Artig å få opplysninger fra en som ikke bor i landet, men som tydeligvis sitter med bygdebøker. Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.