Gå til innhold
Arkivverket

[#36020] Torger Aslaksson Vinje i Telemark

Gjest Johan Arthur Hansen
 Del

Recommended Posts

Jeg ønsker opplysninger om foreldrene til Torger Aslaksson f ca 1768 i Vinje, Telemark og døde på Austarheim i Sauda i 1853. Han ble gift med Ragnhild Bjørguvsdtr fra Laurdal (Lårdal) i Telemark f.1782 og som døde på Austarheim i 1849.Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

En mulig kandidat er Torgeir Aslaksson f. 1775 på Lidvad og som søsknene Eivind og Aslak ...'flutta nord'... iflg bygdebøkene til Rikard Berge. Søsknenes foreldre var Aslak Eivindsson, Lidvad (f. 1744) og Kristi Torgeirsdotter (56 i 1801, død 1812), datter av Torgeir Guleiksson (i live 1782). Nå vet ikke jeg om Sauda er 'nord' for Vinje, men andre kandidater kan jeg ikke se i databasen min over folk fra Vinje og Rauland, foreløpig...Håper det ikke er et blindspor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for innspillet. Skal se på dette senere i kveld.Sauda ligger like langt nord som Haukeligrend.Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det er en Tarjei Aslakson som ble gift. 12.6.1809 i Vinje med Ragnhild Bjørguvsdtr. Den ene sønnen Osmund ble dpt. på Laardal i Telemark 6.10.1811. Ole ble f.ca 1814 på Austarheim i Sauda.Disse er de rette personene så langt. Det er også en Tarjei Aslakson som bodde på Ydsteplass i Fyresdal ved FT i 1801.Da var han 36 år. Kanskje var han gift flere ganger. Det er også en Tarjei Aslaksson som blir gift med Johanne Jensdtr. 4.4.1804 i Vinje. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mary Farrell

When Tarjei Aslakson married Ragnhild Bjorgulvsdtr in Vinje in 1809, the church book calls him the widower Tarjei Aslakson Levad. Sp: Eirik Knutson & Olav Ledvorson.And I have his first wife as a Gunvor Olavsdtr, not Johanne Jensdtr. But I have not been able to find a burial record for Gunvor.Mary Farrell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thank you for your information. Of course it was Gunvor he married 4.4.1804. Tarjei and Ragnhild must have move to Sauda about 1813/1814. I have not found when Gunvor died or if they have any children.Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.