Gå til innhold
Arkivverket

[#36022] Sissel Giliusd. (Gasman) g. 1751 i Kragerø m. Aanon Aslachsen. Etterslekt?

Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gilius Hansen Gasman (1681-1742), Egelands verk, hadde 10 barn i tre ekteskap. Jeg antar at Sissel Giliusdtr. som i ft. 1801 bor på Stabbestad i Sannikedal, er ei av døtrene. Hun er da 78 år og bor sammen med sønnen Gilius Amundsen (40 år - fhv. skipper) g.m. Anne Pedersdtr. Møller (24 år). De har ingen barn i 1801.Sissel ble gift 16/2 1751 i Kragerø med Aanon Aslachsen. Sønnen Gilius burde dermed i 1801 ha blitt kalt Aanonsen, men slike inkonsekvenser er jo ikke uvanlige.Gilius Gasmann fikk to døtre han kalte Sissel. Begge hadde tvillingsøsken. Sissel I (døpt 5. søndag etter trefoldighet 1722) døde antakelig som liten. Sissel II ble døpt 24. søndag etter trefoldighet 1723, og må være hun som i 1801 bor i Sannidal.Kjenner noen til om Sissel Giliusdtr. (Gasmann) og Aanon Aslachsen fikk flere barn enn Gilius? Og fikk Gilius Amundsen og Anne Pedersdtr. Møller barn etter 1801?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten presisering: Gilius Amundsen var ikke 40, men 49 år i 1801. Dermed var han altså godt og vel dobbelt så gammel som kona på det tidspunktet. Jeg vil - ut fra konas alder - gå ut fra at de var relativt nygifte i 1801. Gilius bør være født i begynnelsen av 1750-årene (ca. 1752?), sannsynligvis i Kragerø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Sissel Giliusdtr. er også omtalt i denne debatten: Lenke (se innleggene 66-72). Er det noen som har undersøkt om det faktisk ble gravlagt en Sissel Giliusdtr. i Søndeled/Gjerstad 9/6-1799?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er de to døtrene til Gilius Hansen Gasmann og Helvig Jørgensdtr. som fikk navnet Sissel: [url="http://www.familysearch.org/Eng/search/IGI/individual_record.asp?recid=500218848710&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>Lenke og Lenke.Dersom en av dem er begravet i 1799, er det ikke uten videre godt å si hvem av dem det er. Søndeledboka antar at den eldste av dem døde som liten, men begravelsen er ikke funnet. Begge kan godt ha levd opp. Dersom den førstefødte var svakelig som liten, kan foreldrene gjerne ha valgt å gi ett år yngre datter samme navn for å sikre seg at navnet gikk videre (oppkalling etter Cecilie, Gilius Hansens mor - eller stemor).Jeg tar også med en lenke til vielsen mellom Sissel Giliusdtr. og Aanon Aslachsen i Kragerø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Gunnar (innlegg 4): Jeg har sjekket bygdeboka for Søndeled på ny - og der er det Sissels (den yngste av dem) tvillingsøster Margrethe som er oppgitt begravet 9/6 1799.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå sjekket hvem av Gilius Gasmanns døtre som er innført som begravet i kirkeboken for Søndeled 9. juni 1799, og teksten lyder slik: 'Margrette Gilliusd. Verket, 73'.Jeg har også lett etter ev. begravelser til noen av de andre barna til Gilius Gasmann. Ingen av hans tvillingbarn er funnet (dvs. Niels og Sissel, f. 1722 - og Margretes tvillingsøster Sissel, f. 1723). Nå må det legges til at det tydeligvis er en sterk underrapportering av dødsfall i Gjerstad MINI A-2, som er den aktuelle her (det gjelder også Gjerstad MINI A-1). La meg også føye til at i 1745/46 er det skifte av 'kirkebokregime', og i overgangen mellom Gjerstad MINI A-2 og Søndeled KLOK B-1 (som er de aktuelle her) er det åpenbart noen mindre lakuner.Jeg fant imidlertid begravelsen til Gilius Gasmanns eneste barn i det andre ekteskapet med Aase Torstensdatter, Mikkel Giliussen Gasmann: 'Dom. 14 p. Trinit. 1715 Parenteret over Gillius Gastmands Søn Michel'. Han døde altså ikke lenge etter fødselen, og den var vel også årsaken til moras død. Søndagen før ble det nemlig holdt liktale over henne: 'Dom 13 p. Trinit 1715 Parenteret over Aase Tostens datter Gillius Gastmands af alder 30 aar 6 maaneder'.M.h.t. denne trådens egentlige utgangspunkt, så tror jeg fremdeles det er sannsynlig at den Sissel Giliusdatter som gifter seg i Kragerø i 1751, er Gilius Gasmanns datter, og da fortrinnsvis hun som er f. i 1723.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Ann Parry

I have found the following children christened for Anund Aslachsen og Sidsel Giliusdatter in Kragerø.Gilius: døpt 28 Apr 1752, faddere, Thoer Tallachshavnens kone, Thore/Thone? Sivertsdatter, Gunder Ellingsen and Halvor Aslachsen.Aslach: døpt 25 Apr 1755, faddere, Thoer Tallachshavnens kone, Siri Larsdatter, Gundlic Jørgensen and Ole Abrahamsen.Karen: døpt 10 Jun 1759, faddere, ... Nielsens kone, Marthe Lars.... , ....biørn Hasne and Ole As.....? last entry at the bottom of a page with black marks obscuring most of the entry.Anund Aslachsen, døpt 17 sep 1719 Tørdal, født Bø-Bergejord, Tørdal. foreldre: Aslach Halvorsen Bø og Karen Amundsdatter Melås. Holte, bind I, ekteskap #186. [This is not documented anywhere, but Anund's brother Halvor moved to Sannidal and is a christening witness]I have copies of the Kragerø kirkebok and will do some more checking to see if I can find more information on Sidsel and Anund's children,mvhLill AnnAnund begravet Kragerø, 31 Dec 1772, Kragerø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Ann Parry

Skipper Gilius Amundsen døde 2 apr 1804 begravet 7 apr 1804, Kragerø. Alder 53 år. [at this time the minister had a real problem counting. Ages are really off]Anne Pedersdatter Møller marries again. I have not found the marriage yet, but I am certain it is correct.Christopher Henckel Lyng and Anne Møller sønnGilius Anund Amundsen født 27 Nov 1806, døpt 5 Dec 1806 Kragerø, Byefogd Tønders enke, Jomfr Agathe Dahl, Hr Postmester Jacob Barth, Hr constitue Byefogd Henrich Georg Tønder, Kjøbm Poul Biørn, Luxdorph and Jørgen Rendtler. He was initially christened at home. The mother was not introduced since she died after the child's birth.Anne begravet 5 Dec 1806 Kragerø.mvh Lill Ann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thank you, again! Do you know anything about Aslach's and Karen's destiny (Gilius' brother and sister)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Ann Parry

1806 Kragerø April - I can't read the date it is too faded.Cop enkem Advocat Christopher Larsen Lyng og enke Madame anne Sal: Amundsens. Caut: Byefoged Tønder og ...? Tops.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Ann Parry

I have not found a marriage for either Karen or Aslak, but I found an interesting entry in Bamble.Hans Sørensen Midt Rogn g 1787 med Kari Anundsdatter/Amundsdatter Tinderholt. Bamble I gives no parents for Kari nor is an Anund/Amund mentioned on Tinderholt.They are on Rogn in 1801 LenkeAccording to this she was born ca 1758. Karen was christened in 1759. Searching in the IGI I found no Karen/Kari christened in Bamble for a five year span in either direction, but did find one in Gjerstad and one in Drangedal.Karen Aanonsdatter døpt Gjerstad is the daughter of Aanon Tellefsen Markset and stor Ingeborg Borgarsdatter Melås. They christen two more Karens after the Karen in 1758, the last one in 1766 on Mostad. No skifte is mentioned for Stor Ingeborg and living children, but Aanon g2 1770 med Ambør Pedersdatter øvre Røed. Gjerstad, s. 732, bind 6.Son, Tellef f. 1761 is on Brekke in Bamble in 1801 as a husmann.Perhaps Kari f. 1758 lived and she is the Kari who married Hans Sørensen. They had a daughter Ingeborg.Kari Aanesdatter døpt Tørdal i Drangedal, 9 Jul 1758 to parents Aane Tallaksen Lia and Margit Knutsdatter moved to Bamble. Margit died u/Bjerkeset in 1798.The other possibility is that this might be Karen daughter of Sidsel and Aanon.It looks like it will require the parish records to sort this out.Let me know, I am interested.mvh Lill Ann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du jo leser godt norsk, Lill Ann, skriver jeg på morsmålet mitt denne gangen. Det er vel ikke så lett, ut fra det vi foreløpig vet, å fastslå med sikkerhet hvem Karen i Bamble er datter til. Jeg tror imidlertid jeg vil utelukke Kari Aanesdatter fra Tørdal - først og fremst fordi Aane (Aadne, Arne) er et annet navn enn både Anund og Amund.Ser vi på hvilke navn Karen Anundsdatter og Hans Sørensen ga barna sine, er det vel paret fra Gjerstad (Markset, Mostad) som er det mest realistiske alternativet, siden denne Karens mor hette Ingeborg - og det gjorde jo også ei av døtrene til Karen og Hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.