Gå til innhold
Arkivverket

[#36033] Anniche Olsen f. 1775 i Øyestad, Aust-Agder, hvor kom foreldrene i fra ?

Gjest Maya Lillemoen
 Del

Recommended Posts

• 4 måneder senere...
Gjest Maya Lillemoen

Kjenner noen til gårdene Vatne, Aadnevig og Rusteberg? trenger info om evt. bygdebøker. Finner ikke personene i Øyestads bygdebøker.Finner Anniche født 1.mars 1775, døpt samme dag i Vestre Moland (kirkebok). Hennes foreldre er Ole Johanesen og Inger Johnsen Rusteberg? (vanskelig å tyde). En av fadderne har navnet Knud Johansen Ruse.Anniche gifter seg 1. okt. 1800 med Ole Bærntsen og bosetter seg i Kolbjørnsvig, hans foreldre er Bærnt Olsen Watne og Ingeborg Tonnisdatter Aadnevig. Når faren Bærnt forlover seg heter han Bærnt Olsen Frichstad.Takknemlig for all hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl Berge

Vatne/Ådnevig/Frigstad er gårder i Randesund, som nå er del av Kristiansand. Det finnes en bygdebok hvor Ole Berntsen f. 1776 er nevnt som sønn av Bernt Olsen Frigstad 1742-1789 og Ingeborg Tønnesdtr Ådnevig 1742-1782, så dette er nok foreldrene. Ruse/Rusteberg er ukjent. Kanskje kan Ruse være Ribe i Høvåg eller Fjære? Ellers finner jeg en Knud Johannesen Masteberg i Kristiansand f.1744, sønn av soldat Johannes Iversen Masteberg og Elin Knudsd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Tusen takk for informasjonen. Mulig du har rett at Ruse kan være Ribe. Navnene er vanskelig å tyde i kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Kan det være snakk om Rustenberg i Froland? Froland hørte til Øyestad prestegjeld fram til 1849. En periode fra 1816 og utover ble dessuten kirkelige handlinger for Froland ført i kirkeboka for Fjære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne linken - Lenke - viser at Johannes-navnet i hvert fall fantes på Rustenberg, som lå under gården Tre/Træ. Så vidt jeg vet var mange av dem som bodde på Rustenberg knyttet til Froland jernverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Hei Oddbjørn Der ga du meg et flott tips. Jeg må tydeligvis finne vielsen til Ole Johanesen og Inger Johnsen Rusteberg, for å finne bostedet deres. (hvis det i det hele tatt er opplyst). Tusen takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vel bror til den Annichen du fant i FS-IGI: Lenke. Også han oppgitt døpt i Øyestad.Det er litt pussig at datoen 1. mars 1775 passer både for den Annichen Olsen som er registrert i FS og for den du har funnet i kirkeboka for Vestre Moland - og at foreldrenes navn dessuten er de samme. Men om det er snakk om den samme jenta, kan hun jo ikke være døpt to steder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her er nok den Johannes Olsen jeg nevnte i forrige innlegg i 1801: Lenke.Han er altså da 27 år gammel og bor ved tellingen hjemme hos faren, som har giftet seg på nytt og flyttet til Mjaavatn, samt en rekke yngre søsken. Søstera Annichen glimrer imidlertid med sitt fravær, og dersom hun lever, må hun altså ha flyttet hjemmefra (til Kolbjørnsvik?).Faren kalles i tellingen Ole Johansen, mens hans søster Anne, som også bor der, kalles Johannesdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Hei Oddbjørn Du verden for noen flotte opplysninger du gir meg, dette må jo bare være riktig familie. Tusen tusen takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bør jo FS-opplysningene sjekkes mot kirkebokinnførslene. Jeg skal se om jeg får tid til det en av de nærmeste dagene. Kanskje er det også mulig å finne noe i bygdeboka for Froland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Dette er så spennende, denne Anniche er min 3-tipp oldemor, hun har for meg vært så vanskelig å spore, inntil nå, endelig fikk jeg napp. Så igjen tusen takk.Jeg kontroll sjekker alltid kirkeboken for det jeg finner på Familysearch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå underslkt flere kilder og mener å ha en ganske klar oppfatning av hvem som var Anniche Olsdatters foreldre. Rustenberg i Froland kan vi glemme. Dermed har en del av den informasjonen og de hypotesene jeg har kastet fram i tidligere innlegg, ingen relevans lenger. Det som står fast, er at den dåpen du har funnet i FamilySearch, er korrekt (innlegg 1). Denne dåpen skjedde imidlertid ikke i Vestre Moland (jf. krikebokreferansen i innlegg 2). Det er ingen Anniche Olsdtr. som ble døpt i Vestre Moland det året. Dåpen er å finne i Øyestad MINI A-6 (1755-1776). Datoen er 1. mars 1775, og innførselen lyder slik:Ole Johanesøn og Hustru Inger Johnsdtr. Riise Deres datter Anniche. Testes: Barbro Johannesdatter, Giertrud osmundsdatter, ... Huschulsøn (?), Knud Johannesøn Riise, Tergie Pedersen.Vi skal altså til gården Rise i Øyestad.I Øyestad bygdebok, bind 1, av Kjell Bråstad (1981), s. 134 gjenfinner vi Aniche Olsdatters besteforeldre:Johannes Knudsen, født 1711, g.m. Annike Olsdtr. Løddesøl (1713-1775). De har denne store barneflokken:1. Ole Johannesen (Anniche Olsdatters far), til Ormevigen i Tromøy.2. Anne Johannesdatter, f. 1742.3. Barbra Johannesdatter (en av fadderne for Anniche Olsdtr.), f. 1744, g.m. Anders Pedersen Lindjord.4. Maren Johannesdtr., 1745-1827.5. Knud Johannesen (fadder for Anniche Olsdtr.), f. 1748.6. Ingeborg Johannesdtr., f. 1749, g.m. Ole Andersen Lauvrak.7. Annike Johannesdtr., f. 1750.8. Susanne Johannesdtr., 1753-1777.Bygdeboke forteller videre: 'I 1775 hadde Johannes løsøre for 51 daler. Gjelda var på 193 daler. 2 år senere ble bruket solgt for 499 daler til svigersønnen Ole Andersen Lauvrak.Jeg har ikke gjenfunnet familien på Tromøy, men selv om noe opplysninger mangler ovenfor, er jeg overbevist om at dette er rett familie.Anniche Olsdatters farsslekt er det relativt enkelt å følge videre bakover. Farfaren, Johannes Knudsen, var fra Rise, og han var sønn til Knud Jacobsen Rise (ca. 1667-ca- 1744) og Ingeborg Johansdatter. Det var hun som var derfra, og bygdeboka fører slekta tilbake til hennes farfar, Gjeruld Olsen Rise (død ca. 1605).Jeg ser at Anniche Olsdtr. og Ole Berntsen gifter seg i Arendal i 1800. Den kirkeboka har jeg ikke sjekket, men der burde forloverne være innført. Kanskje du der kan finne noen spor for å identifisere foreldrene til Anniche Olsdatters mor.Og altså: Glem Froland, Rustenberg og Vestre Moland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Du er utrolig hjelpsom Oddbjørn, tusen takk.Jeg har nok rotet litt med navnene på disse kirkebøkene dessverre, du har så rett så rett. Samtidig er de vanskelig å lese.Jeg finner dette i Arendal kirkebok 1800-1815: Trolovet 20 sep. 1800, Ungkarl Ole Bærentsen og Pige Annike Olsdtr. Forlovere: Herr Herlof Herlofsen og Herr Jacob Boman Herlofsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her var nok ikke forloverne til særlig hjelp for å komme videre med slekta, men de er i og for seg interessante nok. Herlofsen-familien drev omfattende handelsvirksomhet i Arendal i mange år (så vidt jeg vet eier etterkommerne fremdeles den staselige Strømsbo gård).Her er en lenke til litt mer informasjon (både på godt og vondt) om Herlofsen-familien: Lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå ser jeg i ft. 1801 at det var flere 'relevante' personer enn ekteparet Ole Bentsen og Anniche Olsdtr. som da bodde i Kolbjørnsvik på Hisøy, hvor han etablerte seg som seilmaker.Der finner vi nemlig også skipsreder Herlof Herlofsen (den ene forloveren) og kona Anne Dahl. Dessuten tror jeg vi også finner den andre forloveren der. Vanligvis var det menn som var forlovere på denne tiden, men jeg tror nok at 'Herr Jacob Bomann Herlofsen' må være litt feillesning for Jacobine Bowman Herlofsen (antakelig Herlof Herlofsens søster). Også hun bor i Kolbjørnsvik, og hun er gift med ingen ringere enn sorenskriveren i Nedenes len, Andreas Fridric Finne. Se Lenke.PS. Jeg er ikke helt sikker på om dette er den samme Herlofsen-familien som jeg lenket til i mitt forrige innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Så flott at du fant ut dette, nå ser jeg også at jeg må ha skrevet av feil fra Kirkeboken. Jeg får bestille bygdeboka igjen på biblioteket. Så igjen tusen takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Berntsen og Anniche Olsdtr. fikk i hvert fall to barn: Elling Olsen (som ble døpt 31/1 1801 enten i Arendal eller Øyestad) og Rendil Marie Olsdtr (se Lenke). Fadderne ved disse to dåpshandlingene vil jo være svært interessante m.h.t. å bestemme den nærmere identiteten til Anniches mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Rendil Marie er farmor til min Oldemor, og i Kirkeboken for Arendal 1800-1812 finner jeg dette:Rendil Marie født 4.mars, hj.døpt 9.mars og døpt i kirken 14.mars i 1805. Faddere: Anne Elling Jørgensen Enke, Maren Andersdtr., Marthe Mallene, Anne Mallene Johnsdtr., Salve Erichsen, Jon Johnsen og Ole Jensen Booman (Borman?)Elling fra Colbjørnsvig, født 25 jan, døpt 31 jan. 1801 i Arendal Faddere: Enke Anne Johannesdtr Elling, (momons?) Anne Cathrine Thorsdtr., Karen Cathrine Trohnsdtr, Nils Thorensen, Iver Larsen og Hans Henerich Ullricksen.Bærnt, født 21 sept.1807, døpt 6.okt.1807 Foreldre: Seilmager Ole Bærntsen og Annicke Olsdtr., Bosted: ArendalFaddere: Ragnil Johnsdtr., Anne Cathrine Thorsdtr. Maren Olsdtr., Jens Johansen, Johannes Larsen og Lars Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var nok en Jacob (ikke Jacobine) som var forlover likevel: Losoldermann og kjøpmann i Arendal, Jacob Bowman Herlofsen: Lenke. Det er nærliggende å tenke seg at fadderen Ole Jensen Booman kan være en slektning, uten at jeg foreløpig har funnet ham i ft. 1801.Ellers vil jeg tro at det blant fadderne her kan være flere slektninger av Anniches mor, uten at jeg her og nå er i stand til å peke dem ut. Litt leting i ft. 1900 kan gi resultater, og da vil det vel være naturlig å konsentrere seg om Øyestad, Arendal og Østre Moland (inkl. Tromøy).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Auda! Å lete i ft. 1900 er nok ikke særlig hensiktsmessig. Det skal selvsagt være 1801!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Stor takk til Jarl og Oddbjørn. Dere har gitt meg riktig opplysninger og kan nå med bygdebøkene følge mine aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Følger jeg tråden for innlegg 2, Anniches ektemann Ole Berntsen, sønn av Ole Olsen og Anne Berntsdtr. (iflg. kirkeboka)I Randsund bygdebok II (1981) side 355, 4 avsnitt, er Bernt nevnt, med en bror Nils som blir gift med søsteren (Valborg Tønnesdtr) til kona (Ingeborg Tønnesdtr)til Bernt. Så langt henger jeg med, men problemet er at disse brødrene har andre foreldre, Ola Olsen og Ingeborg.Jeg har ikke funnet Nils født i kirkeboka. Finner Bernt f.1750, Lars f.1752 og Siri f.1755 Disse har samme foreldre (Ole Olsen og Anne Berntsdtr)I kirkeboka V.Moland finner jeg forlovet 29 jul 1775: Bærnt Olsen Frichstad og Ingerborg Tønnisdtr Aadnevig. Forlovere: Nils Olsen Frichstad og Ole Andersen Romstol.Her kommer jo denne Nils Olsen inn i bilde, som forlover til Bernt, noe slektsskap har de. Kan det være feil navn på moren deres i bygdeboka eller er jeg helt på 'jordet' Kan noen hjelpe meg på riktig spor ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.