Gå til innhold
Arkivverket

[#36037] Eva Marie Wessich fra Strømstad

Gjest Kurt Østbye
 Del

Recommended Posts

Gjest Kurt Østbye

Min oldemor Eva Marie født 26. aug. 1838 innvandret til Halden i 1856 og giftet seg der 17. juli 1865 med Arne Arnesen Houge, født 9. april 1834, fra Brandval. Navnet Wessich radbrekkes ofte og jeg finner Vessek, Wiezæk, Wessick, etc. Eva's søster Eleonora Signelsdtr. Wessich (f. 22. aug. 1832) innvandret også men jeg har ikke funnet etterslekt i Norge. Er interessert i info om søstrene Wessich.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Jeg vet ikke hva du har av opplysninger, men jeg finner dette i boka '800-haldenprofiler'.Eva Marie Larsen Wesseck født i Strømstad ca 1838, død i Halden 16.12.1924. Hun var datter av Sigurd Larsen Wesseck.Hun giftet seg med Arne Hauge (som hadde vært gift en gang tidligere) født i Grue, Solør 30.9.1835, sønn av Martin Arnesen.Barn:1) Carl August 10.4.1865 død 27 juli s.å.2) Halfdan Magnus født 7.8.18663) Inger Marie f. 1.7.1869. G.m blikkenslager Ole Østbye født i Vardal 18744) Ole Marinius f. 24.9.18715) Gjertrud f. 5.12.1873, gift med Sigurd Breien6) Arne Martin f. 22.11.1877 død 28.5.1901, gift med Nora Helene Larsen (etterslekt i Halden).7) Sigurd Peter Birger f 3.12.1880. Gift med Thora LyngDet står en del mer om Arne Hauge i boka. Hans første kone het Severine Andersen født i Halden ca 1834 død 22.12.1864, datter av Anders Syversen. De skal ha ett barn, Alma Marie f. 10.7.1861.Her er de i 1900Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Fødseldatoen til Arne Hauge i '800-Haldenprofiler' skiller seg fra den du har, jeg ville stolt på den siste. Jeg har ikke sjekket fødselsdatoene på barna.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kurt østbye

Hei Liv og takk for utrolig spennende opplysninger om min farmors (Inger Marie Arnesdtr. Hauge) slekt! Er boka å få kjøpt? Min far, Arne, hadde to søstre som jeg søker opplysninger om, de bodde i Sarpsborg og Gresvik. De het Ingeborg Marie Olsdtr. Østbye, gift Andersson, f. 13. nov. 1899, og Eva Østbye, f. ca. 1905. Ingeborg døde ca. 1982 mens Eva døde ca. 1950. (Jeg vokste opp hos min mors familie på Vestlandet), men traff tante Ingeborg en gang i 1978 men da var jeg ikke begynt med slektsforsking).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Her er vel dåpen til Eva MarieStrömstad 1713-1920 148601F1 4263 SCB-kod: 148601 SD-suffix: F1 Kön: K Födelsedatum: 1838-08-26 Förnamn: Eva Maria Mannens förnamn: Signel Mannens efternamn: Wessich Kvinnans förnamn: Maria Kvinnans efternamn: Hansdotterog til farenStrömstad 1713-1920 148601F1 2756 SCB-kod: 148601 SD-suffix: F1 Kön: M Födelsedatum: 1807-11-29 Förnamn: Segol Mannens förnamn: Johan Mannens efternamn: Wessich Kvinnans förnamn: Eva Eleonora Kvinnans efternamn: Gydjaog foreldrenes ekteskapStrömstad 1713-1920 148601V1 9070 SCB-kod: 148601 SD-suffix: V1 Vigseldatum: 1829-01-01 Mannens förnamn: Signel Mannens efternamn: Wessich Kvinnans förnamn: Maria Kvinnans efternamn: Hansdotter Jeg finner også følgende søsken av Eva Marie: Johan Petter 8.1.1829, Karl Petter 12.8.1830, Eleonora 22.8.1832, Severin 15.1.1836 og Hans Henrik 14.11.1840 alle født i Strømstad.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Her er nok fødselen til Eva EleonoraEva Eleanora GUTKE (AFN: 1GP5-5P2) Pedigree Sex: Event(s): Birth: 20 Mar 1767 Christening: 22 Mar 1767Parents: Father: Georg Balthasar GUTKE (AFN: 1GP5-72G) Family Mother: Marta PERSSON (AFN: 1GP5-5D6) Ved fødselen til ett av barna til Johan Wessich og Eva Eleonora er hennes etternavn oppgitt til Gutke (ikke Gydja).Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Mange takk Odd. Wessich og Gutke familiene kom til Strømstad fra Billingsfors i Dalsland. Jeg tror begge var smeder av profesjon, et viktig yrke på 17-1800-tallet. Johan Wessich flyttet til Strømstad og ble varvsmed der. Eva Eleonora Gutke's familie kom fra Stettin i Pommern (nå Polen) og var antagelig baptister (de mente Luther ikke var radikal nok)som flyttet (flyktet) pga. ortodokst styre. Men jeg har foreløpig ikke funnet ut hvor i Tyskland Wessich'erne kom fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Det var fint opplysningene fra boka var nye for deg. Boken '800-Haldenprofiler' av Edvin Haug kom ut i 1949. Denne kan sikkert fjernlånes på bibliotek.Om søstrene Ingeborg og Eva kan jeg ikke hjelpe deg. Du får håpe du snart finner noe om dem i de nyere kirkebøkene som etter hvert legges ut her på Digitalarkivet. Hvor ble de født, vet du det?Jeg kan ta med litt mer om Arne Hauge. Han kom i sin ungdom til Halden hvor han gikk underoffiserskolen på Fredriksten festning. Han kalles korporal i 1861, sersjant i 1864 og i 1886, men han var også sysselsatt ved Saubrugs Høvleri som høvler og høvelmester. Det står i boka at hans høye ranke skikkelse stakk seg merkbart ut, og selv i hans alderdom var det lett å se at han en gang hadde vært militær. Han var med i diverse styrer og komiteer i byen, interesserte seg for sang og var en ivrig fjordfisker. Han døde 21.7.1921.Sønnen Arne Martin Hauge f. 1877 og Nora Helene Larsen (født i Halden) fikk i hvert fall en sønn, Alf Birger Hauge. Han var født 30.4.1898, og giftet seg med Marie Charlotte Björk født på Krokstrand i Sverige (på den andre siden av Iddefjorden) 9.1.1894. Alf Birger hadde mange verv i Halden både i politikken og ellers. Paret fikk 4 barn, men her kommer jeg inn på familier som ennå lever. Da får jeg stoppe.Jeg har Steneby-bøkene som omhandler Bllingsfors og smedene der. Blant annet Wessech og Gutke. Trenger du oppslag så si ifra.Mvh Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Hjertelig takk Liv, utrolig fint å få disse opplysningene. Jeg skal skrive slektsbok og da er det slikt som er fint å ha med. Min tante Ingeborg var født i Christiania, mens Eva var født i Sarpsborg. Ja, Billingsfors-smedene er veldig spennende, jeg tok økonomisk historie (som valgfag på NHH) og synes den 'industrielle revolusjonen' er spesielt interessant. Jeg har Johan (ev. Johannes) Wessich, f. 20.12 1765 som farfar til Eva Marie Wessich. Videre hans foreldre som Johan Wessich (ev. Wirsiches eller Wersick) og Maria Joachimsdtr. Lamberg (f. 1741), de skal ha giftet seg 31.03 1791. Jeg er spesielt interessert i opplysninger om og aner til Wessich-grenen. Gutke-linjen har jeg tilbake til Stettin, men vet ellers intet om personene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Jeg tar med noe av det som står om Wessech under smeder på Billingsfors bruk i boka ”Gamla Steneby del I” Steneby Hembygdsförening,På Billingsfors bruk fra 1789 – 1795 bodde og virket stålsmedmester Johannes Johansson Wessech født 20.12.1765. Han var sønn til Johan Andersson Wessech og Maria Joakimsdotter Lamberg (se disse under), og gift med Eva Eleonora ”Nora” Georgsdotter Gutke født 20.3.1767 i Billingsfors. Hun var datter til Georg Gutke. (Navnet Gutke er også funnet skrevet Guttche, men det vet du sikkert). Stålsmedmester Johannes Johansson Wessech var trolig smeddreng på Billingsfors under sin læretid. Han kaltes ”Mester Jan Wersich” ved fødselen til sønnen Jan, han ble også ved noen tilfeller kalt ”Styckhammar Smeden”.Trolig flyttet familien fra Billingsfors Bruk under året 1795, da er de med i manntallet fra bruket men deretter er de ikke å finne der.Barn:Jan (senere ble han også kalt Johannes) f. 8.10.1789 i Billingsfors, g.m. Johanna Blomberg f. 6.9.1785. Jan og Johanna hadde 7 barn, familien var bosatt i Strømstad. Jan kaltes iblant for ”hestsmed”, men også ”varfsmed” i Strømstad.Johan f. 27.9.1790 i BillingsforsJöran (Göran) f. 19.5.1791 i B.forsPeter f. 1794 i B.fors.I tiden 1758 – 1765 bodde og virket spiksmedmester Johan Andersson Wessech på Billingsfors bruk. Han var sønn av mølleren Anders Wessech født 1703 og hans hustru Gertrud født 1717. Spiksmeden Johan Wessech er også funnet beskrevet møller, bruksarbeider, spiksmed og også ” Mäster Handspiksmeden”.Johan var gift 2 ganger, hans første kone er ukjent her, andre gangen giftet han seg 23.3.1761 i Laxarby med Maria Joachimsdotter Lamberg, født 1740 i Adolfsfors, Köla, datter av Joachim Lamberg. (se under).Barn i første ekteskap, Dorothea, flyttet til Eng i Värmland 1760.Barn i andre ekteskap foruten Johannes født 1765:Anna Lovisa f. 18.7.1761 i Billingsfors.Anders f. 1763, smeddreng ved bruket under 1780 tallet.Spiksmedmester Johan Andersson Wessech kalles enkemann i mantalslängden for Billingsfors bruk 1761, noe han også var når hans datter Dorothea melder flytting til Eng i Värmland. Her menes trolig säteriet Äng i Nysund socken. Smedens far mølleren Anders Wessech og hans hustru hadde under året 1759 ifølge manntalslängden flyttet til ”Eng, Wärmeland”. Det kan jo hende at mølleren var ansatt på dette säteriet da deres barnebarn fikk flytte dit når faren ble enkemann.Når det gjelder dette smednavnet har det i de fleste tilfeller funnet skrevet som Wirsich, men Wersich og Warsik er også funnet. Smedslektens navn, som for øvrig kommer fra Tyskland, bør trolig staves Wessech (står det i boken). Når sønnen Johannes ble født 20.12.1765, oppgis faren å være ”avlidne Johan Wirsich”. Enken Maria Lamberg får tre barn med forskjellige fedre etter mannens død.I tiden 1756 – 1757 virket smeden Joachim Lamberg f. 1714 død 9.9.1772 ved Billingsfors bruk. Han var gift med Annicka Nilsdotter Warg født 1716, trolig datter til smeden Nils Jonsson Warg. Annicka døde av ”blodsot”.Barn foruten Maria gift Wessech:Nils f. 1745Anna Greta f. 19.8.1748 i Gustavsfors, DalslandMagnus f. 1750 død 1773 i Billingsfors av ”Magsjuka”Christina (Stina) født 1753 i Adolfsfors, Köla, gift 1.1.1775 i Billingsfors med smeddrengen Arvid Börjesson, og i andre ekteskap 1788 i Billingsfors med ”dagsverkaren” Per Bryngelsson.Johan f 8.10.1756 i Billingsfors.Smeden Joachim Lamberg var i årene 1744 – 45 mantallskriven ved Öxnäs bruk i Högsäter (Dalsland). Familien flyttet inn til Billingsfors år 1756 fra Adolfsfors bruk, men allerede året etter flyttet de til ”Carlsfors, Wermland” ifølge längdene. Smedens navn har blitt funnet skrevet med stavningen Lanberg og Landberg.Om smedslekten Warg er det skrevet en god del, også på Røtter og Anbytarforum http://genealogi.aland.net/discus/Mvh Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Hei igjen Liv og tusen takk! Hva du vet !!!! Dette var fenomenalt fint stoff å få. Hva kan jeg gjøre for deg? Jeg har bygdebøker for Avaldsnes, Torvastad, Tysvær, Skåre, Sveio, Ullensvang, Skjold, Nedstrand, Ullensvang og Solund, og gjør gjerne oppslag for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Dette var ikke annet enn avskrifter fra bøker.Familien Hauge i Halden har jeg noe kjennskap til, det var derfor jeg 'hang meg på' her.Mvh Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Når det gjelder Arne Arnesen Hauge og hans slekt kan jeg opplyse at jeg har kontakt med Andreas Glende som bor i Sandvika. Han er etterkommer av en yngre bror av Arne, Ole Martinsen, f. 4. febr. 1845, og har gitt meg data ned til idag. Arne og Ole hadde i tillegg søskene Anton, Tina, Thea og Olaus. (Du er kansje oppmerksom på at Arne ble født flere år før foreldrene Martin og Maren giftet seg og fikk de andre barna). Jeg skal skrive slektsbok og tar gjerne med nålevende Hauge-etterkommere, kan du høre med de du kjenner om de er interesserte? Boka vil være gratis. (Jeg laget en på 33 sider, tekst, bilder, diagrammer, til min svigermors 85-årsdag sist sommer og det var populært).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.