Gå til innhold
Arkivverket

[#36046] FERMANN, Dr Niels Pentz & hustru Caroline Olava Juul BENTZEN

Gjest Robert Ørsted Jensen Historiker
 Del

Recommended Posts

Er der nogen der kender til en Dr. Med. Niels Pentz Fermann & Caroline Olava Juul Bentzen gift 23 Sep 1847 i Domkirken, Trondheim. Jeg har en søn af denne familie apoteker GEORG FERMANN, som døde under ulykkelige omstændigheder her i Queensland i 1886.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Fra Norges Læger I 1880-1886 S. 305 står bl.a.: Fermann, Nils Pentz, 1816-1861, Distiktslæge. Sønn av Kjøbmand Henrik Jørgen Fermann og Karen Marie Pentz, er født i Trondhjem 14. jan. 1816. Etter examen fungerte han i 2 år som amanuensis hos Amtschirurg Schultz i Trondhjem, praktiserende fra våren 1844 som privatlæge i Melhus og fra Sept. 1845 til slutten av April 1846 som constituert Distriktslæge i Nordmøre (Stangvik).I årene 1842-43 og 1845-47 gjorde han tjeneste som batterichirurg ved Trondhjemske Brigade under våpenøvelsene. I 1847 vendte han tilbake til Trondhjem og blev 27. aug. 1847 utnævnt til Distriktslæge i Vestre Namdal, hvor han nedsatte seg i Kolvereid; 14. aug. 1851 blev han forflyttet til Vesteraalens Distrikt med bopel i Hadsel.Han døde på gaarden Skagen i Hadsel 18. nov. 1861. Etter at der i et par dager hadde utviklet seg en Furunkel i eller på Næsen, skal han ha fått en Brystbetændelse, hvoraf han efter nogle Dages Sygdom døde.Gift med Carolina Olava Juell Bentzen, f. i Skien 27. mai 1824, døde i Christiania 12. oct. 1869 efter Ovariotomi. Datter av Postmester Peter Bentzen (døpt 24.mars 1793, død 18. febr. 1847) og Louise Augusta Juell (f. 5. dec. 1801, død 25. nov. 1866) - 7 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten P. Mortensen

Interessant. Jeg arbeider med en bok om familien Bentzen og det finnes flere Fermann/Bentzen slektninger i Australia idag.Både en sønn og en datter av Fermann ble gift Bentzen i denne generasjon (efterkommere av postmester Peter Bentzen)- og begge disse grenene har efterkommere i Australia. Det er en del hull i informasjonene.Da det her antagelig er en del informasjon som kan angå levende idag, vil jeg gjerne få din e-mail adresse for kanskje å kunne hjelpe.Min adresse er shipping@mpmortensen.comMvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

-Kaster inn en nummerisk anerekke t.o.m. Georgs oldeforeldre med FS og folketellinger som ”kilde” (med alle mulige forbehold).1. Georg Fermann (1849-1886) 2.Niels Pentz Fermann (1816-1861) 3.Caroline Olava Juel Bentzen (1826-1869) 4. Henrik Jørgen Fermann (ca.1787-) 5. Karen Marie Pentz (ca.1790-). 6.Peter Bentzen (1793-1847) 7. Louise Augusta Juel (1801 Seljord-1866 på Hamar). 8. Peter Fermann (ca. 1747-) 9. Marthe Noord (ca.1755-) 10. Niels Mörk Pentz (12/10 1758-) 11. Lorentze Gyth . 12. Bent Mogens Bentzen. 13. Karen Knutsd. 14.Iver Juel (ca 1776-) 15. Berte Christine Lemich (ca.1773-).IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Til Iver,Kunne du fortelle hvem nr.14 Iver Juel født rundt 1776 er ? Der er to ved det navnet jeg kjenner døpt nettopp dette året, men ingen av dem kan være far til nevnte Louise Augusta. (Det er riktignok navnelikheter med den Iver Juel som er døpt 28.02.1776 i Vang i Hedmark, hans far het Hans Lemmich Juel og han giftet seg med Bente Kierstina Hagerup).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Det var da godt at jeg sa ALLE MULIGE FORBEHOLD. – For her har jeg syltynn begrunnelse.Jeg legger meg flat .Den rette nr.14 er Ole Juel og nr. 15 er Caroline Bremer.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

-Beklager igjen den grove bommen på nr. 14 og 15 i innlegg 6 (Jeg rotet sammen 2-3 samtidige sorenskrivere som alle bar navnet Juel). Personene i innlegg 8 er altså de riktige. - Sorenskriver Ole Juel og Caroline Bremer(ca.1772-). Som en kuriositet kan jeg nevne at nr.7 Louise Augusta Juel (1802-1866) sin bror, var den kjente teologen og stortingsmannen Daniel Bremer Juel. Han ble biskop i Tromsø i 1849.En morsom originaltekst vedr. Juell/Bremer finner man her LenkeTil Morten: Fulgte altså Georg sin søster til Australia ? (Hva het søsteren ?) Hadde disse to norske ektefeller ? Dette er et interessant avsnitt av Hamars lokalhistorie.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Nå var ikke bommen akkurat så grov. Iver Juel (han som er nevnt i (7)) var bror til din Ole Juel gift med Caroline Cathrine Bremer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange tak for hjælpen, det har givet mig en del mere viden om min ven apoteker i Maryborough, wWarwick og Bundaberg Quensland og hans baggrund.et spørgsmålHvem har nævnt at Georg Fermann skulle have en søster i Australien?Jeg er ikke vidende om at dette skulle være tilfældet. Derimod der der noget der kunne tyde på at hans bror Henrik Jørgen Fermann, som hidftil blev anset for forsvundet eller død i England, formentlig døde her i Queensland i 1896 under navnet Henry George Fermann, men endelig bekræftelse mangles på dette.Robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Til Robert:Det var nok jeg, innlegg 10, som gjorde en litt forhastet antydning fra innlegg 5, der Morten sier …..Både en sønn og en datter av Fermann ble gift Bentzen i denne generasjon (efterkommere av postmester Peter Bentzen)- og begge disse grenene har efterkommere i Australia. Det er en del hull i informasjonene…..Jeg trekker tilbake det at Georg kunne hatt ei søster som dro til Australia. Men samtidig må det vel være slik at det kan se ut som han hadde søskenbarn i Australia.Men vedrørende Georgs bror, Henrik Jørgen, så oppholder han seg i Norge i 1875, [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f70301&gardpostnr=257&personpostnr=6207&merk=6207#ovre>Lenke , men han reiser til Amerika i 1877.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kære Iver, Mange tak. det besynderlige er at Henrik og Hanna tilsyneladende aldrig ankom til Amerika. Ved tellingen in Britain i 1881, godt fire år efter de burde være ankommet til New York, finder vi parret boende i Hull i England.se her! It might be him who was living with a wife in Hull England in 1881 Henrick FERMANN Head M Male 24 Christiana, Norway Ship Brokers Clerk Hanna FERMANN Wife M Female 22 Christiana, Norway Birth Year Birthplace Christiana, Norway Age 24 Occupation Ship Brokers Clerk Marital Status M Head of Household Henrick FERMANN Dwelling 24 Myton Gate Census Place Kingston-upon-Hull, York, England Ydermere finder jeg så pludselig en Henry Georg Fermann som bliver far til et illigitimt barn, ser det ud til, her i Quensland i 1887. og i 1896 dår denne Henry George så og det oplyses ved hans død at hens forældre var Peter Fermand og hustru Lena Benson. Det var almindeligt at Henrik Jørgen at blive til Henry George, så den er god nok, og at Niles Prentzer blevet til Peter i registret er formentlig en skrivefejl og hans mor blev rent faktisk kaldt Line Bentzon. Så et eller andet ser ud til at være gået galt for Henrik Fermann og det ser ud til at hen kom til Queensland til broderen, men på et tidspunkt fhvor brodferen enten var død eller var næsten død. Han blev sindsyg og døde i 1886, en dyb tragedje da han ellers klarede særdelses fremragende hernede. Men der er klart megen dramatik i denne familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er ikke skyggen af tvivl om at det var dem der boede i Hull, men er der nogen der kan hjælpe med at finde giftermålet på Hanne Olsen og Henrik Jørgen Fermann. Åh vent lidt!De må jo være blevet gift i England. Det er hvis de nogensinde blev gift. Med 18 år rendte hun måske bare af med ham uden familiens vidende, og kanske de slet ikke blev gift, og at hun så døde. Wow, meget interessant og dramatisk historie, nu må jeg se om jeg kan finde mere her i Queensland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Fra 'England and Wales Free BMD Index 1837 - 1983 Records':Name: Fermann, Henrik GeorgeRecord Type: MarriagesQuarter: SeptemberYear: 1877District: HullCounty: East Riding of Yorkshire HumbersideVolume: 9dPage: 310

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Name: OLSEN, Hanna OtilieRecord Type: Marriages Quarter: SeptemberYear: 1877District: HullCounty: East Riding of Yorkshire HumbersideVolume: 9dPage: 310

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Petter Mortensen

En kommentar til at både en sønn og en datter hadde efterkommere i Australia. Dette er korrekt, men den siden av slekten bosatte seg først i Liverpool og to generasjoner senere reiste deler av den til Australia. Det er så sent som i 1960-årene.Det kan være nok en Fermann som ender i Australia, nemlig Peter Fermann, men her behøver man mer kunskap før det kan endelig bekreftes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Petter Mortensen

En kommentar til at både en sønn og en datter hadde efterkommere i Australia. Dette er korrekt, men den siden av slekten bosatte seg først i Liverpool og to generasjoner senere reiste deler av den til Australia. Det er så sent som i 1960-årene.Det kan være nok en Fermann som ender i Australia, nemlig Peter Fermann, men her behøver man mer kunskap før det kan endelig bekreftes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Great! Mange tak Arne, men sig mig kan du så også se hvornår Hanna Ottilie Fermann døde. For alt tyder på at han ankom til Australien omkring 1884-85 uden sin hustru. Der er ingen Hanne Fermann død her i Queeensland. Det kan selvsagt ikke udelukkes at hundøde i en af de andre stater, men det forekommer mig mest sansynligt at hun døde i England. Jeg vil dog lige tjekke de andre muligheder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne I. Hansen

Hei. Slekten Fermann av høyesterettsadvokat Anthon Busch skrevet i Oslo 1944.Niels Pentz Fermann f. i Trondheim 14.01.1847 g.m. Caroline Olava (Lina) Juell Bentzen f. i Skien 27.05.1824 død i Kristiania 16.10.1869. (dtr. av postmester Peter bentzen i Trondheim og Louise Augusta Juell).8 barn. 1. Carl August Fermann f. i Kolvereid i Namdalen f.10.06.1848 c. i kristiania 17.01.1890. reisende i firma Caspary&Jørgensen i Kristiania. g. i Oslo 30.11.1876 m. Charlet Parr f. i Drøbakk 8.07.1856 d. i oslo 13.02.1909. (dtr. av kjøpmann i Drøbak Thomas Handell Parr og Elise Sophie Reirsen( de hadde 2 barn har navn på disse). 2. George fermann f.8.06.1849 Bundaberg. d. i Queensland Australia 26.08.1886 Ansatt på handelskontor i Glasgow senere farmasøyt i Australia. G. m. ukjent Oslodame. 3. Petra Fermann f. 1853 g.m.. en Danielsen handelsmann i Vesterålen. 4. Betty Fermann f. 1855 d. 1887 g. i Engeland. 5. henrik Jørgen Fermann f. i Hadsel 6.5.1856 handelsmann i England (Australia?)6.Peter fermann f. i hadsel 11.01.1858 d. 10.07.1858. 7. Peter Fermann f. i Hadsel 18.08 1860 Sjømann videre skjebne ukjent. 8. Niels Pentz fermann f. i Hadsel jan. 1862. d. 12.05. 1862.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.