Gå til innhold
Arkivverket

[#36062] Kvinnenavnet Golla

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Jeg har flere med navnet Golla (lokalt Gølla) i Nord-Trøndelag. Er dette det samme navnet som:Gulla - Gullaug - Gudlaug. Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Gullov er i alle fall en variant. Det er to navn som virker fremmede i dag og det er Øllegård og Golla og de finnes i samme område i Nord- Norge på 1700-tallet og et stykke inn på 1800-tallet Øllegård kan godt komme fra Danmark etter tidlige slekter å dømme. Kanskje kan Golla også har sitt utspring der. Morsomt at spørsmålet om Golla blir stilt for jeg har også undret meg over opprinnelse til navnet. Håper noen vet mer om dette. IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

I Norsk personnamnleksikon står følgende forklaring:Gulla f, form av Gudlaug (Gullaug). Mykje nytta nordafjells i etterref. tid, oftast skrive Golla o.l., truleg tilnærma etter uttalen. Stundom er skrivemåten Gullu(e), noko som peikar mot ein uttale Gul(l)u, Golo e.l. I eldre kjelder (m.a. i Trl på 1600-t.) vekslar namnet med Gudlaug. Rimelegvis har Gulla/Golla, Gul(l)u/Golo e.l. vore dei vanlege dialektformene av Gudlaug. Når Gudlaug, Gullaug o.l. finst i kjeldene, må dei da oppfattast som reine skriftformer. I Jemtland har namnet hatt former som Gålu, Gålå o.l., sekundært i Nord-Sverige, dessutan Gölin (Otterbjörk 1979 s. 161, Peterson 1992).Den første forekomsten jeg har støtt på, er Guluff Thimansdatter på Ytterøy, hvor en dreng betaler for leiermål med henne. Deretter er det kopskatten i 1645. For hele Inderøy fogderi er det 15 kvinner som bærer navnet, dvs. 0,65% av kvinnene registrert i mantallet. Dette fordeler seg på 3 stk i Sparbu (0,58%), 3 stk i Stod (0,82%), 1 på Snåsa (0,68%), ingen i Beitstad, 7 stk på Inderøy (0,92%) og 1 på Ytterøy (0,41%). Skrivemåten er forskjellig:Gollue (1 i Stod) Goullue (1 i Sparbu) Gulle (1 i Sparbu) Gullue (1 i Sparbu, 7 på Inderøy, 1 i Stod) Gullug (1 på Snåsa) Gullu (1 i Stod og 1 på Ytterøy)Navnet finnes i mantallene fram til og med 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Jeg har også sett skriveformen Golou, fra Stod, og jeg mener jeg har sett navnet skrevet som Gaulau, men husker ikke nå hvor jeg har sett det. Ikke i Stod, men i en annen kommune i Nord-Trøndelag. Navneformen Gullov, mener jeg er et mannsnavn, i alle fall i dag, da jeg vet om en person med dette navnet i Nord-Trøndelag.Når det gjeldet navnet Øllegård, er det ikke bare brukt på 17- og 1800 tallet, men det er fortsatt i bruk på Vestlandet, personlig kjenner jeg en dame i Sogn med dette navnet, og hun er ikke alene om å hete det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Småli

På Helgeland var skriveformen 'Gaula' brukt. Likeså i Nord-Trøndelag, der også med varianten 'Gaulaug'. Jfr. folketellinger 1865/75.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Når det gjelder min ane fra Hanebogen i Åsen i daværene Frostens prestegjeld i Nord-Trøndelag så ble navnet i bygdebok for Åsen skrevet som Gollau Kristensdatter, men jeg mener at det sto Golla i kirkeboka da hun ble døpt 25.12.1789. Jeg har iallefall skrevet henne inn i slektsprogrammet som Golla Kristensdatter Hanebogen. Jeg har sett skriveformen Gaula i kirkebøkene for Helgeland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et så enkelt navn med så mange skrivemåter. Atter en gang var det vel kanskje danske prester eller klokkere som skrev det de trodde de hørte. Men da tyder det jo på at Golla kan være en kortform av Gullaug som personnamnleksikonnet sier. Versjonen Gullov har jeg på 1700-tallet i Hallingdal sammen med Gullou, Gullau og Gulli. Takk til alle for innlegg.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Dahlstrøm

Litt sent men jeg ville bare tilføre disse slektn. fra en forgangen tid: Borgund på Sunnmøre ca 1730: Gullow. Fosnes i Namdalen, 1738: Gulov. Denne møter en igjen i Vefsn, Helgeland omkr. 1760 som Golla. I Tjøtta blir ei Gullu døpt omkr. 1730.Mvh Kurt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Golla forekommer også i Nord-Norge. Midfastesøndag 1737 ble 'gamle Golla' begravet i Karlsøy i Troms. Det er mulig dette navnet i denne sammenhengen er et samisk navn, siden presten ikke har tatt seg bryet med å føre inn farsnavn i kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.