Gå til innhold
Arkivverket

[#36066] Lars Jacobsen Aaker f. 16? eller 17? Dønna

Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Søker aner på min ane Lars Jacobsen som var gift med Berethe Olsdatter(sannsynlig far Ole Nilsen som det er skifte på i 1743 i Aaker på Dønna). Lars og Berethe hadde disse barna sammen:1)Inger hjemmedøpt døpt i Dønnes kirke 02.03.1743 av Nils Olsen Aaker(som sannsynligvis var hennes morbror??). Leselige faddere i kirkeboka: Jacob Jonsen Bøe, Elen Olsdatter?, Karen Sylfestersdatter Aakre.Det er sannsynligvis denne Inger Larsdatter som var enke på Horn i 1801, og hun var fadder på sin søsters sønn og min ane Lars Jensen Aakvik i 1783. Hun er 60 år i 1801, og passer noenlunde aldersmessig.2)Berethe Larsdatter døpt 5.søndag i faste 1749, og far var Lars Jacobsen Aakre. Leselige faddere: Peder Jonsen Udøen, Jens Andersen ?, Synnøve(?Andersdatter Bøe, Anne Gregusdatter Aasvær, David Hansen ?. Samme dag ble Lars Jacobsen Aasværs kone Berethe Olsdatter introdusert. Jeg trodde lenge at det sto Lars Jacobsen Aakvik eller Aasvær som far til Berethe Larsdatter og ektemann til Berethe Olsdatter.Berethe Larsdatter ble trolovet 25.04.1779 med Jens Larsen Aaktvik, og de ble gift 04.07.1779. De er blant mine aner gjennom sønnen Lars døpt 09.11.1783. Andre barn: Jørgen døpt 25.03.1781, Nils Johan døpt 07.10.1787, Bereth Kierstina døpt 17.05. 1789.Mulige barn av Lars Jacobsen og Berethe Olsdatter:-Ole døpt 17.p.trinit.1735 i Dønnes kirke. Den introduserte moren er Berethe Olsdatter, og faren er Lars Christensen(??)Aakre eller Aasen. Hvis noen har mulighet til å hjelpe å tyde så står dette på siden 238 i kirkeboka for Nesna 1704-1737.-Arent døpt midtfastesøndag 1746, men faren heter Jacob Aakre(kan presten ha skrevet feil?). Finner ikke moren som introdusert.Jeg finner ikke noen Lars Jacobsen som døpt i kirkeboka for Nesna 1704-1722, og jeg finner heller ikke Lars Jacobsen og Berethe Olsdatter som gift i Nesna fra midten av 1734 til de får datteren Inger i 1743.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har nå sett mer på fadderne til barna til Lars, og blant annet var Jacob Jonsen Bøe fadder til datteren Inger i 1743. I 1748 er Jacob Joensen ført som sønn i skifte etter Joen Jacobsen Bøe. Kan Joen Jacobsen være bror av min ane Lars Jacobsen? Jacob Joensen som er nevnt i skiftet i 1748 kan også være far til Lars, men siden jeg tror Lars er født mellom 1701 og 1704 så blir jo i såfall Joen Jacobsen bestefaren og det var jo ikke vanlig på den tiden at en hadde besteforeldre når en nærmet seg 50(Lars må vel være 44-47 år på den tiden? Så mitt spørsmål er om den Joen Jacobsen Bøe som det er skifte på i 1748 kan være bror av min ane Lars Jacobsen?Lars er ikke å finne ved manntallet 1701, og ikke som døpt 1704-1722. En teoretisk mulighet kan det vel være for at han ble født 1723-24, men da blir han vel ung til å være gift før 1743.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Nå ser det jo ikke ut som om noen vet dette, men jeg ser at jeg tidligere har fått tilsendt noe om folk i Bøe da jeg holdt på med slektsforskning for en annen dame. Blant annet var det en Joen Gregersen født ca 1600 på Dønnes som hadde 2 sønner: Jacob Joensen(ca 1645-ca 1701) og Peder Joensen født ca 1648. Den gangen skulle jeg videre på Peder som var bruker i Bøe, men hva med broren Jacob og hans etterkommere? Den Joen Jacobsen som det er skifte på i 1748 var kanskje hans sønn? Kan min ane Lars Jacobsen også være hans sønn? Ellers ser det ut som gården Bøe ikke har kommet med i det manntallet 1701 for Nesna/Dønna som er utlagt på internett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Karlsen

Jacob Jonsen Bø (i Herøy) var gift med Guri Christophersdatter. De hadde barna Sara, Anna, Jon (skifte 1748) og Peder. Guri er nevnt i et skifte fra Schræringen (Dønna) i 1758 (død), og deres barn nevnes der. Det nevnes ingen Lars Jacobsen i det skiftet.Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for det svaret. Skiftet i Skræingen så ikke jeg,enda jeg trodde jeg hadde sett alt som var viktig i Dønna. Da har jeg iallefall fått avkreftet den teorien, men Jacob Joensens far Joen Jacobsen kan jo fremdeles var bror av min ane Lars Jacobsen? I 'Skifter fra Herøy/Dønna 1686-1780' er Bøe ført under Dønna. I kirkebøkene da jeg som for noen tidliger om slekt i Bø så måtte jeg se både for Herøy( under Alstahaug) og Dønna(under Nesna) når jeg så for 1700-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rølvåg

Hei Anne Lise !Gården Bø (Bøe) lå under Herøy (Alstahaug) til 1824, se lenke ;LenkeSpørs om du må lete under Herøy (Alstahaug), for å finne svaret her.Med vennlig hilsen Terje Rølvåg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for den opplysningen Terje. Jeg vet jo at folk fra Bøe brukte både kirken i Herøy og Dønnes kirke, men visste vel ikke nøyaktig hvor Bøe var. Jeg får lese Herøy kirkeboka fra 1714 og utover for å eventuelt finne Lars som døpt, men jeg har jo en mistanke om at han er født før 1714. Det kan jo også være håp om å finne giftermålet der mellom han og Berethe Olsdatter Aaker.Ellers er også barn av Mads Jacobsen Aakvik faddere på Berethe Olsdatters og Jens Nilsen Aakviks barn, men det er vel fordi begge familiene bodde i Aakvik. Mats kan iallefall utelukkes som helbror til Lars siden ingen Lars er nevnt skiftet etter Mats sin mor Anne Hansdatter i 1752. De kan jo likevel ha samme far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Noe som jeg syns er litt rart er at jeg ikke finner gården Bøe i manntallet 1701 som er utlagt på internett for Nesna prestegjeld. Kanskje dem som har lagt inn ikke har fått med alt, eller har jeg oversett noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Nå tenkte jeg ikke i det heletatt, og Bøe står jo selvfølgelig under Herøy(Alstahaug) i 1701. Hvis jeg skal finne det må jeg jo fjernlåne mikrofilm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Det spørs om ikke jeg må se bort fra noen Jacob i Bøe som ane, og som trolovet i Sandnes kirke Dom.13.p.trinit. 1742 finner jeg Lars Jacobsen Waag og Berethe Olsdatter. Forlovere var Lars Olsen Krogen og Jacob Aars Sandnæs. De ble gift i Herøy Dom.16.p.trinit. 1742. Problemet er at det ikke står noe om at Berethe var fra Aaker, men det ser jo ut som om hennes foreldre har bodd i Våg hvis det er hun som ble døpt i 1708. Denne Jacob Aars i Sandnes i Alstahaug kan jo være far til Lars Jacobsen. Noen som vet noe mer om denne Jacob Aars Sandnæs, eller om noen Jacob fra Våg på Dønna som kunne passe som far til Lars?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg flytter opp denne igjen, og har i dag funnet et barn til av Lars Jacobsen Aacker og Berethe Olsdatter: Lars Jacobsen Aackers barn Marit døpt Festo Purificat(Purificat Maria som var 25.03?) 1746, og en av fadderne var Peder Jacobsen Aackerøen. Det er jo selvfølgelig en mulig bror av Lars, og kanskje noen vet noe om han. Marithe er ført på mikrofilmen for Alstahaug selv om hun ble døpt i Dønnes kirke, og det er nok derfor jeg ikke har funnet henne tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.