Gå til innhold
Arkivverket

[#36072] Er det mulig å få info om Valborg Ødegård d. 28. feb. 1944 i Breifossulykka?

Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Er det mulig å få info om Valborg Ødegård d. 28. feb. 1944 i Breifossulykka? Valborg var gift med lensmannen i Kristiansand og hadde barna: Mimmi Otilie, Ella og Arnolf Ødegård. Mimmi Otelie født ca 1918/1919 ble senere gift i Bergen. Jeg antar at alle barna ble født i Krisitiansand. Se elles info om Breifoss-ulykken på Bergens banen 28. feb. 1944 hvor bl.a. Valborg omkommer. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har fått info om at Valborg ble født Holm. Hun var gift med Arnt Ødegård som kom fra Ødegården i Høland (nær svenskegrensa). Arnt var lensmann i Oddernes Kr. sand fra 1927?) Det hadde vert fint å fått info om deres søsken og foreldre og forfedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Da er kanskje dette et alternativ til Arnt i 1900. LenkeValborg Holm finnes det flere alternativer til, bl.a. en i Ålesund født i 1897.Også i Moss og Kristiania finnes den navnekombinasjonen i 1900 tellingen. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Terje Aarland

Jeg har nettopp fått vite at Walborg Ødegård var 56 år gammel da hun døde i Breifossulykken i 1944. Da skulle alt tyde på at Walborg ble født i 1888. Hennes pikenavn var Holm. Håper at noen kan hjelpe meg å finne opplysninger om Walborg og hennes foreldre og hennes søsken. Walborg var enke da hun døde i 1944. Er det noen som har info om når hennes mann Arnt døde og noe om hans søsken og foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Hvem var faren til Valborg. Det står at hun ble født Valborg Karlsdtr., mens mannen til moren het Halvor Børresen. Var mor til Valborg gift før hun ble gift med Halvor? Er det bare en feilskrift at Valborg ble født Halvorsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Dersom det er noen som har noe mer info om Valborg og hennes søsken evn. foreldre så hadde det vert fint om jeg evn. kunne fått en e-post om det. Det kan sendes tiltaarland@broadpark.noKanskje det finne en bygdebok for det stedet der Valborg ble født?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg tror heller det er henne som er vist til i innlegg 6. Valborg var 56 år da hun døde i 1944. Så da kan hun ha blitt født i 1887 eller 1888.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Slik jeg har forstått det var trolig mannen til Valborg også fra Høland, så det er ikke unaturlig å tenke at også Valborg kan ha kommet derfra. Det hadde vert interessant om det lot seg gjøre å finne vielsen deres og litt mer opplysninger om deres foreldre og søsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel Rønold Bråthen

Det blir døpt en Arnt fra Ødegården av Borgersrud i Høland i 1883. Hans foreldre var Ole Andreassen og Anne Emilie Markusd.Denne plassen er trolig omtalt i bind 2 av gårdshistorien for Setskog og Høland. Jeg har bare bind 1, og der finnes også en plass Ødegården under gården Åmot. Den ligger enda nærmere svenskegrensa. Men der omtales ingen Arnt i noen av familiene.Familien til den omtalte Arnt oppholder seg samme sted i 1900:LenkeArnt bor ikke hos familien, og er trolig identisk med den Arnt som bor i Kristiania i 1900, se lenke under innlegg (3).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Dette høres veldig interessant ut. Det ser ut som om foreldrene til Arnt fikk flere barn og at to av dem ikke hadde fått navn før FT i 1900. Det er nok også mulig at det finnes flere søsken til Arnt i og rundt dette stedet. Er det mulig å finne alle navnene til disse i bygdeboka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.