Gå til innhold
Arkivverket

[#36077] Lorents Olsen Dalberg, Hemne f.1777

Gjest Geir Tverå
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Tverå

I 1807 gifter Lorentz Olsen seg på Hitra med Juditha Jensdatter, Herøya, og de bosetter seg senere i Breivika på Hitra. I innrulleringsmanntallene (sjølegdrullene) oppgis det at han var hødt i Hemne, og alderen som oppgis i forskjellige sammenhenger, peker i retning av at han ble født omkring 1777/78.I kirkebok for Hemne finner vi Olaus Dalbergs barn Lorentz døpt i februar 1777.Lorentz hadde en datter, Ane Marie, som brukte etternavnet Dahlberg ved en barnedåp etter at hun flyttet til Trondheim i 1830-årene. Dette tyder på at det kan være en sammenheng.Er det noen, som sitter med andre opplysninger, som kan bekrefte at det er den riktige Lorentz jeg har funnet døpt i Hemne?Er det noen som har ytterligere opplysninger om Olaus Dalberg og frue, deres forfedre, flere barn, og om Lorentz er konfirmert i Hemne?Og hvor kommer Dalberg-navnet fra? Kan ikke finne dette gardsnavnet i Hemne, i hvert fall ikke i de kildene jeg har sjekket. Jeg har sjekket bygdeboka for Dalsfjord, som dekker området hvor Dalberg i Volda ligger, uten å bli noe klokere. Et søk på DIStreff viser forresten et par andre personer med samme etternavn i Hemne på denne tiden.Dersom Olaus m/fam. ikke bodde på en gard som het Dalberg, kunne det vært interessant å vite hvor de faktisk holdt til. Og er det noen som har tilgang til innrulleringsmanntall fra denne tiden, og som kunne sjekke om Olaus Dalberg er nevnt, og om han står oppført med fødested? Dette, og event opplysninger ved vielsen, kan kanskje gi oss svar på opphavet hans. Det eneste jeg vet om Olaus Dalberg så langt, er navnet hans, og at han døpte en sønn Lorentz i 1777.På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Vaagan

Hei. Deler av denne Dalberg-familien er i alle fall nevnt under 'hemneslekt.net ' , som er Agnar Merkesnes sine slektsider om Hemne og omegn.Videre så er Dalberg definitivt ikke et Hemne-navn, så det må være et navn de må ha hatt med seg fra et annet sted. Lorents var heller ikke et navn som var vanlig i Hemne. Vet ikke om dette hjelper deg, men det kan jo være en begynnelse.Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.