Gå til innhold
Arkivverket

[#36088] Latinskolen i Ålesund

Gjest Inger Falch-Jacobsen
 Del

Recommended Posts

Min grandonkel var snekkersvenn og ifølge notis i avisen Hadeland ved hans 60-årsdag avla han svenneprøven og fikk borgerbrev som snekkermester i Ålesund. At han var i Ålesund er greit, for en datter er født der i 1905. Men det står i samme notis at han etter brannen oppførte flere store bygg som latinskolen og Norges Banks bygning. Kan dette siste stemme? Så vidt jeg vet er Latinskolen i dag Ålesund videregåeende skole, og et murbygg. Norges Banks bygning huser i dag det nye fylkeskunstmuseet i Møre og Romsdal. Enda verre: I et TV-program om 100-års'jubiléet' for brannen i Ålesund, var ett av de få byggene som sto igjen etter brannen, nemlig latinskolen, faktisk så ble bygget brukt som hovedkvarter for bistandsarbeidet etter katastrofen!Kan noen kaste lys over dette? Skryt eller misforståelse?Oppfører en snekkermester murbygninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen hemmelighet... ;-) Karl Johan Olsen Igelstad, f 14 mai 1876 Jevnaker. Hans kone var Dorthea Lassen f 17 apr 1872 Bergen. Datteren Anny Othilie f 16 jul 1905 Ålesund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

I følge denne artikkelLenkevar i alle fall Latinskolen bygd opp etter bybrannen. sitat: Christian Fürst opptok i 1902 sin betydelig yngre bror Hans Siegward Backer Fürst som parter i sitt arkitektfirma. De fikk i fellesskap flere viktige oppdrag i Ålesund etter brannen i 1904. Blant disse var Ålesund kreditbank (1905) og Latinskolen (1905-07).Så kanskje er det en mulighet for at oldeonkelen var med.Vennlig hilsen Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, da kan det jo stemme, da. Jeg søkte på Google før jeg startet denne debatten, men jeg la ikke merke til [url="http://www.geocities.com/SiliconValley/7020/alesund.htm>Lenke som sier 'This is Latinskolen, a commercial school in which I spent some time in the 1980's. A very beautyful building built after the city fire in 1904. The main building was completed in 1907 and the annex in 1920. It represents the style so typical for Ålesund (Art Nouveau) very well.'Og bildetekst på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Jeg tror bl.a alle tak og bjelkelag/gulv mellom etasjene og mye innrednning for øvrig snekker/tømrerarbeid i Jugend-byen Ålesund.; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg, Knut.Men jeg stusser framdeles over ordlyden 'Efter branden i Aalesund opførte han...' Jeg kan gå med på 'var med på å oppføre', men da ville det kanskje blitt for mange ord i avisnotisen..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Latinskolen i Ålesund blei bygd i 1864, trulig som ei panelt tømmerbygning, men på solide murkjellarar, som sto igjen etter bybrannen i 1904. Heile det flotte bygningskomplekset i mur, som enno ruvar i bybildet, er såleis nyoppført i åra etter 1904.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.