Gå til innhold
Arkivverket

[#36089] Navnet Cenora, hvor kommer det fra?

Gjest Randi Fjellbu
 Del

Recommended Posts

Gjest Randi Fjellbu

Dette er mitt mellomnavn, min farmors og oldemors. Men jeg har ikke klart å finne hvor det kommer fra. Min oldemor ble født i Kristiansand i 1900 og jeg vet det var ei dame til der med samme navn. Jeg har ikke klart å finne en sammenheng mellom familiene.Ved søk på navnet, ender jeg opp med en mengde spanske sider,men hva jeg vet har jeg i mitt sammensurium av nasjonaliteter ingen spanjoler i familien....Er det noen som kjenner til navnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Norsk Personnamnleksikon har navnet Signora - et nylaget navn av Sig- og nora. Kjent siden 1869.Cenora kan synes som en variant av dette.Av lignende navn er kjent Magnora, Regnora, Enora.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Senora betyr vel dame på spansk, det kan vel være så enkelt som det...? ;-)Kom over denne artikkelen som må være fra Kristiansund:'For 150 år siden måtte gateguttene i Kristiansand snakke spansk om de skulle yppe til strid med fremmede. Spanske skip dominerte på havna og spanske matroser med fargerike sjal rundt livet fylte gatene. Skip med navn som Joven Pepita, Nuestra Señora, Misericordia, Pilar, Mercedes og Jesus var dagligdagse syn.(...)' http://www.kysten.no/publications.asp?uid=891Nå kan de se ut som at det er Kr.sund N som omtales, men forholdene var vel kanskje ikke så annerledes lenger sør...?Jan Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.