Gå til innhold
Arkivverket

[#36101] Andreas Martinius Andersen Melsbø f. 1794 i Tjeldsund

Gjest Inger Melbøe
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Melbøe

Er det noen som vet hvordan Andreas Martinius Andersen Melsbø f. 1794 i Tjeldsund kom til Dverberg, Andøy? Han var gift med Gunelia Jørgine Pedersdatter Haugen fra Trondheim, men hadde et barn utenfor ekteskap Otto Andreasen Melbø. Han var sønn av Anders Iversen Melsbøe f.1763 i Tjeldsund, Nordland. Dorthe Kristine Pedersdatter f. 1773 i Lødingen. Skulle gjerne ha visst hans mors opphav også.mvh Inger Melbøe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Akselsen

Hei Inger.Otto er ikke født utenfor ekteskap. I Andøya bygdebok b.II s.491 av J.I. Borgos kan vi lese at Andreas M. Melbø kom til Skjoldhamn i 1827 som gjestgiver og Trondheims-borger. Han var født på gården Melsbø i Tjeldsund. Her er fra Gnr. 14- Gavlen:Andreas Martinus A.Melbøe (ca. 1793-1873) f. Tjeldsund av foreldre Anders Iversen og Dorte Pettersdtr. 1.ekteskap av 2.1.ekteskap Karen Elisabeth Gimsøe (ca. 1801-1831)Barn: 1. Otto (1828-1897) g.m. Juditta M. Pettersdtr.( par 1855 19/Buksnes.2. Andreas Martinus (1828-1828)3. Dortea Catrine Elisabet (1830-1831)Borgos skriver: Kjenner ikke opphavet til kona Karen.E. Gimsøe. Etternavnet kan tyde på at hun kom fra Gimsøy i Lofoten, men like gjerne fra Gimsø i Telemark. Hilsen Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Melbøe

Hei Anne Lise! Takk for opplysninger om dette. Ser av ditt svar at Otto var født i ekteskap og at det var 2 barn til i dette ekteskap. Han har 2 barn i andre ekteskap med samme navn som nr. 2 og 3 i første ekteskap. Har vel sin naturlige forklaring siden de døde tidlig. Nytt got merg var også dette med Gavlen. Håper noen vet noe om Dorte Pettersdtr.mvh Ingwer Melbøe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest terje e skrolsvik

Hei . Ser at de skriver Dorthea Kirstine Petersdatter.født ca 1774 og i parentes .(Ho er trolig identisk med Dorthea Kirstina Lindberg f.6/5-1775 i Fiskefjord,datter av Peder Eriksen og Maren Rasmusdatter).Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiDorthea Kirstina Lindberg Pedersdtr f. 6/5 1775 død før 1807 gift 4/1-1794 Lødingen/Hol Tjeldsund Hun er datter avPeder Eriksen 1742 til jan 1786 født og bosatt i Fiskefjord, g. 3/8-1772 m. Maren Rasmusdtr f. 1749 på Tjeldnes død mai 1807 Fiskefjord skifte 26/7 1807,Anders Iversen er sønn av Iver Andersen og Martha Andersdtr (mine tip-tip etc) Moren var datterdatter av Christen Mathisen søm drev med Handel i Søvrik, Trondenes.Simon Ellefsen har jo en del om dem på Nettsiden sin.Har ellers mer men det blir litt mye å legge inn her.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Melbøe

Takk til dere begge.Sto så fast på forskjellige ting her. Vet jeg finner mye hos Simon Ellefsen men har ikke funnet dette før. På slekten Melbø tilbake i tid har jeg en del. Som dere ser av mitt etternavn er de mine forfedre også.Mvh Inger Melbøe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heier linjen din gjenom Martin Gerhard og Otto mot Andreas? Hvis du sender en mail tilsteilols5 @ start.noså kan vi jo utveksle opplysninger.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.