Gjest Arild Oliver Bråthen Skrevet Januar 17, 2006 Del Skrevet Januar 17, 2006 Er det noen der ute som har noen opplysninger på hvor det ble av Fredrik Christian Hageman, 24 år og født i Berg da han gifter seg i Berg den 29 desember 1858 med Maren Johanne Hansdatter. Far til Fredrik Christian Hageman er Frederik Hageman. Maren Johanne Hansdatter får flere barn, og den 13 august 1871 gifter hun seg igjen med Nils Martin Andreassen. Maren føder et uekte barn med Nils Martin Andreassen i 1866 og da står det under anmerkninger : Hun har vært gift med tømmermann Christian Hagemann, som er rømt for år siden. Hun har siden levet i concubinat med forran nevnte (Nils Martin Andreassen). DET JEG LURER PÅ ER OM NOEN VET HVOR Fredrik Christian Hageman RØMTE, rundt 1866 - 1870.Mvh. Arild Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Kjell Kvalvik Skrevet Januar 17, 2006 Del Skrevet Januar 17, 2006 Finner på folketellingen for år 1900 en Kristian Fredrik Hagemann i Kristiansand, han er oppført som byfogd. Oppgitt fødselsår er 1838.To barn bor sammen med han, Mathilde Regine og Hedvig Fredrikke, kone er ikke oppført. Kan dette være et spor?Kjell Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Arild Oliver Bråthen Skrevet Januar 17, 2006 Del Skrevet Januar 17, 2006 Takk Kjell ! Dette var til stor hjelp. Mvh. Arild Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Arild Oliver Bråthen Skrevet Januar 17, 2006 Del Skrevet Januar 17, 2006 Takk Kjell ! Dette var til stor hjelp. Mvh. Arild Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Iver Mosvold Skrevet Januar 18, 2006 Del Skrevet Januar 18, 2006 Skulle byfogden i Christiansand være identisk med Maren Johanne Hansdatters første ektefelle, så er dette en meget spesiell sak.Her er i alle fall Maren Johanne i 1865: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60102&gardpostnr=234&personpostnr=2384&merk=2384#ovre>LenkePå tross av rømt ektemann og nytt ekteskap, så beholdt Maren Hegeman-navnet til hun ble gammel (1900), Lenke så det er vel ingen umulighet for at hun kunne ha vært gift med en kommende øvrighetsperson.Den kommende byfogden i Christiansand er nok her i 1865 Lenke ……Jeg tviler meget sterkt på at han er på rømmen, og om han så skulle være, så burde vel en slik historie vært kjent. – Tenke seg til at tømmermannen skulle ende opp slik: LenkeDa tror jeg faktsik han her Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Arild Oliver Bråthen Skrevet Januar 19, 2006 Del Skrevet Januar 19, 2006 Takk for innlegg Iver ! Jeg har selv funnet ut, via Scandinavian Biographical Archive at denne byfogeden i Christiansand ikke har noe med ham jeg søker. Mvh. Arild Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Rigmor Waler Iversen Skrevet Januar 21, 2006 Del Skrevet Januar 21, 2006 Hei Arild Oliver :)Sitter og leser i Fra Fredrikstads opkomst og utviklingstid av C. Plünneke 1898, og tenkte på deg da navnet Hageman dukket opp.Vet ikke om det er opplysninger du trenger, men på side 151 står å lese:Den 15. okt. 1784 ægteviedes hersteds Martha Dorethea v. Lutzow til Capt. Christian Hagemann og den 17. September 1788 ægteviedes hersteds Oles Johanna v. Lutzow til Løitnant Friderich Otto v. Hagemann.Mvh og *Smil* fra Rigmor Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Iver Mosvold Skrevet Januar 24, 2006 Del Skrevet Januar 24, 2006 Det skulle jo vært interessant å finne ut av hvem denne Frederik Hageman (som står oppført som Marte Hansdatters svigerfar i 1855) egentlig er. Det er Rigmor som pirrer min nysgjerrighet i siste innlegg.Hageman-navnet kan knyttes til en embetsmannsslekt (særlig innen det militære). Det er åpenbart at det finnes etterkommere av ovenn. Løitnant Friderich Otto v. Hagemann [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10224&gardpostnr=61&personpostnr=1784&merk=1784#ovre>Lenke Lenke i Sørøst-Norge også omkring 1865. Lenke Lenke Lenke Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts