Gå til innhold
Arkivverket

[#36105] Skifte i Nordjord,Bolstad

Gjest Arne Evensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Evensen

Ønsker skiftene på følgende Jørgen Jørgensen Bolstad,Innvik 14 558b,561 1762-1766Synnøve Rasmusdatter,Bolstad,Innvik 22a,368 1813-1817

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jørgen Jørgensen Bolstad,Innvik 14 558b,561 1762-1766. Skiftet er datert 3. april 1766 og nevner enken Christi Monsdatter. Jørgen Jørgensen Bolstad, død etter at faren var død og uten livsarvinger, Mons Jørgensen Folden, Kari Jørgensdatter, g.m. Aamund Clausen Jelle, Brite Jørgensdatter, g.m. Knud Larsen Glomnes.Synnøve Rasmusdatter,Bolstad,Innvik 22a,368 1813-1817. Skiftet er datert 26. juni 1817. Skiftet er holdt hos Knud Torsen og Synne Rasmusdatter. Felles barn: Ragnilde Knutsdatter, g.m. Ole Larsen Jelle, og i tillegg hennes barn: Christi Jørgensdatter, g.m. Erik Jonsen Voldseth, Ingebrog J., g.m. John Lassesen Øvre Flo, Agnete J., g.m. Jochum Jonsen Nedre Flo, Anne J., g.m. Anders Andersen Qvamme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Jeg blir lettere forvirret. Det er spurt om skiftet etter Jørgen Jørgensen Bolstad tidligere med følgende svar (tema 35735):'Skiftet er datert 3. april 1766 og nevner enken Christi Monsdatter og barna Jørgen J. 'Bogstad', død, (sønnekonen Synneve Rasmusdatter nevnes), Mons Jørgensen Folden, Kari, g.m. Aamund Clausen Jelde, Brite, g.m. Knud Larsen Glomnes'.Her er det slått fast(?) at Synneve Rasmusdatter er avdøde sønn,Jørgens kone. I skiftet etter henne er så oppgitt flere barn som tilsynelatende er hennes og Jørgen J.s barn. Men i denne versjonen (se 2 ovenfor) av skiftet etter Jørgen Jørgensen far, Jørgen J. Bolstad er sønnen uten livsarvinger:'Jørgen Jørgensen Bolstad, død etter at faren var død og uten livsarvinger'. Er det bare jeg som er forvirret? Hadde Jørgen jr. livsarvinger likevel, eller er det en joker her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Evensen

Jeg er også forvirret Tor,men jeg har følgende teori til dette:Jørgen Gjeblesen Bolstad f.1656 ble gift med Kari Davidsdatter Mindresunde f.1665. Disse to får sønnen Jørgen Jørgensen Bolstad i 1693. Han blir gift med Kristi Monsdatter Folven f.1696. Jeg velger å kalle denne Jørgen for den eldre (d.e.)Jørgen d.e. og Kristi får sønnen Jørgen Jørgensen Bolstad i 1721. Denne Jørgen kaller jeg d.y.Jørgen d.y. blir gift med Synnøve Rasmusdatter Folven i 1754. Jørgen d.y.og Synnøve får 4 barn (alle jenter) 1758 Christi,1758 Ingeborg,1761,Agnethe (som blir gift med Jon Lassesen Øvre Flo),1763 Anne.I 1765 dør både Jørgen d.e. og Jørgen d.y. Her oppstår det antagelig 'krøll' og forvirring rundt skifter. Skifte 14 558b,561 1762-1766 er etter Jørgen d.e.,men jeg kan ikke se at det finnes skifte etter Jørgen d.y. Dette kan forhåpentligvis Yngve på SAB svare på.Enken etter Jørgen d.y.,Synnøve Rasmusdatter Folven; blir gift på nytt 2 ganger. Første gangen med Mattis Jensson Vik og andre gangen med Knut Torson Grov.Synnøve dør i 1815,og skifte etter henne er det som står anført ovenfor: 22a,368 1813-1817 datert 26.juni 1817. Her er det også sammenblanding av navn: Ingeborg Jørgensdatter er gift med Jochum Jonsen Nedre Flo og Agnethe Jørgensdatter er gift med Jon Lassesen Øvre Flo ,og ikke omvendt som det står i skiftet.Min konklusjon og min foreløpige teori er følgende: Det må på en eller annen måte ha oppstått misforståelser og kluss med skiftene siden far og sønn med samme fornavn og etternavn dør samme året (1765) Har noen andre opplysninger som enten kan bekrefte eller avkrefte min teori. Finnes det et skifte etter Jørgen d.y. ?Et annet uklart punkt er hvilket år Synnøve Rasmusdatter Folven var født. Det opereres ofte med årstallet 1746,men det må være feil da datteren Christi er født i 1755. Jeg har valgt å holde på årstallet 1730 som fødselsår.Kan noen bekrefte dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.