Gå til innhold
Arkivverket

[#36110] Kari Bertelsdatter på Årsrud på Toten f ca 1660?

Gjest Thor Bøhmer
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Bøhmer

Kari var gift med Mats Kristensen på Årsrud. Kristen er anslått født ca 1660.Er det noen som har noen opplysninger om hennes avstamning og eventuelle barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

I den grad hun var fra Toten, er hun nok datter til den Bertel som nevnes i manntallet 1664/66. Jeg mener den slekten er omtalt i ett eller flere numre av Vest-oppland Slektshistorielags Tidsskrift, men i så fall etter 1988 (har tatt et raskt søk i indeksen på slektshistorielagets hjemmeside). Det fantes også en Kari som var datter til Bertel Einavollen i Gran, både hun og broren Anders kom til Toten og ble gift der, men den Kari var f. ca. 1677 og er en annen enn den Kari du etterspør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Interessant! Er fortsatt nysjerrig.Se de innlegg som er gjort om lignende navn under debatt/Hedmark. Du kan søke på mitt navn, så treffer du dem.Så spesielle navn har ofte forbindelser, men men .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hedmark er heller dårlig representert i avskriftene 1664/66 her i DA, men hvis du søker på 'Bert' under fornavn i Oppland (Hadeland sorenskriveri), vil du finne en Bertil i hvert fall i Vardal, Land og altså på Toten. Den Bertel Einavollen jeg nevnte, var finne, og hadde trolig ikke kommet til Norge ennå så tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den Bertel-familien fra Toten som jeg nevnte og som jeg mener er omhandlet i ett eller flere numre av VSLT etter 1988, tror jeg det finnes ett eller flere skifter på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Kari Bertelsdatter - gift til Årsby i Totenvika - kom iflg. Totens Bygdebok bd. IV fra Opsal i Ø. Toten. Det finnes et skifte etter avdøde Bertel Olsen på Opsal 7. september 1659, og der nevnes bl.a. datteren Kari (foruten sønnene Nils som ble bruker på Gran i Kolbu, Ole og Rasmus). Bertels kone nevnes ikke ved navn i skiftet, men jeg mener å ha sett at hun har vært antatt knyttet til ei slekt på Gran i Kolbu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.