Gå til innhold
Arkivverket

[#36114] Edv. Sandvolds Snekkerverksted Gjøvik rundt 1900. Gjenkjenner dere noen?

Gjest Per Håkon Christiansen
 Del

Recommended Posts

Min bestefar Hans Petter Christiansen var formann på Edvard Sandvolds snekkerbedrift i Gjøvik 1898 - 1906. Jeg har to bilder derfra tatt mellom 1900-1906, og legger ved et av arbeidsstokken. Jeg antar at Edvard Sandvold er nr. 3 fra v. i første rad (er det riktig?), Hans Petter C. er nr 4, treskjærer Robert Nilsen er nr. 7, bakerst til høyre er snekker Peder Zakariasen fra Hestvik i Nordland, og nr 4 fra venstre bakerst er Peder Mathiassen Vold f i Ringsaker i 1883 som skal ha giftet seg med Johanne Marie Evensen fra Søndre Land som også bodde i Sandvoldgård som tjenestepige før hun giftet seg (se tema 35897 og Ole-Bjørn Aaltvedts etterlysninger av opplysninger.) Mange av de på bildet må ha bodd i Sandvoldgården på ett eller annet tidspunkt.Jeg er på jakt etter flere opplysninger om Edvard Sandvolds snekkerverksted, og kan noen identifisere ytterligere pesoner på bildene eller tidfeste dem nærmere ville jeg være evig takknemlig!

bilete0486.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig ingen i Gjøviktraktene som vet noen om Sandvolds snekkerverksted og beboerne i Sandvoldgården rundt 1900?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Prøv å sende bildet til Oppland Arbeiderblad (oa.no). De publiserer daglig slike bilder. Sørg bare for at de ikke trykker bildet for lite, da har det liten hensikt. De fleste som evt. kan noe om dette er ikke på internett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste har du nok rett i, så det er nok en god idé. Men fremdeles synes jeg det ville være underlig om ingen på nett vet NOE, for mange av disse familiene må da fremdeles ha tilhold i Gjøvik-området. Takk for tipset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...
Gjest Oddbjørn Johannessen

Med bakgrunn i en annen debatt-tråd (Lenke) kunne jeg tenke meg å også her etterlyse informasjon om Anton Richard Dietrichs rolle som 'møbeldesigner' for Edvard Sandvold på begynnelsen av 1900-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Siden denne etterlysningen nå er livet opp igjen Lenke så er det kanskje på tide å oppdatere med det jeg i mellomtiden har funnet ut. UY betyr ukjent yrke, f er født, g er gift med. Bildet skal være fra omkring 1902, og de som jeg mener er identifisert på bildet er følgende:1. rad: UY John Nestaker, snekker Michael Olsen Seeberg f 1875 g Berta, snekker Kristian Olsen Seeberg f 1867 g Anthonette, snekkermester og formann Hans Petter Christiansen (min bestefar, phc)(1860-1945) g Juline Børresdatter (1863-1953), fabrikkeier og snekkermester Edvard Sandvold, UY Th. Kristoffersen (ant. snekker), treskjærer (billedskjærer) Ernst Robert Nilsen f 1879, UY Mathias Stubberud. 2. rad: UY Lars Kirkeberg, Ukjent, gårdskar og kjører Iver Knudsen f 1877 g Andrine, dreier Ivar Mathisen Ruud g Anna, UY Edvard Johnsen, UY Even Johnsen, snekker Gustav Larsen f 1876 g Helga, UY Mathias Nilsen. 3.rekke: Ukjent, maler Knut Gundersen Ødegaard f 1874 g Randi, UY Anton Hansen, snekkersvend Sven Mathiasen Vold f 1883 g Johanne Marie Evensen, Ukjent, Ukjent, UY Nils Hougen (ant snekker), UY Mathias Nilsen.Som dere ser er det 4 personer jeg ikke har klart å identifisere--. Andre som var ansatt hos Sandvold mellom 1901-1903 var (og noen av dem kan selvsagt være med på bildet ovenfor):Johan Sandvold, snekkersvend Jens Kveine f 1870 g Martha, dreier A. Aanstad, høvelmester og maskinarbeider August Christiansen f 1866 g Oline, UY Hans Galaas, Snekker Gustav Larsen f 1876 g Helga, snekker Simen Johannesen f 1869 (usikker).1903 eller senere: tegner og snekker Anton Richard Dietrich f 1863 g2 (i Kristiania) Henriette Kristine Hanche.Hvis noen skulle klare å plassere de som fremdeles er ukjente så er jeg selvsagt takknemlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

I Norges håndverkere 1938 finner jeg en Mathias Nilsen, disponent, Gjøvik, f.13-5-1875 i Biri. Foreldre: Nils Storsletten og Sina Roterud. Utl. hos møbelsnekker Johan Bostad i Lillehammer, sv.pr. s.s. 1896, håndv.brev i Gjøvik 1898.Verksmester ved Gjøvik Trævarefabrik 1904-13, Askim Trevarefabrikk 1913-16, Fischers Bruks trevarefabrikk 1918-28, siden disp. for Gjøvik Træindustri A.s. Deltatt i håndverkets organisasjonsarbeide fra 1927.Gift 1902 med Sigrid Mikkelsen. Foreldre: Malermester Jens Mikkelsen og Amalie Skramstad. 1 sønn og 2 døtre.Her er han i 1900[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f00502&gardpostnr=587&personpostnr=2999&merk=2999#ovre>LenkeVielsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først en rettelse. Mathias Nilsen står sist i 2ndre rad, det er korrekt. Han står i lista mi også som sistemann i tredje rad, det er selvsagt feil, den som står der er derimot dreier Peder Severin Zakariassen f 1870.Så til Mathias Nilsen. Det virker sannsynlig at det er samme person. Dessuten er det ytterligere en linje til min familie her. Du skriver at han giftet seg med Sigrid Mikkelsen som var datter av malermester Jens Mikkelsen og Amalie Skramstad. Juline Børresdatters tante på morssiden var gift med Andreas Skramstad på Hamar, og Sigrid er en etterkommer etter dem. Samtidig var Jens og Amalie Juline og Hans Petters venner fra Hamartiden, så dette var spennende! Jeg kommer tilbake med mere. Takker og bukker sålenge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest Oddbjørn Johannessen

Billedhugger, senere maler, Aksel Waldemar Johannessen jobbet også på Edvard Sandvolds møbelfabrikk. Her er et sitat fra en artikkel i Oppland Arbeiderblad:'I tida 1908 til 1912 bodde Aksel Waldemar Johannessen i Gjøvik. I denne tida arbeidet han som treskjærer hos møbelprodusent Sandvold. Johannessen bodde også i Sandvoldgården i Welhavens gate. Så vidt man vet malte ikke Johannessen på denne tida, men han laget en del skulpturer'.Kilden er her: http://www.oa.no/kultur/article3089903.eceHan bør altså ha arbeidet hos Sandvold samtidig med Anton Richard Dietrich - og han hadde også en kort stund (1902) vært elev sammen med Robert Alfred Dietrich hos billedhugger Lars Utne på Den Kgl. Tegneskole i Kristiania. Et annet litt pussig sammentreff her: Brødrene Dietrich var oppvokst i Tvedestrand, og Aksel Waldemar Johannessens kone hadde vokst opp noen kilometer lengre øst - på Limkjær i Søndeled (utenfor Risør).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.