Gå til innhold
Arkivverket

[#36115] Tolga: Esten Amundsen f. ca 1786

Gjest Hanne Line Osberg Eide
 Del

Recommended Posts

Esten Amundsen bodde i Kveina, Bindal, Nordland, fra 1814 og til sin død i 1860.Men hvor kom Esten fra? I følge bygdeboka for Bindal var han ikke fra Bindal.I 1831 dør det en kårmann Amund Amundsen, 71 år, med bosted Kveina (kilde avskrift fra kirkebøker på www.bindal.kommune.no). Denne Amund er ikke nevnt i bygdeboka. Kan være far til Esten, og han er heller ikke født i Bindal.Finner kun en mulig kandidat for Esten i FT1801 i DA: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10436&gardpostnr=8&personpostnr=49#nedre>LenkeEr det noen som kan bekrefte at Esten Amundsen(og Amund Amundsen) fra Tolga flyttet nordover?Esten Amundsen ble gift med Anne Sofie Olsdatter f. 1786 d. 1869 fra Ranem prestegj. Giftemålet sto muligens i 1813 i Elden kirke, Namdalseid.Tidligere innlegg (se siste del):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Kopiert fre FS: -------------------------------------------------------------------------------- ESTEN AMUNDSEN Male -------------------------------------------------------------------------------- Event(s): Birth: Christening: 24 APR 1785 Tolga, Hedmark, Norway Death: Burial: -------------------------------------------------------------------------------- Parents: Father: AMUND AMUNDSEN Family Mother: SIGRI ESTENSDR -------------------------------------------------------------------------------- Messages: Extracted birth or christening record for the locality listed in the record. The source records are usually arranged chronologically by the birth or christening date. -------------------------------------------------------------------------------- Source Information: Batch No.: Dates: Source Call No.: Type: Printout Call No.: Type: C424461 1733 - 1877 0124470 Film NONE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Denne sliter jeg med, kirkebok(KB)-kopien jeg har, starter i juli 1786. Men jeg finner at denne Amund Amundsen Smedåsen i Vingelen (ungkar) gifter seg i 1793 med Berit Pedersdt som dør i 1800. (Så han kan jo utmerket godt ha en sønn i 1785). Mor hans het Ingeborg Thomasdt og kom fra samme gården i Tolga som Esten Amundsen er dreng i 1801. Det KAN jo være en indikasjon på at vi har riktig far.MEN Amund Amundsen gifter seg oppigjen i 1802 med Sara Simensdt som dør i 1853 iflg. Vingelen BB. Dette styrker ikke akkurat teorien om at han har dratt nordover, sjøl om det er fullt mulig. BB har ikke oppgitt noe dødsår for ham, noe som kan tyde på at han ikke døde i Vingelen...Mora, Sigrid Estensdt, er også et problem. Det er kun to aktuelle i 1801 i Tolga, men BB har ingen opplysninger om evt. barn før de blir gift. Mulig KB har flere opplysninger.Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for opplysningene.Giftemålet i Namdalseid (som jeg tror er til 'min' Esten): 1813 27/12 Esten Amundsen Brathan og pige Anna Olsdtr. Fedre er ikke oppført.Er Brathan (el noe lignende) noe gårds- eller bruksnavn i Tolga området?Finnes det kirkebøker fra før 1786?Hanne Line

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Hei! Jo da, kirkebøker for Tolga finnes fra ca. 1732. Jeg var i dag innom Kulturkontoret og bladde i ei avskrift og fant der 'uægte' Esten Amundsen Røe (Rhøe) 24.4.1785. Foreldre: Sigri Estensdt Sætter (Sæther) og Amund Amundsen Rhøe. Sæter er en gard i Vingelen, men noen Sigrid Estensdt finner jeg ikke nevnt i BB for Vingelen, - som forøvrig slett ikke er komplett mht avkom.En Esten Knutsen blir født på Sæther rundt 1740, men han 'blir borte', og i 1782 er faren enslig tilbake på garden iflg BB. Sigrid kan jo bare ha oppholdt seg/tjent der, for den neste brukeren på Sæther, Jørgen Larsen finnes blant fadderne.Brathan er meg bekjent, ikke noe gardsnavn i Tolga. Garden Esten tjente på i 1801 heter Tollan (oppi Tollom), forøvrig samme garden som noen av mine aner etterhvert overtok. Tollan kan vel ikke bli til Brathan? Beklageligvis fant jeg ikke mer å bidra med.Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk.Finner du noe om denne Esten etter 1801 i bygdeboka eller i kirkebøker? Enn etter 1815?Sønnen Andreas blir født i 1815 i Bindal.Hanne Line

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.