Gå til innhold
Arkivverket

[#36117] Halvor Halvorsen

Gjest Kari Omberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Omberg

Halvor Halvorsen og Mari Kittilsdtr giftet seg 19 okt 1809. Mari er datter av Kittil Evensen. Kan Halvor være sønn av Halvor Christophersen og Aslaug Borgarsdtr eller Halvor Gundersen og Rønnov Halvorsdtr? Jeg har lett i snart ett år og håper på svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Her [url="http://gamlegjerpen.no/Kirkeb/Vielser/Sauherad%201807.htm>Lenke fremgår:Cop. 19/10-1809. Ægtevied; Uk. Halvor Halvorsen Skallerud og E. Mari Kittilsd. Holten. Caut: Gudmund Holten, Anun Ellingsen Holten.I FT 1801 finnes ingen gård Skallerud i Suaherad, men i FT 1865 ser Skalrud: Lenke (ut fra rekkefølgen i tellingen – gård nr. 537) ut til å være en plass under gården Bergen: Lenke (gård nr. 536). I FT 1801 finnes under Bergen Østre en husmann Halvor Christophersen med kone Aslov Borgersdatter og flere barn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Nils Buverud

Først to andre Halvor Halvorsen som faller bort: Halvor, døpt 24. sep. 1786, sønn til Halvor Gundersen og Rønnov Halvorsdtr på Gjernes, giftet seg 1811 med enka Else Jonsdatter Sølverud.Halvor, døpt 15. okt. 1786, sønn til Halvor Halvorsen og Mari Pålsdatter på Ringsevju u. Dyrud, ble gift 1816 med Aaste Olsdatter. Hvordan vet du at Maris far het Even Kittilsen, - og vet du hvor hun ble født, - eller hva hennes mor het?For Mari og Halvor finner jeg disse barna i Sauherad:Anne, døpt 17. des.1809Mari, døpt 14. aug. 1814Halvor, f. 14. april 1817; døpt. 20. april 1817 Mari var først gift med Knud Hansen fra nordistugu Øvre Holtan (21. nov. 1799). Lenke Knud døde 1808, og Mari giftet seg da med Halvor Halvorsen Skallerud (Skarderud u. Østre Bergan). Hvorvidt han var sønn av Halvor Christophersen, gift 1775 med Aslaug Borgarsdatter fra Flåten i Lisleherad er ikke godt å si.De giftet antagelig i Lisleherad. Der døpte de antagelig også sitt første barn, Aslaug, f. ca 1775.Deretter finner jeg to døpt i Heddal: Guri, døpt 8. feb 1778 og Jon, døpt 25. juli 1779.I Sauherad døpte de: Anders, døpt 19. sep. 1784, Anne, døpt 28. juni 1789 og Lars, døpt 19. mai 1793. I Sauheradboka, Bind IV, side 202 er også angitt at de hadde sønnen Borgar, f. ca 1779, som senere overtok plassen. Han er antagelig ikke født verken i Heddal eller Sauherad, for jeg finner ikke dåpen hans.At jeg heller ikke finner Halvors dåp, ca 1783 iflg. folketellingen, utelukker ikke at han kunne ha vært deres sønn, for Halvor og Aslaug kom til Skallerud/Skarderud først i 1784. Kanskje Borgar og Halvor er født i Bø??Halvor hadde tjeneste hos Lars Borgarson på Østre Bergan i 1801. Lars Borgarson var bror av Aslaug Borgarsdatter, og altså muligens Halvors onkel. Nils.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Omberg

Nils Buverud! Takk for ditt svar. Nå fikk jeg ihvertfall utelukket 2 stk Halvor, men bevis for at 'min' Halvor er sønn av Halvor Christophersen er vanskelig å finne. Jeg har ringt starsarkivet i Kongsberg for å høre om det var et skifte etter H. Christophersen, men det var det ikke. Heller ikke fant de noen innflytterattest til Sauherad i årene 1882-3. I HF 220 Sauherad finner jeg: Gårdmann Kittil Evensøn fra prestegårdens Maren Christensdtr døptes Margit. Faddere Maren Kaasen, Gunhild Næs, Daniel Kaasen, Rollev Næs og Ole Christensen, Løvald. Mari gifter seg med Knud Hansen og får 5 barn. ved dåpen til 2 av barna bruker hun Margit senere Mari til fornavn. HF 219. 31 mai 1844. Blir Mari (Maren) døpt av foreldre Christen Knudsen, Walen og Torbiør Larsdtr. Hører gjerne fra deg igjen hvis dette var noen hjelp. vennlig Hilsen Kari Omberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest Jens Petter Nielsen

Hvor finnes beviset for, at Mari Kittilsdatter (gift med Knut Hansen og Halvor Halvorsen) var datter av Kittil Evensen og Maren Christensdatter på Prestegården?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Omberg

Ifølge kirkebok HF Sauherad mener jeg Margit/Mari er døpt 4 febr. 1781.Foreldre Kittil Eivenson og Mari Christensd. I bygdebok for Sauherad bind 1, Låvell på s 510 står det at Mari født 1744 på Gvåla g. m. Kittil Eivindsson Prestegarden. Maris foreldre er Kristen Knutsson 1719-82 g 1742 m. Torbjørg Larsd. frå Hjukse 1717-62 s. 509 samme bok. Halvor Halvorsen og Mari Kristensd fikk barna Anne 1809, Knut 1811, Mari 1814, Halvor 1817 og Torbjørg 1819. Torbjørg er min oldemor. Derfor er jeg svært interessert i å finne ut av dette. Hvis Halvor Christopherson er far til Halvor er det ikke noe bedre enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folketellingen 1801 for Sauherad viser følgende: Mari Kittilsdatter, tjenestepike på søndre Arud, 20 år gammel. Kanskje er det hun, som ble døpt 4/2-1781? Alderen passer bedre, og dette kan således ikke utelukkes uten videre!De ovennevnte henvisningene, gir ingen bevis for det motsatte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folketellingen 1801 for Sauherad viser følgende: Mari Kittilsdatter, tjenestepike på søndre Arud, 20 år gammel. Kanskje er det hun, som ble døpt 4/2-1781? Alderen passer bedre, og dette kan således ikke utelukkes uten videre!De ovennevnte henvisningene, gir ingen bevis for det motsatte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette var jo noen beklagelige gjentagelser. Datamaskinen på biblioteket slo seg dessverre helt vrang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Omberg

Dette blir en lang historie etterhvert. For det første, når det gjelder Halvor Christophersens barn Borgar ev. Halvor, så finner jeg dem ikke i kirkebøkene fra Sauherad eller Bø. Når det gjelder Mari Kittilsdtr har jeg rotet. Nils Buverud Lunde har rett i at ifølge folketellingen av 1801 nr 1754 er Mari Kittilsdtr 22 år, gift med Knud Hansen og har sønnen Hans. Hun burde da være født ca 1779, men er ikke å finne i kirkeboken HF 220 fra Sauherad, i Bø vet jeg ikke. Kandje Halvor og Mari er født i samme bygd og senere flyttet til Sauherad. Jeg står nå fast. Hilsen Kari.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.