Gå til innhold
Arkivverket

[#36119] Er 'besvogret i annet ledd' tremenninger? Ekteskap på Stord, Hordaland

Gjest Helge Bjørgen
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Bjørgen

Mikkel Pedersen på Brandvik, Stord, Hordaland (1734-1797) giftet seg i 1777 m. Kari Torsteinsdtr. Nordhuglo (1753-1845). De fikk Kongelig bevilgning da de var 'besvogrede i annet ledd'. I ordbok for slektsforskere ser jeg at svoger i eldre tider ofte ble brukt om slektning i alminnelighet. Betyr 'i annet ledd' at de var tremenninger? slik at to av besteforeldrene skal være søsken?Jeg har disse antatte besteforeldrene til Mikkel Pedersen fra Lønning:Michel Johansen Lønning (ca. 1678-1733). Gunnille Tørrisdtr. fra ????? (ca. 1672-1733). Hans Jørgensen Øvre-Øchland (ca. 1682-1749). Anna Andersdtr. Agdestein (ca. 1679-1770).Og disse besteforeldrene til Kari Torsteinsdtr. Nordhuglo:Ole Johannesen Nordhuglo (ca. 1662-1741). Ukjent, kan hun hete Dordi, Kari eller Synneve? Jon Olufsen Store Brandvik (ca. 1684-1733). 1) Martha eller 2) Aasa Svendsdtr. Utbjoa (?-1769).Men her er det vanskelig å finne slektskap. Har noen en løsning??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Dahlstrøm

'Besvogret i annet ledd' tyder vel heller på at en av ektemakene hadde tidligere vore gift med et søskenbarn til den nye ektemaken.Mvh Kurt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjørgen

Her er det ulike forslag. Da Mikkel og Kari hadde tillatelse fra Kongen til å gifte seg må det bety at de selv var i slekt. Jeg er rimelig sikker på å ha funnet riktige foreldre, og ingen av dem er søsken. Jeg får fortsette å undersøke om to av besteforeldrene kan være søsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Det er Christian V's lov som regulerer dette. I tredje bok, kapittel 18, artikkel 9 http://www.hf.uio.no/PNH/chr5web/chr5_03_18.html kan du lese hvilke kriterier som gjaldt for ekteskap. Merk at ektefellens slekt ble regnet som egen slekt. Når Mikkel og Kari var besvogret i annet ledd er det nok som Knut Dahlstrøm konkluderer med i innlegg nr. 4 - en av ektefellene hadde tidligere vært gift med søskenbarnet til den andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kåre Solberg

Jeg er ukjent med at svoger i eldre tider ofte ble brukt om slektning i alminnelighet, og er tilbøyelig til å mene at denne ordboken for slektsforskere som Helge referer til, eventuelt tar feil. Falk og Torp er krystallklar i spørsmålet: ”mandlig slegtning gjennom ekteskap”. Det vises til sandskritt og germansk hvor ordet betød svigerfar med senere betydningsglidninger. ”Ordet betyr saaledes egentlig ”hørende til svigerfaren” og er identisk med sandskritt cvacura i denne bet.” Med forstavelsen ”be” blir adjektivet, besvogret, kjønnsnøytralt. Likeledes er den mer abstrakte konstruksjonen ”svogrerskap” kjønnsnøytral.Christian Vs Norske Lov 1687, kapitlet ”Om Løsagtighed” gir nærmere informasjon om besvogring i 1, 2. og 3. ledd. Besvogring i 1. ledd er enten søster/brors ektefelle eller ektefelles søster/bror. Besvogring i 2. ledd er tilsvarende for søskenbarns inngiftede. Når det gjaldt ekteskap og leiermål ble forbudene mot forhold til besvogrede regnet likt med forhold til egne slektninger, jfr §13-14 ” Om nogen, som ere hinanden i andet Leed, eller andet og tredie Leed, eller i tredie lige Leed beslægtede, eller i samme Leede besvogrede, findis at ligge i et ont Levnet tilsammen og avle Børn, da skal de bøde efter deris yderste Formue, og begive sig paa to, tre, eller fire, Aar, efter samme begangne Synds Størelse paa Fiskerlejerne Norden Fields, og Bergeverkerne Sønden Fields til at Arbejde”.Når det gjaldt ekteskap med slekt eller besvogring i 2. og 3. kunne det imidlertid søkes dispensasjon, bevilling, slik som nevnt i (1). Konkret kan det for eksempel ha dreid seg om enkemannen(?) Mikkel Pedersen som giftet seg med sin tidligere kones kusine: Kari Torsteinsdtr. Nordhuglo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Helge Bjørgen

Takk for gode svar og lenker. Mikkel Pedersen Lønning var enkemann og hadde tidligere vært gift med Synneva Bertelsdtr. Nordhuglo. Om Synneva og andre kona Kari Torsteinsdtr. var kusiner klarer jeg ikke å finne ut av da mor til Synneva Bertelsdtr. er ukjent for meg. Det jeg finner er at Ola Jonsen Brandvik, første ektemannen til Synneva Bertelsdtr., og Kari Torsteinsdtr. var søskenbarn eller halvsøskenbarn.Det er anene til Mikkel Pedersen Lønning jeg prøver å finne bedre dokumentasjon på. Da slektskapet her ikke ser ut til å gjelde Mikkel avslutter jeg derfor dette arbeidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Ser du har avsluttet Helge, men slik eg ser det har du selv gitt svaret på spørsmålet i ditt siste innlegg og som Kurt også skriver i innlegg 4. De trenger ikkje å være i slekt, men de må likevel søke bevillning fordi Kari Torsteinsdatter sitt søskenbarn (som er slekt i 2 ledd) Ola Jonsen hadde vært gift med Mikkel Pedersen sin første kone Synneve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.