Gå til innhold
Arkivverket

[#36128] Severin Hansen f 1855 i Tune. Forblir han et mysterium?

Gjest Solveig Hanssen
 Del

Recommended Posts

Gjest Solveig Hanssen

Severin Hansen finner jag i FT-1865 Lenke Hans foreldre er mine tipp oldeforeldre. De ble gift 3/5-1850 i Thune. Fødsel/dåp, konfirmasjon har jeg funnet på 4 av barna. Kan nevne at det yngste barnet som er nevnt i FT-1865 som Hans* fikk navnet Ole Christian. Jeg finner ingen ting om Severin i kirkebøkene ei heller at han er født. Jeg har søkt og lett i snart 1 1/2 år uten å lykkes. I flg FT-1865 hadde min oldefar Jørgen Hansen en bror som het Severin men hva skjedde med han? Hvor ble han av? Kan noen hjelpe meg med å løse denne gåten? Takknemlig for alle mulige tips. Mvh Solveig Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Siden du har funnet de andre søsknene, samt foreldrenes giftermål i Tune, er det jo en mulighet for at dåpsregistreringen til Severin mangler. Det hender av og til. Alternativet er at en eller begge foreldrene kan ha kommet utenfra Tune, og valgt å døpe ett av barna på hjemstedet. Men i så fall regner jeg med at det er en mulighet du har sjekket ut.Har du funnet Severin i 1875? (bare deler av ft. 1875 ligger på nett, men hvis Tune ikke er registrert, så ligger originalen fra denne delen av landet i Statsarkivet i Oslo). Har du sett på ft. 1900? Evt. emigrantprotokollene her i DA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Hei. Takk for tips og innspill. Begge foreldrene er fra Thune. FT-1875 for Thune er ikke på nett, har heller ikke funnet han på de som er tilgjengelig, heller ikke i FT-1900 (hele landet)eller i emigrantprotokollene i DA. Er det en mulighet for at noen kjenner til denne familien. Severins besteforeldre på farssiden mener jeg er [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10130&gardpostnr=218&personpostnr=1854&merk=1854#ovre>Lenke og Lenke På morssiden Lenke som giftet seg i Thune i 1824 med Niels Larsen f ca 1795. Severins bror Jørgen (lenke (1)) giftet seg 2/6-1884 i Sarpsborg med Karoline Bryntesdtr f 1861 i Fredrikshald. De flyttet til Glemminge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hva med denne her i 1900 Lenke =visbase&filnamn=f00113&gardpostnr=565&personpostnr=4390&merk=4390#ovreOm du kan finne ekteskapet vil du fort finne ut om det er riktig person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

En annen mulighet er at han kanskje kan ha gått under navnet 'Søren', som jo er samme navnet som Severin/Sevrin. I hvert fall har jeg opplevd at en dame som var døpt Sørine i 1798, i ft. 1865 kaltes Sevrine, så det motsatte kan sikkert også forekomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

-Har sans for Berits forslag. Her er samme person i 1875 Lenke Fødselsåret hans er nok feilført. De drev vel ikke med slikt barnearbeid i traktene rundt Sarpsborg på den tiden.Solveig, - Du har vel ikke sjekket navnet EDVARD i kirkeboka for Tune ?IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Døpte i Tune i tida f.o.m 1842 t.o.m.1854 er borte fra IR, men finnes på begge sider av dette tidsrommet.Finnes de ikke på statsarkivet heller ??IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Hei. Takk for interresante tips og lærdom! Visste ikke at Søren var samme navnet som Severin/Sevrin. Lenken, Brit, var et spennende tips. Artig å se hva vielsen mellom Edvard Severin og Annette Josefine kan fortelle.Navnet Edvard. Det blir en ny tur til biblioteket og gjennomgang av filmene fra Tune. Kanskje et dumt spørsmål men jeg har ikke vært borte i forkortelsen IR før. Hva betyr det? Igjen takk for svært interresante tips. Mvh Solveig Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Oliver Bråthen

Hei Solveig ! Jeg har funnet din person, Edvard Severin Hansen. Opplysninger kommer snart, må bare skrive det som står i kirkeboka først. Mvh. Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du personen din Solveig ! Edvard Severin Hansen født: 9 januar 1856 i Tune. døpt: 3 februar 1856 i Tune. far: arbeidsmand, Hans Jacob Eliasen. mor: hustru, Maren Nilsdatter. foreldrenes bosted: Sarpsborg. faddere: Sophie Eliasdatter, pige Karine Nilsdatter Alvim, ungkarer Edvard og Carsten Eliassønner Sarpsborg, ungkarl Edvard Jensen Sarpsborg. Funnet i Tune kirkebok, bok 11, side 111, innførsel nr. 26. Nå er du vel fornøyd ??? Mvh. Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Hei Arild. Kjempefornøyd! Også full pakke da. Dette var artig. Gleder meg til å få tatt den utskriften på biblioteket til tirsdag. Fadderene er vel tjukke slekta antar jeg. Carsten og Edvard er antagelig Hans Jacobs brødre. Lurer på om dette ikke kan være Carsten Lenke Mon tro om ikke Sophie også er en søster av tippoldefar Hans Jacob og Karine en søster av Maren. Ja, dette var kjempemessig. Nå har jeg enda mer å søke på også i bredden. Tusen takk Arild og tusen takk til dere alle som hjalp til slik at dette ble løst. Jeg neier og bukker. Mvh Solveig. Forøvrig Arild, jeg bor på 'Øssia' den rette sida a ælva!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I folketellingen 1900 for Borge er de medlemmer av Den Evangeliske Lutherske Frikirke, og står vel antagelig som gift i deres protokoll ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Hei. Nå er kopi av Edvard Severins dåp i hus etter en rask tur på biblioteket i dag. Der fant jeg også tre bøker med avskrifter for Sarpsborg Methodistkirke som kanskje var hovedkirken for medlemmene i Østfold. Spennende å se hva de bøkene kan fortelle. Kanskje finner jeg ekteskapet. I dette tilfelle er jo utmelding av Statskirken også en søkemulighet. I innlegg 8 nevnes forkortelsen IR. Hva betyr det? Mvh Solveig Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare til opplysning : Metodistkirken og Frikirken er 2 forskjellige kirker. De har ingen ting med hverandre å gjøre. Du må lete i Frikirken, og det er vel ikke noen filmer du kan se på der tror jeg. Antagelig må du oppsøke Frikirken personlig eller i brev til dem for å få de ekteskapsopplysningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Hei Arild. Takk for opplysningen. Der gikk jeg nesten i fella. I en av bøkene fant jeg i allefall at Carsten Eliasen og kona meldte seg inn i Methodistkirken 21/8-1856 og fødsel for 2 av deres barn Elias 3/12-1858 og Anne 29/12-1860. Jeg tror dette er tjukke slekta til tippoldefar Hans Jacob. Jeg er en av dem som synes det er gøy å forske litt i bredden også.Har du forresten tilgang på Tune kirkebøker? Igjen tusen takk Arild for hjelpen! Mvh Solveig Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Hei Arild. Mye av min slekt på farssiden kommer bl.a fra Tune. Jeg har gjort en del søk i kirkebøkene,samt Family Search men er usikker på om jeg er på rett spor når det gjelder besteforeldrene til Severin og hans bror,min tippoldefar, Hans Jackob Eliasen. Å tyde kirkebøkene fra Tune har ikke vært helt enkelt for meg.Er det mulig og sende deg en mail? Mva Solveig Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.