Gå til innhold
Arkivverket

[#36129] Sersjant Hans Kvam fra Inderøy, bosatt i Eresfjord

Gjest Kjell Ove Hattrem
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Ove Hattrem

Jeg lurer på om noen kjenner opphavet til Hans (Hansson) Kvam, som har mange etterkommere i romsdalsregionen.Han ble født ca. 1690 i Inderøy prestegjeld. Hans tjenestegjorde ved Eresfjordske kompani i 2. trondheimske regiment fra ca. 1710. I befalsplanen fra 1743 er han ført som sersjant.Han døde i 1762 og etterlot seg flere barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Har sett gjennom manntallet fra 1701 for Inderøy - uten å finne noen god kandidat.De eldste bevarte kirkebøkene for Inderøy starter på 1730-tallet.Kanskje skifteprotokollene kan gi et svar - kommer jeg over et skifte hvor en Hans Hansen er nevnt som arving, skal jeg melde fra.Kvam er forresten gårder på Inderøya - eller har han Kvam-navnet fra Romsdal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Ove Hattrem

Hei, og takk for hjelpen! Jeg tror han hadde Kvam-navnet (skrevet ''Qvam'' i 1743) fra Inderøy. Det var ikke uvanlig at militære (selv underoffiserer) antok et gårdsnavn som fast etternavn.Jeg har bladd gjennom omtalen av Kvam-gårdene i bygdeboka for Inderøy, men uten å finne en rimelig kandidat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Vet ikke om følgende kan ha noe med dette å gjøre, men finner i alle fall grunn til å ta det med:Fra egen slekt kan jeg nevne at kaptein Jakob Fredrik(sen) Tostrup, eier av og bosatt på Kvam i Meldal, har sønnen premierløytnant Hans Jakobsen Tostrup, i følge Ovenstad f. ca. 1659 og død 1714. Han tjenestegjør først ved Nordmørske kompani (der faren er sjef), senere ved Romsdalske kompani, er gift med Marta Eriksd. og er eier av gården Frisvoll i Eid sogn i Grytten prestegjeld, det vil vel da si i Eresfjord.Kan det tenkes at en sønn her kaller seg Kvam i stedet for Tostrup?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

I følge bygdebok for Eid s 365 kjøpte Hans Tostrup, 1658?-1714?, løytnant med tjenestestad på Eide(?) Frisvold i 1696. Han hadde 3 sønner i 1701: Kristoffer 14, Jakob 12 og Erik 8 år. Enkja Marta (Marte) selde garden i 1716.Det kan vel da ikke være snakk om samme person i (1) og (4).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Interessant her er at Tostrup har opphav på en selveid gård Kvam og er offiserer, til og med i Eresfjord. Hvis Hans Kvam i (1) skal ha noe med disse å gjøre, må Hans og Marta Frisvoll i så fall også ha en sønn Hans. Bygdebøkene har ikke alltid fått med seg alle barn i en søskenflokk. Her gjelder det imidlertid en folketelling, men da er det mulig at enkelte sønner kan være oppført i tjeneste annet sted, hvis de er gamle nok. I så fall må vel Hans være født senest rundt midten av 1680-tallet. (Jeg holder muligheten åpen for at Jakob Tostrups kone på Kvam, Mette Hansd., kan være datter av en prest i Inderøy. Dette er kun noe sannsynlig pga. navn, miljø og tid, og er absolutt ikke dokumentert. Om så skulle være, kan de jo ha slekt der.)Navneskikk i etterslekten til sersjant Hans Kvam kan kanskje si noe om dette er en aktuell mulighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Til (6). Bare litt geografi. Gårdene Frisvoll og Eide, ligger i den gang Grytten kommune, nå Rauma og ikke i Eresfjord. Hørte den gang til Rødven otting som strekte seg langs Langfjorden fra Vistdal og til og med Eid (del av Grytten)innerst i Rødvenfjorden. Fra Vistal og videre østover startet Eresfjord otting. Hvorvidt Eresfjord kompani rekrutterte/tenestegjorde i Rødven otting kjenner jeg ikke til, men det er kanskje/godt mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Ove Hattrem

Takk til Odd Roar Aalborg og Osvald Rydjord for innspill! Hans Kvam bodde på Sira, og barna hans er omtalt i bind VIII av gårds- og slektshistorien for Nesset (jeg har dessverre ikke boka for hånden).Blant ungene var lensmann Peder på Sira og min ane Gunni på Åse (Øverås). Ved søk på nettet fant jeg denne oversikten: (merk at fødselsåret er satt tjue år for tidlig).Boka ''Raumadalsfolket'' (1965) sier at Hans var fra Surnadal -- antakeligvis fordi det er en Kvammen-gård der -- men mønstringsrullen oppgir tydelig fødested til ''Inderøen''. Kan hende jeg bør studere bygdeboka for Inderøy nærmere i tilfelle jeg har oversett noe under Kvam-gårdene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Når fødselsåret er så galt, er mitt innspill utenkelig. Men jeg ser da at Hans Kvam kjøper gården sin av fetteren til min firetippoldefar. Så en slags forbindelse her er det faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Det er noen skifter som nevner Hans Hansen i den aktuelle perioden i Inderøy fogderi. Jeg tar med de jeg har registrert, selv om de fleste er registrert i nabobygdene - mødrene kan jo ha giftet seg på nytt og flyttet.Den mest aktuelle er kanskje Hans Hansen Tronstad på Inderøy, som var liten og umyndig ved skiftet etter faren 22.03.1690. Hans foreldre er Hans Hansen og Anne Pedersdatter Tronstad. Hans er enebarn.På Ytterøy er det først Hans Hansen Slipperen, 8 dager gammel ved skiftet etter sin far 15.05.1693. Foreldrene er Hans Nilsen og Marit Arnsdatter. Denne Hans har søsken: Marit f. ca. 1683, Nils f. ca. 1686, Anne f. ca. 1686, Dorte f. ca. 1688 og Berit f. ca. 1691.På Ytterøy er det også Hans Hansen Nøst, som var 12 år i 1701 og 22 år ved skiftet etter moren i 09.02.1708. Hans foreldre er Hans Hansen og Inger Monsdatter. Søsken er Anne f. ca. 1693, Ellen f. ca. 1697 og Barbro f. ca. 1701.I Sparbu er det Hans Hansen Lunden, som var 15 år i 1701, og 25 år ved skiftet etter moren 30.12.1713. Han var da dragon. Hans foreldre er Hans Thomassen, som er kalt Schrøder i 1701, men ikke i skiftet etter konen (ikke uvanlig). Han er også sersjant ved dragonerne i 1701. Moren er Eli Arnsdatter. Søsken er Henrik f. ca. 1689, Mathias f. ca. 1691, Arnt f. ca. 1674 d. før 1713, Anne f. ca. 1681, Ingeborg f. ca. 1693, og Jøren Kristina f. ca. 1695.Den blir vel ikke så lett å finne ut om den noen av disse er den etterlyste Hans, men eliminasjonsmetoden er jo effektiv. Hvis han har Kvam-navnet fra Inderøy, har han kanskje bygslet Kvam, og da står det gjerne mer informasjon i bygselseddelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.