Gå til innhold
Arkivverket

[#36132] Soldatlister 1807-1814

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)
 Del

Recommended Posts

Kvar kan eg finna listene over utskrivne soldatar frå Hafslo og Sogndal prestegjeld i samband med krigen mot Sverige 1807-1814? Er dei på Statsarkivet i Bergen eller på Riksarkivet i Oslo?Katalogreferanse for tinging?Eg takkar so mykje på førehand for hjelpi!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Svaret er nok at det er litt her og litt der. Statsarkivet i Bergen har: Kompanirulle for Sogndalske kompani 1812 (Bergenhusiske inf. Reg. pakke 223/224). I samme pakke ligger også Vikske kompani's materiale og i pakke 225/226 ligger Tjugumske kompani's.I Riksarkivet kan man nok vente å finne supplerende materiale, men uten at jeg sitter med detaljert oversikt.H. J. Barstad viser til et omfattende materiale i sine bøker om 'Bergenhusinger i felt' etc.: Bergenhusiske Nationale Grenaderbataljon, 1908, Bergenhusingerne i felten 1808-1811, 1908, Bergenhusiske Nationale Musketerbataljon, 1909, Bergens forsvar i 1801 og 1807-1814, 1887, Leirdølernes Saga, eller Leirdalske Kompani, 1901.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Yngve for kjapt og godt svar, som eg treng å studera litt nærare! Kanskje ein mail, eller telefon(?), til Riksarkivet kan avklara noko meir...? Me veit jo om fleire soldatar frå Hafslo som døydde på Kongsvinger i 1808 og 1809, og dei må jo ha vore rulleførte ein eller annan stad...Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Ingmar Kolstad

Jeg henger meg på her med noen spørsmål. Jeg har to tippoldefedre som vervet seg på Bergenhus Festning. Årene var 1808 og 1828.Han som vervet seg i 1808 kom fra Tysnes i Hordaland. Finnes der dokumentasjon om han, og det distrikt han kom fra?Han som vervet seg i 1828 har jeg funnet god informasjon om, men----var disse soldatene grenaderer eller musketerer? - og hva er forskjellen på en grenader og en musketer?Jeg går også ut fra at de hadde forskjellige uniformer og personlig utstyr,noe som kanskje for flere enn meg kan være interessant.Finnes der tegninger eventuelt malerier som viser dette?Slekthistorisk hilsen Alf Kolstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.