Gå til innhold
Arkivverket

[#36138] Mari Eliasdatter Oengen f. ca. 1738 i Hof eller Åsnes i Hedmark?

Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Mari Eliasdatter Oengen giftet seg i Hof 5 jan 1779 (FS) med Peder Eriksen Kveset. Ifølge FT 1801 bor de på en plass under Sorknes i Grue. Kjenner noen til om Oengen ligger i Hof eller Åsnes? En Elias Nicolaysen dør på Oengen på slutten av 1700-tallet. Sannsynligvis Maris far? Kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Oengen ligger i Åsnes, på Glommas vestside.Jeg finner ingen dåp på Mari i Hof prestegjeld. Elias Nikolaisen kan vel være faren siden han kom til Oengen, og muligens var der ved Maris vielse. Men uten dåp blir det vanskelig å si det sikkert.Mari var ikke sammen med foreldrene 1762. Da nevnes hun som pige over 12 år, og var hos en Embret Pedersen på syndre Sparby i Hof. Du antyder født ca. 1738, men Elias Nikolaisen giftet seg 1745.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Har sett noe mer på dette, men finner ikke noe sikkert om Mari.Elias Nikolaisen Beitnes og Kari Pedersdatter Ommestad ble gift 15.10.1745 i Hof kirke. De får en sønn Peder 1746 på Ommestad. Neste barn kommer ikke før 1752. Slik sett er det god plass til Mari. Et indisium, men ikke mer, er også at Karis mor het Mari.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Det ser ut som det blir vanskelig å si noe sikkert her, men jeg synes det er mange indisier som peker i retning av at Mari er datter av Elias Nikolaisen og Kari Pedersdatter.Sikkert er det ihvertfall at det ikke er ført noen dåp på ei Mari Eliasdatter i Hof prestegjeld.Når jeg ser i kirkeboka, er det bare to Eliaser i Hof som får barn i slutten av 1740-åra. Den ene er Elias Nikolaisen og den andre er Elias Gundersen på Floberg i Åsnes. Elias Gundersens kone dør 1751, og han gifter seg opp igjen etter det. Men det er skifte etter første kone Mari Knutsdatter, og der nevnes kun tre sønner som arvinger Gunder, Tørris og Knut. Følgelig kan ikke Mari være datter av dem. Eneste alternativ i Hof blir derfor Elias Nikolaisen. Mari skulle være født ca. 1746/47 etter alder 1801. Alderen kunne være feil angitt 1801, men det at Mari blir nevnt i ekstraskatten 1762 viser at hun er født 1750 eller før.Har sett på døde på Oengen og finner Olea Eliasdatter Oengen død 11.10.1775 - 18 år gammel, Peder Eliasen Oengen død 30.10.1780 - 36 år gammel og Elias Nikolaisen Oengen død 29.06.1783 - 66 år gammel.Med andre ord er Elias med to av barna på Oengen seinest fra 1775 og utover. Når vi vet at Mari Eliasdatter var på Oengen da hun giftet seg 1779, blir det mye som peker i retning av at Mari også var datter av Elias, og søster til Peder og Olia.Barn av Elias og Kari: Peder dpt. 16.04.1746 Ommestad, Kari dpt. 23.04.1752 vestre Beitnes, Nicolaus dpt. 24.11.1754 Beitnes, Olia dpt. 14.11.1756 Beitnes, Martha dpt. 07.09.1759 Beitnes (noe usikker - faren kalles Elias Pettersen, men mora er den samme), Nicolai dpt. 01.01.1762 Grønnengen.Kari Pedersdatter Ommestad måtte stå offentlig skrifte 23.11.1738 etter å ha fått en sønn Peder utenfor ekteskap med Sergiant Niels Schougaard - Sergiant ved Capitain Riises Compagnie. Peder dpt. 25.01.1739.Dessverre mangler beviset på at Mari er den som antydet, men indisiene synes jeg er sterke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Hri Arild Det har du jamen rett i - og så fint at du har tatt deg tid til å hjelpe med dette. Tusen takk igjen - Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Har du alder på Mari Eliasdatter ved død?I Ft. 1801 oppgis hun til å være 55 år, men har en datter på 7 år. Det er jo fullt mulig, men hun blir noe gammel.Har en hypotese. Når en ser på Elias og Karis barn, får de barn 1746-1748-1752-1754-1756-1759-1761. En ser da at det hadde 'passet' med et barn 1750. Det gir også en mer 'normal' alder for Maris siste barn. Dessuten kan det i så fall forklare hvorfor dåpen ikke er med i kirkeboka for Hof. Den mangler/er borte for første halvåret av 1750.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest Arild Kompelien

Kom nettopp over nedenstående i panteboka. Normalt ville jeg ikke festet meg ved det, men husket Eliasnavnet. Tror beviset på at Mari eller Marie er datter av Elias Nikolaisen ligger her:1792 Pantebok Solør-Odal 4 fol. 258b - i skiftebrev etter jenta Pernelle Torstensdatter Qvæset 30. mars 1774, har vi undertegnete arvet. Arven forlengst betalt av nå avdøde formynder Iver Olsen Strand til Peder Erichsen Gunderrud på vegne av min hustru Marie Eliasdatter. Også betalt til Anders Poulsen Saverud (Sagerud?) på vegne av min hustru Kari Eliasdatter. Etter overformynderiets tillatelse har Marthe Eliasdatter av formynderens sønn Ole Iversen fått arven med sine renter. Rønne 16. april 1792.Denne Pernille Torstensdatter ser jeg ble født utenfor ekteskap 1744 med mor Eli Pedersdatter Ommestad, søster av Elias Nikolaisens kone Kari Pedersdatter. Her er det tydeligvis Elias' barn som tar moras arv etter søsteras barn. Pernilles mor død 30 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.