Gå til innhold
Arkivverket

[#36141] S. H. Finne-Grønn

Gjest Stein Ole Kjær
 Del

Recommended Posts

Gjest Stein Ole Kjær

Er det noen som vet om S. H. Finne-Grønn's materiale er tatt vare på i noe arkiv? Jeg tenker da på kilder, underlagsmateriale til hans artikler etc. Dette kan være svært viktig for å se hvordan han har kommet frem til sine resultater.Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Et raskt google-søk på 'privatarkiv og Finne-Grønn' ga som svar at han later til å være spredd utover på flere biblioteker (arbeidene hans, vel å merke...)Men oppe på Sogn har vel oversikt hva som finnes av 'samlinger', og det er noen etter F-G. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Geir, du mener han var flink til å 'rable' på originalkildene ;) er på jakt etter notater i forbindelse med Hals-slekta. Finne-Grønn må ha hatt sterkere grunner til å koble Ridefogden i Bollerup Jens Andersen Hals til Hals'ene som er funnet i Kvikne og Åmot enn et skifte i København i 1713 der disse + en søster i Ystad var nevnt. I dette skiftet stod det ikke noe om Jens Andersen Hals som far til barna. Finne-Grønn foresvever meg å ha vært mer etterrettelig enn som så.Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Oi - da kan det fort bli verre. Det ser neste håpløst ut å nøste seg opp igjen for å finne ut HVOR Finne-Grønn fant den linken som koplet Hals'ene i Åmot og på Kvikne inn som barn av Ridefogden i Bollerup. se denne debatten: 35514. Så min tanke var at noe måtte finnes i grunnlagsmaterialet. Men da må man jo slektsforske på Finne-Grønn da for å finne ut av dette. Hva med grunnlaget for boka om Familien Hals som ble samlet av W. Lassen og utgitt av A. W. Rasch. Dette ligger kanskje på RA.Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Stein Ole Kjær

Lars, har du opplysninger som kan hjelpe meg å få kontakt med etterkommere av S.H. Finne-Grønn? Vi har funnet flere opplysninger om Hals-Slekta i Ystad og ønsker å få bekreftet at koblingen dit er korrekt. Dette i motsetning til de som setter spørsmålstegn ved Finne-Grønn's konklusjoner, og kobler Hals-slekta i Åmot og Kvikne opp mot en hytteskriver Hals på Kvikne.Stein steinole at broadpark.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Du gir deg ikke ser jeg. Er det ikke litt enklere å prøve å finne noen lokale data som entydig viser eller avviser at Nils Jenssen Storeng er sønn av naboen Jens Nilssen Storli på hytteskrivergården?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Unnskyld Odd Roar?Det er nettopp å prøve å finne frem til kildene jeg gjør. Finne-Grønn må ha hatt en eller annen dokumentasjon for sin kopling. Skifter for gårdene i Kvikne det her er snakk om finnes ikke på Statsarkivet såvidt jeg kunne se.Du kan ikke jage alle i din retning for å lete etter de kildene du håper skal være der men ingen har sett. Jeg velger å gå andre veien, via Finne-Grønn og det som finnes evt. i Ystad. Kan opplyse om at noe har vi funnet allerede, men lar det ligge til vi mottar bekreftelse fra Landsarkivet i Lund på at vi har lest korrekt.Jeg har sagt at jeg ikke ser det som usannsynlig at du kan ha rett i dine antakelser. Men her er det snakk om å finne kilder, ikke å bruke antakelser og indisier så mange ganger 'at det blir en sannhet'.Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Nå var ikke Finne-Grønn etter egen erfaring den flittigste til å oppgi eller notere kilder. For egen del kontrollerer jeg alltid det Finne-Grønn har skrevet, det har jeg hatt nytte av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Det er jeg klar over Geir ;-) men jeg mener allikevel at han må ha hatt noe å gå etter når han har koblet Hals-søskenene i Åmot og Kvikne til Ystad. Han var sikkert også klar over denne hytteskriveren. Det er nettopp for å forsøke å etterprøve noe av det Finne-Grønn har konkludert med at jeg ser etter en mulighet til å finne noe grunnlagsmateriale for det han har gjort.Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Min mening om dette er at når et naboforhold av typen Jens Nilssen -- Nils Jenssen eksisterer, hvilket det vitterlig gjør, så er den naturlige vei først å sjekke dette så godt det lar seg gjøre, før en mer omfattende innsats evt. påbegynnes for å vurdere andre muligheter. F.eks kan ett enkelt arveforhold her avklare hele saken, hvis noe slikt kan la seg påvise. Eiendomsdata kan da være aktuelle hvis skifte mangler. Men jeg vet ikke om Jens Nilssen faktisk eier noe jord, og om han evt. arver noe fra hr. Hans, som utenom Tislauan i Melhus vel mest nevnes i forbindelse med det kirkegodset han som sogneprest bestyrer, det gjelder for øvrig en god del gårder i Kvikne, på Tynset og i Tylldal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.