Gå til innhold
Arkivverket

[#36150] Søskena Andreassen: Oline, Anne, Hans - Breistrand, Lyngen, Helgeland

Gjest Eldbjørg Lyngstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Leter etter tre søsken som jeg har sporadiske opplysninger om via brev fra 1883-1885. De kaller seg Andreassen, og fornavna er Oline, Anna og Hans. Oline skrev i 1883 et brev fra Breistrand skolegård, og i 1884 fra Nordvågen, Helgeland. I 1885 skrev Anne et brev fra Signalnæs, og oppgir som adresse: Lærer Andreassen, Horsnes, Lyngen. Er det noen som kjenner til disse søskena, og hvor de finnes f.eks. i 1875?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rølvåg

Hei ! Det var litt sparsomt med opplysninger, men jeg lurer på om dette kan være foreldre og søsken i 1865 tellingen:LenkeDenne Hans Karl Andreassen var født på gården Skei på Dønna (da Dønnes)2.mars 1857 , og han var lærer og kirkesanger, bosatt på Breistrand. Her er han og hans familie i 1900 tellingen;LenkeHan døde på gården Holand på Dønna (da i Nordvik) 20.april 1929.Søsteren Oline Maria var født 4.okt. 1851 på Skei.Her er hun og hennes familie i 1900 tellingen;Lenke Hun døde på Ravnøy (ikke så langt fra Vandve i Dønna kommune, lå da under Nordvik) 14.aug. 1944. Ane Sofie ble født 7.okt. 1861 på Slapøy (i nærheten av Vandve, da under Herøy, nå i Dønna kommune) Hun ble konfirmert 23.jun. 1878 i Herøy kirke. Utover dette har jeg ikke noen opplysniger om henne. Har du flere opplysninger om henne, så vil jeg svært gjerne vite mer om hennes skjebne.Med vennlig hilsen Terje Rølvåg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Hjertelig takk for svaret! Det meste av dette ser ut til å stemme godt. Og jeg har ikke flere opplysninger enn jeg ga, for det er kun tatt fra noen gamle brev, skrevet til en venn av Oline og Anne. Denne vennen het Ole, han reiste til Amerika, og døde der allerede i 1886. Og brevene har jeg fått tilsendt kopier av fra Minnesota, fra barnebarnet til Oles søster.Men jeg trodde ikke Oline hadde barn så tidlig som 1879, vet du når hun giftet seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Jeg ser nå at det stor forskjell på oppgitt fødselsår på Oline i 1865 og 1900. Er det den samme personen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rølvåg

Hei ! Oline og Aleksander giftet seg i Herøy kirke 13.oktober 1878, de får sitt første barn; Kathinka Otoline Marie 7.mars 1879. Da var hun 28 år.Jeg har oppdaget flere ganger at det kan være 'sprik' på flere år i alderen oppgitt i Folketellingen og den virkelig alder på enkelte personer.Har sjekket opp mot gifermålet, og der oppgis det at hun er født på Skei i 1851 og er datter til Andreas Karlsen (Carlsen).Du har ikke flere opplysninger om denne Ole ??Jeg har mye slekt på Dønna, så dette kan jo være slektninger av meg ???Med vennlig hilsen Terje Rølvåg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Kan du sende meg en e-post slik at vi kan avklare forskjellige ting off-list før vi ev. fortsetter her i det åpne rom? eldlyngalfakrøllvktv.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.