Gå til innhold
Arkivverket

[#36151] Militærruller på Riks/Statsarkivet

Gjest Tormod Thoresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tormod Thoresen

Hei. Jeg prøver å finne militærruller fra tidsepoken 1670 - 1747 for Sigdal-Eggedal og Krøderen. Det naturlige ville ha vært om de hadde vært under Oplandske Inf.Reg. Men der finnes de ikke. Dog så er 1665 rullene der. Såvel hele Hallingdal og Ringerike er med der sammen med Valdres, Gulbrandsdalen og ellers store områder. Når man kommer til 1748 er rulllene der for Sigdal/Eggedal og Krødsherad.Rullene finnes helt til slutten av 1700. For å finne rullene til det aktuelle området etter 1800 , så må man lete i det Akershusiske Inf.Reg.Men det springende - eller spørrende 'punkt' er ; kjenner noen til hvor jeg finner militærrullene for Sigdal-Eggedal og Krøderen fra 1670 - 1747.Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg vet i hvert fall konkret at Eiker i 1699 hørte til 1. Akershusiske infanteriregiment, og Modum gjorde det samme i 1749. Mulig at Sigdalsområdet hørte med der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei. Takk for svar. Nei, jeg har lett der også. Prøvde sogar Telemarkske inf.reg. Der var det heller ikke noe.Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei TormodEn god del av rullene på Riksarkivet er delt inn i diverse Nordenfjeldske og Sønnafjeldske regiment, så da må du bare sjekke de forskjellige pakkesakene for å finne ut hva som ligger i dem. Fra Infanteriet finner du ihvertfall ruller for det Sønnafjeldske (gevorbne) infanteriregiment for åra 1733-1817 i Riksarkivets katalog 1256.0/04. I samme katalog har du ruller fra den Sønnafjeldske skiløperbataljon for åra 1747-1817. I tillegg finner du også i samme katalog ruller for kavaleriet og det Sønnenfjeldske (Opplandske) dragonregiment 1750-1811.Fra utskrivningsvesenet, Generalkrigskommissæren fra 1644 og oppover, skal det også finnes en del ruller - i katalog 1256.6/11.I tillegg er det vel også en god del ruller som ligger arkivert på Statsarkivet i Kongsberg, men der har du kanskje vært allerede.Hei fra Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei Mette. Det var nyttige tips å ta med seg. Nå har jeg vært på Riksarkivet på Sogn flere dager de siste par ukene, og har søkt om hjelp der. Men jeg har stort sett måtte lete selv. Kanskje lurt å få tak i en katalog. Meget rart at jeg ikke har fått en slik i 'handa', da jeg har spurt og spurt.Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lett uten videre å orientere seg i de militære rullene. 'I gamle dager' hadde man i RA noen store plansjer opplimt på papp-plater over Hærens inndeling gjennom tidene. Disse KAN være nyttige. Har du sett på dem? Hvis ikke, spør etter dem. De burde være ett eller annet sted på huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Joda, jeg har sett dem, og bladd i dem. De er der fortsatt. Ligger like ved sidem av 'vakthavende'.Man må vel kanskje gå i dybden med dem å lære seg hvordan man 'leser' dem. Jeg hadde vel trodd at det var noen som kunne ha hjulpet meg med dem, men jeg var nok uheldig. Det var ikke noen av dem som kunne det, da jeg var innom.Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei igjen TormodJeg har vært igjennom utallige pakkesaker med ruller på Riksarkivet, og i mange av dem ligger det altså ruller både for diverse Nordenfjeldske og Sønnafjeldske regiment - og det eneste man da kan gjøre er å se gjennom dem.Jeg ser at jeg glemte å ta med i mitt forrige innlegg det rullematerialet som ligger i Kommanderende general I og II. KG I gjelder for åra 1718-1764 og II som gjelder for åra 1775-1782. Men jeg har funnet rullematerialet helt ned til 1660 i KG I materialet, så årstallene stemmer ikke helt med det som står i katalogen og håndboka. Det er også en grunn til at man bare må 'leite' seg gjennom pakkesakene. Det som også er litt dumt er at militærrullene ikke er samlet på et sted, de kan nemlig dukke opp på de rareste stedene i diverse arkivmatriell.De plansjene Svein i innlegg 6 referer til og som du også har vært borte i sjøl, er en grei oversikt å få med seg. Skjønner du dem ikke, spør noen til du får hjelp. Kanskje jeg kan hjelpe deg om vi er der oppe samtidig?Det er helt sikkert enda mer materiell du kan gå gjennom enn det jeg har nevnt her. Du kan jo kikke litt i Håndboka for Riksarkivet fra side 367 til og med 441, som da omfatter Forsvarets materialet fra 1628 og oppover. Denne boka ligger tilgjengelig ved skranka med en gang du kommer opp i tredje etasje på Riksarkivet. Ellers så er det 1 eller 2 som har litt mer peiling på dette materialet enn de andre der opp, husker ikke navnene dems sånn i farta - men de finnes der et eller annet sted :)).Hei igjen fra Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Må man virkelig på Riksarkivet for å få sett noen av disse militærrullene? Er det overhodet ikke noe som er mikrofilmet? Jeg skulle særlig sett militærruller for Trøndelag, og noe for Hallingdalen og Bergen senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Så vidt meg bekjent så er KG mikrofilmet.Det finnes noen suverene lister fra 1697 hvor gårdne er delt opp i legd. Her finner en navn på gårdenes oppsittere, husmenn og ungt mannskap. Disse listene innholder opplysninger om personen har tjent, om han tjener og alder. For det unge mannskapets del kan det og stå om de er bondesønner, husmannssønner, hvor de er født.Når det gjelder Sigdal så ser jeg ikke bort i fra at en finner dette i KG I pakke 485 eller deromkring.Likeledes bør en kikke i fogderegnskapene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Takk for fine innlegg så langt.Her var det mye å ta med seg videre. Til Jan : Jeg kikket på pakkene 499,500 og 501 i går. Så jeg får lete videre.Vet noen om hvor man kan henvende seg for å få lånt filmer av eventuelle pakkesaker e.l. Jeg bruker Drammen Bibliotek. Kan hende det ikke er så lett for dem å vite hvem de skal spørre om hvor disse rullene finnes. Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Jan: Takk for svaret. Jeg må jo reise 100 mil for å komme til Riksarkivet. Skulle ønske at noen la ut på internett lister over hva som er mikrofilmet av militære ruller, og da med mikrofilmnummer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Militære ruller føres den dag i dag, men hvor langt fram i tid slikt materiale er tilgjengelig, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo mulig at militærrullene for Sigdal kan mangle, jeg vet at noen gjør det til tider (for andre områder). Jeg skal prøve å få tatt en titt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rulle 1670 for Sigdals prestegjeld finnes i den innbundne protokollen i pk. 498 for Opplandske nasjonale infanteriregiment. Man bør bla fra perm til perm, for det hoppes frem og tilbake mellom distriktene.Pakkene 499-500 er gjennomsett (Oppland), og det er intet om Sigdal der.I pk. 484 for Akershusiske nasjonale infanteriregiment 1662-93 ligger det i hvert fall en militær jordebok fra 1674 for prestegjeldene Modum, Sigdal og Krødsherad, og en rulle fra 1666 om bønder fra Modum og Sigdal prestegjeld som er lagt i legd.Konklusjon: I den grad rullene fra Sigdal/Krødsherad fortsatt finnes bevart, bør de ligge enten under Opplandske eller under Akershusiske infanteriregimenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei. Tusen takk for iherdig innsats.,- Duverden!Jeg kommer da tydeligvis et stykke videre ved å se på pakkene 484 for Akershusiske og 498 for Opplandske. Jeg får avsette en eller to nye dager der, for å lete videre. Men takket være god informasjon fra 'innleggerne' så blir det ikke en ny bomtur.Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.