Gå til innhold
Arkivverket

[#36155] Sevat Olsen Heiene f. 1736 i Åmot

Gjest Steinar Nyløkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Nyløkken

Er det noen som kan hjelpe med opplysninger om hans opphav? Han var gift med Sofie Olsdatter f. 1755, her er de med barn og barnebarn i FT 1801: Lenke . Har også funnet Sofie på familysearch uten opplysninger om Sevat: Lenke .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Moen

Det er en person som passer og han het Sevat Olsen fra Løsset i Åmot. Døpt 8.12.1737. Foreldre: Ole Løsset og Marit(?) Sevatsdtr. I avskriften har de ikke hvert helt sikre på om mora het Marit. Mvh. Geir Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...
Gjest Steinar Nyløkken

Kan noen hjelpe meg med tyding av teksten for Sevat som døpes i Åmot 1737, nederst på side 21, går over til side 22: LenkeFint hvis noen klarer navnene på faddere også.På forhånd takk!/S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Her er mitt forsøk: Domin 2 Advent huusfolk til Løsset Ole Syversen og Marit Sevatsdatter Søn kaldet Sevat testes Ole Otters Løsset og qvinde Gunil Knudsdr Ole Olsen Nørste Kilde og Ole Nielsen Løssets qvinde Elen EngebretsdrMarit er noe konstruert/gjettet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Nederst på s.21 leser jeg:''Domin 2 Advent: Huusfolch til Løsset Ole Syversen og Marit''- så fortsetter det øverst på s.22:''sevatsdatters Søn Kaldet Sevat. testes: Ole Otters Løsset og qvinde, gunil knudsd, ole olss Nørstkilde og ole Nielss Løssets qvinde Elen Engebretsd.''For egen del legger jeg til at Sevat ikke har vært noe vanlig navn i Åmot, men derimot mer brukt lengre nord i dalen, som f.eks. Rendalen og Stor-Elvdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Det siste er nok en riktig observasjon. Det er mest Peder, Gunder og Syver osv. som går igjen i Heiene senere.Domin 2 Advent vil vel si 4. desember 1737 (dvs. at Sevat var døpt 4. desember)?DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Takk til Tore. Jeg ser at timeanddate.com er enig:LenkeMen kalenderprogrammet som jeg bruker i unix sier at 8. desember 1737 var en torsdag. Pussig. Søndag 8. desember 1737 tilsvarer vel 27. november i den julianske kalenderen, men det er uansett irrelvant her. Ja, ja, jeg skal la det ligge, for det vedkommer ikke temaet i det hele tatt... :-)DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Nyløkken

Takk for all hjelp.Dette er min 5. tipp oldefar, men sliter med å komme videre bakover da kirkebøkene for Åmot før 1734 er tapt i brann. Tenkte kanskje faddere kunne gi noen pekepinner...Ang. Sevat er dette et navn som ble brukt i familien i flere ledd etter denne Sevat. Kanskje som Tore S. sier har det opphav lenger nord/øst i dalen. Det er jo kort vei fra Løsset til grensen for Rendalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Jeg har kikket litt på Sevat Olsens faddere i 1737. Ole Ottersen Løsset og hans kone Gunhild Knutsdatter var brukere på Løsset søndre, og Ole Nilsen Løsset og hans kone Eli Engebretsdatter var brukere på Løsset nordre - altså ikke et unaturlig faddervalg for en husmannssønn under Løsset.Den siste fadderen, derimot, peker seg ut. Ole Olsen Nørstkilde (eller Nord-Kilde) var bruker på Nord-Kilde, en gård som lå ved Glomma på vestsiden av kjølen mellom Rena- og Glommadalførene (- mens altså Løsset ligger på Rena-siden i øst). Ifølge Åmot bygdebok var Ole Olsen Nord-Kilde (1683-1765) opprinnelig fra Melhagen, og han overtok på Nord-Kilde da han giftet seg med enken der, Kari Jonsdatter (1680-1735).Vi finner igjen Ole Olsen i slektsregisteret under Oppgarden Melhagen som yngste sønn av Ole Bjørnsen og Ingeborg Eriksdatter. Dette paret hadde også en sønn Syver Olsen (1673-1736), gift med Kari Kristensdatter, og han var en periode bruker på Melhagen. Syver og Karis eldste sønn het Ole Syversen (født 1705), og dette kan meget vel være den samme Ole som fikk sønnen Sevat i 1737. Ole Olsen Nord-Kilde vil isåfall være fadderbarnets farfarsbror.Jeg presiserer at dette bare er en teori uten noen dokumentasjon. Bygdeboken gir ingen beskjed om hvor det ble av Syver Olsen og Kari Kristensdatter og deres fem barn - kanskje har de flyttet ut av bygden, og så har sønnen Ole Syversen giftet seg med Marit Sevatsdatter (- med et farsnavn som peker ut av Åmot, jfr. mitt innlegg nr.6) og deretter vendt tilbake til hjembygden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Jeg ser at Sevat Olsen Heienes datter Marit giftet seg med en Simon Sevatsen Melhagen den 21.november 1802 - [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9184&idx_id=9184&uid=ny&idx_side=-28>Lenke (Hedmark fylke, Åmot, Ministerialbok nr. 3 (1780-1810), Ekteviede 1803, side 46-47).Her finner vi altså enda en gang det for Åmot noe uvanlige navnet Sevat, og jeg ser ikke bort fra at dersom du finner Simon Sevatsen opphav, så har du også en pekepinn om hvor du bør lete etter Sevat Olsen mors opphav. Simon og Marit var husfolk på Løkkebakken under Melhagen, og forbindelsen til Melhagen er jo verdt å merke seg (jfr. mitt innlegg 12).Marit Sevatsdatter ble som 47 år gammel enke gift den 7.november 1825 med den tyve år yngre ungkaren Berger Engebretsen Melhagen -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Vedr. navnet Sevat:Ved folketellingen 1801 finner vi Sevat'er på Messelt og Mykleby i Stor-Elvdal og på Fiskvik, Akre og Kvernes i Ytre Rendal. Sevat Olsen Heiene var den eneste Sevat'en i Åmot. I tillegg finner vi patronymet Sevatsen/Sevatsdatter på Trønnes, Koppang og Vestgård i Stor-Elvdal og på Sveen i Elverum. Andre forekomster av navnet Sevat i Hedmark finnes ikke i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Nyløkken

Takk Tore, da har jeg noe å jobbe videre med.I og med at 'Sevat-navnet' er såvidt lite brukt i Åmot kan vi vel gå ut i fra at det er rette Sevat vi har funnet som døpes 8. desember 1737./S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Jeg har kommet over en litt artig kuriositet i forbindelse med denne slekten fra Åmot i Østerdalen:I innlegg 13 nevner jeg Marit Sevatsdatter Heiene som i 1802 ble gift med Simon Sevatsen på Løkkebakken. Marit og Simon hadde to sønner, Ole (f.1799) og Sevat (f.1803). Denne andre sønnen, Sevat Simonsen Løkkebakken, ble i 1830 gift med Anne Tollefsdatter Holset.Anne Tollefsdatter hadde en søster Ingeborg Tollefsdatter Holset (1802-1860) - og Ingeborg er en tipp-tipp-oldemor av meg.Og: Anne Tollefsdatter hadde en bror Ole Tollefsen Holset (1789-1840) - og Ole er en tipp-tipp-tipp-oldefar av Dag T. Hoelseth, som også har bidratt med innlegg i akkurat denne tråden.Nå er vel trådstarter en etterkommer av Marit Sevatsdatters bror Ole Sevatsen, slik at han ikke er en slektning av Hoelseth og meg via disse menneskene - men vi kan vel likevel med en viss rett hevde at trådene mellom oss tre her samles i én tråd - debatt nr. 36155 på Digitalarkivets Brukarforum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Nyløkken

Takk for alle bidrag.Det var interessant, Tore. Her møtes vi altså om ikke direkte så i hvertfall i én tråd.Jeg var litt rask i innlegg 11. Sevat er min 4. tipp oldefar, i sønnen Ole Sevatsens linje.Ser ut til at jeg bør lete i StorElvdal/Rendals området for om mulig å finne opphavet./S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Tore S. Falch

Til Steinar NyløkkenDu skriver at du er en etterkommer av Ole Sevatsen Heiene, og jeg vil derfor gjøre deg oppmerksom på en feil i Åmot bygdebok bind 2 når det gjelder Ole Sevatsens kone, Kari Haagensdatter Ottershagen. Bygdeboken opererer nemlig med to forskjellige kandidater.I slektsregisteret for Ottershagen Nystu på side 498 står det at Ole Sevatsen kone var Kari Haagensdatter, født 1786 som datter av Haagen Karlsen Ottershagen og Kari Olsdatter.I slektsregisteret for Ottershagen Søstu på side 503 står det at Ole Sevatsens kone var Kari Haagensdatter, født 1788 som datter Haagen Ottersen Ottershagen og Berte Pedersdatter.En av disse opplysningene må nødvendigvis være feil, og du vet kanskje hvilken av disse Kari Haagensdøtrene som er Ole Sevatsens kone?Her er Ole Sevatsen og Kari Haagensdatters vielse 10.april 1812 - se par 8 på pag.3 her Lenke ( Hedmark fylke, Åmot, Ministerialbok nr. 4 (1811-1814), Ekteviede 1812, side 2-3).Den ene forloveren, Simon Sevatsen Melhagen, var gift med brudgommens søster Marit Sevatsdatter (jfr. innlegg 13). Den andre forloveren, Knut Olsen Sletten (= Ilsaassletten), var gift med Siri Haagensdatter Ottershagen, en datter av Haagen Karlsen og Kari Olsdatter i Ottershagen Nystu. Dette kan jo tyde på at bruden Kari var fra denne Ottershagen-gården og dermed en svigerinne av denne andre forloveren. Eventuelle skifter på de to Ottershagen-gårdene vil kanskje bekrefte at Karis foreldre var Haagen Karlsen og Kari Olsdatter, og ikke Haagen Ottersen og Berte Pedersdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Nyløkken

Hei Tore!Takk for opplysningene, jeg har sett dette jeg også, men ser i mine notater at jeg hadde konkludert med at rett Kari var datter av Haagen Ottersen Ottershagen og Berte Pedersdatter. Utifra dine gode observasjoner ser det kanskje ut til at dette er feil.Min konklusjon er basert på 'løse antagelser'. Ser ut for at jeg, som du sier må inn i skiftene for å kunne være sikker på hvilken Kari som er riktig.(Det blir ikke i kveld/natt)/S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

I sin bok ''Kjødets lyst'' (se mitt innlegg nr.12 i debatt 65763 Lenke ) skriver Nils Johan Stoa om rettssaken mot Jon Mortensen (Undset) som drepte sin kone Pernille Haagensdatter i Nordre Osen i Åmot i 1813. Pernille (født 1777) var opprinnelig fra Ottershagen Søstu, og hun var datter av Haagen Ottersen og Berte Pedersdatter og dermed en søster til en av de to Kari'ene som nevnes i Åmot bygdebok som Ole Sevatsens kone.Ole Sevatsen Heiene (- i Stoas bok feilaktig kalt Sevaldsen) var vitne i denne rettssaken. Han hadde nemlig flere ganger på Jon Mortensens vegne forsøkt å overtale Pernille til å gifte seg med Jon - ''hvortil hun undertiden svarede Ja og undertiden Nei''.Det faktum at Ole Sevatsen ble ''brukt'' til å påvirke Pernille til ekteskap, kan tyde på at det var et familieforhold dem imellom, og dette peker derfor mot at Ole Sevatsens kone Kari Haagensdatter kan ha vært en datter av Haagen Ottersdatter Ottershagen og Berte Pedersdatter i Søstu.Rettssaken finnes innført i Ekstrarettsprotokoll nr.4 for Østerdalen sorenskriveri, fol.10a-12a. Kanskje vil man der finne en bekreftelse på hvilken forbindelse det var mellom den drepte Pernille og Ole Sevatsen Heiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Jeg har lett i kirkeboken for Åmot etter dåpen til Kari Haagensdatter Ottershagen i Nystu som ifølge Åmot bygdebok skulle ha vært født i 1786 som datter av Haagen Karlsen og Kari Olsdatter - men ikke funnet at dette paret hadde noe barn til dåpen i Åmot i 1786, 1787 eller 1788.Derimot finner vi dåpen til Kari i Søstu den 1.mai 1788 (Kristi Himmelfartsdag), datteren til Haagen Ottersen og Berte Pedersdatter - [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9184&idx_id=9184&uid=ny&idx_side=-68>Lenke (Hedmark fylke, Åmot, Ministerialbok nr. 3 (1780-1810), Fødte og døpte 1788, side 140-141). Hennes tvillingbror Peder ''døde førend hans Daab i Kirken kunne blive confirmeret'', og ''Moderen til disse Tvillinger døde i Barselseng''.(Ole Sevatsen Heienes dåp er forresten innført lenger ned på samme side.)Ved folketellingen 1801 finner vi imidlertid ingen Kari oppført som datter av Haagen Ottersen i Søstu, men derimot den 15 år gamle Kari, datter av Haagen Karlsen i Nystu -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Haagen Ottersen Ottershagens datter Kari døde 7 måneder 2 uker og 1 dag gammel og ble begravet 11.desember 1788 - se den fjerde siste innførselen på pag.363 her - Lenke (Hedmark fylke, Åmot, Ministerialbok nr. 3 (1780-1810), Døde og begravede 1788-1789, side 362-363). Dermed kan vi vel konkludere med at Ole Sevatsen Heienes kone Kari var en datter av Haagen Karlsen og Kari Olsdatter i Nystu Ottershagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Haagen Karlsen og Kari Olsdatters datter Kari ble døpt 8. eller 9.juni 1788 i Osen kirke - se nederst på pag.2 og øverst på pag.3 her Lenke (Hedmark fylke, Osen i Trysil, Klokkerbok nr. 2 (1788-1790), Kronologisk liste 1788, side 2-3). Foreldrene bodde da på Gårviken i Osen, og familien er omtalt på s.806 i Osen bygdebok (2007).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.