Gå til innhold
Arkivverket

[#36161] Søker opplysninger om Anton Andreassen, f. 1858, fra Leka i Nord Trøndelag?

Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Anton Andreassen, f. ca 1858 bodde i 1900 på Myren (plass) ved Folketellingen i 1900: LenkeEn av hans døtre, Olga, reiste fra Trondhjem 19.2.1908 med Stjernelinjens Ima og til Christine i Nord Dakota. En annen datter, som ikke er med i FT 1900, er Edvarda som flyttet til Gildeskål og ble gift der. Sansynligvis har Anton vært gift 2 ganger.Er der noen som har tilgang til kirkebøker for Leka eller event. bygdebøker som kan hjelpe meg med nærmere opplysninger om Anton og hans familie?Jeg takker hjertelig på forhånd for all mulig hjelp!Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Det er vel han du finner her: LenkeTellingsår: 1865 Kommune: Leka Kommunenummer: 1755 Navn på bosted: Houg Antall personer registrert på bostedet: 7Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet Andreas Arntsen Huusfader g Gaardbr. og Leilænding driver Søbrug 1830 Bindalen Jonætte Johannesdatter hans Kone g 1827 Kolvereid Hansine Emelie Johansdatter deres Datter ug 1852 Lekø Jens Antonius Johansen deres Søn ug 1854 Lekø Johan Christian Andreasen deres Søn ug 1858 Lekø Anthon Andreasen deres Søn ug 1859 Lekø Christian Andreasen deres Søn ug 1863 LekøFaren vet jeg ikke noe om. Mener det ligger kirkebokutskrifter på Bindal kommunes side, men om de går så langt husker jeg ikke. Moren derimot er fra Kolvereid og henne har jeg mye på bakover.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk til Anne for svar!Dette var jeg jo klar over, men det er opplysninger om familien mellom 1865 og 1900 og etter 1900 jeg er på leting etter. For eks. var Anton gift 2 ganger og hvem var i tilfelle den andre kona. Dette er viktig fordi at for eks. så er ikke Edvarda - som var f. ca 1891 - nevnt i FT 1900. Hvorfor?Håper på fortsatt hjelp!Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Hanssen

Anton Karolius Antonsen ble gift i 1885 med Lovise Olsen, f. Sparbu. Husmannsplassen Anton bodde på er i dag husmannsmuseum. Sønnen Halvor var vår nabo, han bodde der alene. Dersom du sender meg mail på hhgutvik krøllalfa hotmail.com kan jeg formidle kontakt med noen som har endel kunnskap om familien i de senere år.Hilsen Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Hanssen

Lovise Olsdatter, f. 1862 i Sparbu, døde i 1891, samme år som Edvarda ble født. I 1893 bli han gift med Helmine Sofie Larsdatter Stene. Håper dette har vært til hjelp, og at andre som har informasjon fra Leka kan hjelpe deg mere.Hilsen Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk skal du ha Hanne Hanssen! Jeg har akkurat funnet ut at Edvarda ble komfirmert i Gildeskål i 1907 og der sto Lovise Olsdatter som mor og Edvarda ble gift i Bodø i 1916.Dette var flott å få bekreftet.Jeg sender deg en mail.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Riseth

Hei !Jeg har en god del om Anton Karolius Andreassens familie og forfedre. Anton ( 30.05.1858-20.01.1940) skomaker og husmann uten jord . Hans foreldre var Andreas Johannesen ( 1825-13.08.1869) og Katrine Andreasdatter ( 25.03.1825-28.01.1894) ( Jeg har også en del om deres aner hvis det er av interesse) Anton giftet seg 1.g. 31.05.1885 med Lovise Olsdatter ( 1862-04.09.1891) fra Sparbu. Hennes foreldre var Ole Larsen f.1831 og Ingeborg Anna Andreasdatter f.1831. Anton og Lovise hadde 4 barn: 1. Oskar ( 1892-) født i Sparbu 2. Olga Alvilde ( 31.07.1886-) 3. Edvarda Oline ( 26.10.1888-09.09.1889) 4. Edvarda Oline Lovise ( 26.08.1891-) Gift 13.07.1916 i Gildeskål med fisker og skipper Aksel Ingvard Arntsen ( 1889-)Anton giftet seg 2.g 11.08.1893 med Helmine Sofie Larsdatter ( 24.10.1869-13.09.1955) Hennes foreldre var Lars Mikal Olsen ( 26.01.1825-12.11.1870) fra Stein på Leka og Hanne Alberta Hansdatter ( 16.03.1831-17.10.1893). Anton og Helmine Sofie hadde 9 barn: 1. Arne Karolius (27.10.1892-09.02.1916) Ugift 2. Hilmar Lund ( 26.09.1894-) Var gift nordafor. 3. Halvor Aksel ( 16.05.1896-01.03.1982) Bosatt i Gutvik. Ugift, 4. Ole Edvard (27.10.1897-11.02.1913) 5. Johan Fredrik Martin ( 21.07.1899-15.12.1908) 6. Olav Edmund ( 09.09.1900-17.10.1917) 7. Marie Bolette ( 23.06.1904-)Var tjenestejente hos en av prestene på Leka og ble med sørover da presten flyttet. 8. Hilda Lovise ( 26.06.1905-02.03.1964) Ugift Bodde i Gutvik. 9. Karl Normann ( 01.03.1907-) Giftet seg i 'voksen' alder med ei dame fra Bergen. De hadde ingen barn, men hun hadde ei datter fra tidligere. Karl Normann skal være gravlagt i Bergen.Som du ser døde mange i ung alder, og mange var ugifte og barnløse. De det kan være etterkommere etter er Olga som emigrerte, Edvarda som giftet seg i Gildeskål, Hilmar som sannsynligvis ble gift med søster til Ida Nilsen fra Gildeskål og Marie Bolette som flyttet med prestefamilien. Desverre så har jeg ikke opplysninger om disse , men skulle du finne ut noe så er jeg interessert i å høre om det.Skulle det være interesse for forfedrene til Antons foreldre o.s.v så er det bare å ta kontakt.Med hilsen Jostein R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

En hjertelig takk til Jostein Riseth for en framifrå oversikt over familien til Anton Andreassen.Men det er nok feil med giftermålet til Edvarda Oline Lovise. Hun ble nemlig gift i Bodø den 13.7.1916 med Sofus Jentoft Svendsen fra Fleina i Gildeskål, f.1890. Edvarda og min mor var gode venninner så henne hørte jeg mye om. Min mor var nemlig også født på Fleina. Jeg har også god kontakt med noen av etterkommerne til Sofus og Edvarda.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg beklager at jeg i farten glemte å si at det er riktig at der i kirkeboken for Gildeskål står at Edvarda ble gift med Aksel Ingvard Arntsen. Men noen forklaring på dette har jeg enda ikke funnet ut av. Jeg holder derfor på søke om jeg kan finne årsaken til dette.Mvh. Birger F

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Ja, nå ser jeg feilen angående giftermålet. Hvis du ser på navnet før Edvarda så står der Sofus Jentoft Svendsen. Aksel Ingvald Arntsen ble gift den 14.7 med Henriette Valentine Tommessen. Her er linken: LenkeMvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Riseth

Hei !Ja, jeg ser at jeg har sett litt skjevt i protokollen, det er nok helt sikkert riktig at det var Sofus Jentoft.Har du forresten dødsdatoer for Edvarda og Sofus Jentoft ?Var det av interesse å få referert noen av Anton Andreassens forfedre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei igjen.Nei, jeg har ikke enda registrert dødsdatoer for Edvarda og Sofus, men skal se om jeg får tak i det.Når det gjelder Anton så hadde det vært fint å få vite litt om hans foreldre.Ellers så ser jeg at Olga Antonsen reiser fra Trondheim med stjernelinjens Ima til Christine i N. Dakota. Vet du noe om hvem denne Christina var?Med vennlig hilsenBirger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Riseth

Hei !Nå tror jeg at jeg vet hvorfor Edvarda ikke er oppført i folketellinga i 1900 under Leka.Edvardas søster , Olga Alvilde , var i pleie hos Edvard Rasmussen ( 20.06.1857-) og kona Olive Olsdatter ( 04.02.1847-18.12.1896) . Etter at kona døde flyttet Edvard Rasmussen til Trondheim. Vi finner ham i folketellingen 1900 bosatt i Kjøpmannsgata 24 som skolebud og skomaker. Han er nå gift på nytt med Margrethe Pedersdatter ( 1864-) og de har fått en sønn , Rasmus Parelius Rasmussen ( 26.08.1900-) . Men så kommer det interessante : Edvarda f.1891 på Leka er oppført som hans datter !!! Det må være Edvarda Antonsdatter !!! I skoleprotokollen for Gutvik finner jeg også at Edvarda Antonsdatter begynte ved skolen 18.mai 1903 og gikk der til sommeren 1904.Anton Andreassens foreldre var Andreas Johannesen ( 1825-13.08.1869) født på Solstad i Bindal og døde på Pleiestiftelsen i Trondheim og Katrine Andreasdatter (25.03.1825-28.01.1894) født på Solsem på Leka og døde i Gutvik. Hun kommer fra den 'kjente' Valentinslekta på Leka. Hennes far var Andreas Valentinsen ( 1781-05.06.1834) og Karen Jakobsdatter (1790-27.05.1856) Andreas Johannesens foreldre var Johannes Andreassen ( 1792-1872) og Siri Anna Taraldsdatter ( 1800-1886) husmannsfolk på plassen Kjella under gnr.1 Hollup i BindalMed hilsen Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Riseth

Hei igjen !Jeg lurer på om den Olga du nevner som emigrerte 19.02.1908 er den riktige . Der står det bosted Trondheim og etter navnet hennes står det Sund.Derimot tror jeg Olga emigrerte 28.05.1907 til Tacoma i Washington med Stjernelinjen over Trondheim. Her er fødselsår 1886 og navnet er oppgitt: Olga A.Ants. Andres. og bosted er Leka. Billettene var betalt i U.S.A. Jeg tror det må være riktig Olga.Med hilsen Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Nå har jeg funet ut at Sofus døde 20.12.1969 på Fleina og Edvarda døde 1946.Når det gjelder den Olga som dro til USA så finner du henne på denne linken: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exeMen det er godt mulig at denne er feil. Jeg får se nærmere på Ellis I om jeg finner henne der.Takk for opplysningene om Antons foreldre!Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei. Jeg fant den Olga A. Andresen som skulle til Tacoma Wash. og besøke en venn Olaf Helgemo.Kjenner du det navnet?Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Riseth

Hei !Jeg fant på Family Search at Olga Antonsdatter døde 2.februar 1968. Hvor hun døde var ikke opplyst.Hvor fant du at Olga A. skulle besøke Olaf Helgemo ? Det navnet sier meg ingen ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei!Jeg fant det på Ellis Island. Der heter hun Andresen. På Family Search finner jeg Olga Alvilda Antonsen or Andersen, født 30. jul. 1887 Leka, død 2. februar 1968 som datter av Anton Andreassen og Louise Karoline Olsen. Men der står ikke hvor hun er død.Jeg skal lete litt på nettet for å se om jeg kan finne noe om denne Olaf Helgemo. Det kan jo være han som har betalt biletten hennes.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Olaf Helgemo reiser 11.5.1894 fra Trondheim til Baltic Dakota, bill. bet i Amerika. Han var født ca 1878, komfirmert i 1893 og kom fra Meråker. Der var mange av Helgemo som reiste til USA.Jeg finner en Olga Andresen i census for 1920 som servant i Hennepin, Minnesota. Jeg vet ikke om lenken vil virke, men legger den inn her: LenkeMvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.