Gå til innhold
Arkivverket

[#36180] John Reiersen, f. 1829 i Holt A-A (Nes Verk) til Fjære?

Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Verksarbeider Reier Olsen (1799-1876), bosatt bl.a. i Lia, Nes Verk, hadde i sitt første ekteskap med Karen Helene Johnsdtr. minst fire barn:1. Siri Reiersdtr. f. 16/4 1823 (døpt i Holt 25/4) g. 1748 med lærer og kirkesanger Svend Gundersen Lønnegrav fra Kviteseid/Vrådal (se [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=36061&sok=&startnr=&antall=&spraak=&nr=45&antinnlegg=22#anker>Lenke).2. Ole Reiersen, f. 21/2 1826 (døpt i Holt 26/2). Konfirmert i Holt 1841. Mer vet jeg ikke om ham.3. John Reiersen, f. 29/5 1829 (døpt 7/6). Konfirmert i Holt 1844. Fadder for søsteras, Gunborg Reiersdatters og Søren Johannessens, førstefødte sønn Johannes Andreas 26/12 1855. Mer om ham senere.4. Gunborg Reiersdtr., f. 29/7 1832 (døpt 19/8), gift 11/3 1855 i Holt m. Søren Johannessen. (Jeg har tidligere i et par sammenhenger - med utgangspunkt i en usikker kilde - feilaktig nevnt 1826 som hennes fødselsår).Jeg har ikke funnet Reier Olsens to sønner, Ole og John, i Holt i 1865. Ole har jeg ikke kunnet finne noen andre steder heller i 1865. Han kan være død ung (men i så fall etter 1841) - eller han kan muligens ha emigrert til USA?I ft. 1865 for Fjære finner jeg imidlertid en John Reiersen f. i Holt. Den oppgitte alder er 36 år, han er snekker av yrke og 'logerende' på gården Ytre Bie med kone og to døtre. Kona, Ane Olsdatter (25 år), er f. i Tromø sogn, mens begge døtrene - Tellevine (8 år) og Josephine (5 år) - er f. i Fjære (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det en Ole Reiersen fra Nes Verk som reiser fra Grimstad 18/5 1852 med destinasjon Quebec (http://www.norwayheritage.com/p_list.asp?jo=1353, ref. nr. 21). Alderen er ikke oppgitt, men det ser ikke ut som om han har familie med. Kan det være Reier Olsen Lias sønn - som altså ikke ser ut til å være nevnt i kirkeboka for Holt etter konfirmasjonen i 1841? Han har i såfall vært 26 år ved utreisetidspunktet.Det ser for øvrig ut til å være mange fra Nes Verk ombord på barken 'Nordpolen' på denne turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Ungk. Ole Reiersen, f. 21/2-1826 er registrert utflyttet til Amerika 23/4-1851 (Ministerialbok for Holt 1849-60, folio 344, høyre side, nr. 5). Jeg vil presisere at Ole er registrert utvandret i 1851, noe som på ingen måte er til hinder for at han faktisk reiste året etter.Det er trolig han jeg fant i Texas i 1860 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=ft21001860&gardpostnr=17537&sokefelt=skjul>Lenke ,1870 Lenke og 1880

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, Gunnar! Da kan vi for det første slå fast at det er 'vår' John Reiersen som bor i Fjære i 1865. Sannsynligvis har han vært snekker/tømmermann ved et av de mange skipsverftene i Vikkilen ved Grimstad. Bie-gårdene ligger nemlig der.Og det kan passe svært godt med de funnene du har gjort, at Ole Reiersen dro til Amerika i 1852! Jeg skal prøve å finne flere detaljer i de amerikanske folketellingene ved hjelp av mitt Genealogy-abonnement.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Dette ble jo enda en brikke i puslespillet jeg la opp til i tema 36061. Nå har min 'oppdragsgiver' fått slekt i Amerika óg. Informasjonene vil bli bragt videre.Navnet Karen (evt. + Helene) er ellers svært utbredt i Siri Reiersdatters telemarkske etterslekt. Artig utvikling, dette her. Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Jeg skal sjekke om Josephine kan være første kone til min oldefar, Johan Berner Terjesen i Arendal. (Nettet er borte hjemme (!), og på jobb har jeg ikke slektsnotater). - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir spennende å høre hva du finner, Jarl!Ellers har jeg søkt litt videre i amerikanske følketellinger, og dette er det jeg har funnet: Texas, Henderson County, 4 Justice Precinct 1900: Ole Reierson, 74 år og 'farmer'. Født i Norge. Hen er tydeligvis enkemann, men bor sammen med datteren Ellen Reierson, 42 år. Det må vel være Karen Helene.I Census 1910 finner jeg ingen av familien ved søk på Reierson. Det må vel bety at ortografien her ikke treffer. Verken i 1900 eller 1920 har jeg funnet Oscar Reiersen - men i 1920 er Reinert Reierson registrert i Texas, Bosque, Roll 1781 Book 1, Page 83A. Han er 65 år, 'farmer' og f. i Texas. Foreldrene er oppgitt som norske, og han bor der sammen med kone og fem barn. Kona heter Ellen O., er 54 år og født i Norge. De har disse barna: Emma (27 år), Ernest (21 år, laborer), Agnes (20 år), Mary (16 år), Ruby (14 år). Dette må være Ole Reiersens sønn m/fam. Denne barneflokken ser altså ut til å være f. mellom ca 1893 og 1906. Noen av dem har vel muligens nålevende barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant nettopp et såkalt 'Family Tree' som en av Oscar Reiersons etterkommere hadde lagt ut på www.genealogy.com. Det var en del omtrentligheter m.h.t. dateringer for de første leddene, men treet - så langt som det her er naturlig å referere det, ser slik ut:1. Ole Reierson, født i Norge feb. 1826. Død etter 1862. Gift med Annie Johnson, f. mellom 1818 og 1840 i Norge. Død etter 1862.2. Oscar Reierson, født auguat 1859 i Texas. Død etter 1902. Gift med Georgia Leora Morris, f. 5/11 1871 i Texas. Død etter 1902.3. Jewell Mable Reierson, f. 27/1 1896 i Brownsboro, Henderson, Texas. Død 6/8 1977 i Stanford, Jones, Texas. Gift med Fred Lehew, f. mars 1886 i Texas. Død 24/12 1932 i Texas.4. To sønner og to døtre, og i hvert fall begge sønnene har nålevende etterkommere.Ref.: World Family Tree, Volume 14, Tree 2126.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg føler meg nokså trygg på at vi nå kan stryke 'kanskje' i innlegg 8.Ellers har jeg lett nokså omfattende i amerikanske folketellinger etter Reier Olsen Lias andre sønn, John Reiersen (+ kona og de to døtrene). Det har foreløpig vært resultatløst. Nå har jeg jo også bare gjettet på at de har emigrert, siden jeg verken fant spor etter dem i ft 1875 eller ft 1900. For øvrig er jeg jo spent på hva Jarl kan finne ut om Josephine. Selv lurer jeg på om jeg kan ha funnet den eldste dattera til John i ft 1900 for Fjære her: Lenke. Hun har ikke beholdt sitt eget patronym i folketellingen, så vi har jo ikke annet enn fornavnet og alderen å gå ut fra - men hun er faktisk den eneste Tellevine jeg har funnet i passende alder i hele landet på dette tidspunktet. Er det noen som kjenner noe nærmere til den 'tillenkede' familien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det var nok feil Tellevine (her har vi nemlig den sistnevnte med patronym - og i rett familiekonteks i 1875: Lenke). - Ja, da er vi like langt (eller kort)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Ole Reiersen(Reierson), f.21.februar 1826, Nes Verk,Holt, s.a. Reier Olsen og Karen Elene Johnsdatter er omtalt på side 263 i Syversen,Odd Magne/ Johnson,Derwood:'Norge i Texas'. (ISBN 82 7104 097 9) Ole Reiersen forlot Arendal 5. nov 1851 på barken 'Arendal' og ankom New Orleans 26. des 1851. Gift med Anne Johnson, f.14. okt 1828. Barn: 1.Reinert Reierson,f.1854 2.Karen Helene Reierson, f.1.sept 1856 3.Oscar Reierson,f. 7.aug 1859 4.Caroline Nette Reierson f. 1861 5.Gustav Johan Andreas Reierson, f.1870 5.Oline Josephine Reierson, f. 1872(' Was engaged to Nels Gilbert')Boka inneholder ytterlige opplysninger om barn og barnebarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et nytt innspill i den videre kartleggingen av John Reiersen og familien hans. John Reiersens søstersønn, Reinert Svendsen (se tema nr. 36061), er blitt biografert av datteren Sigrid Svendsen (En skolegutt i Skien: Sogneprest Reinert Svendsen. Ungdomstiden, 1946/1994). Der skriver hun at 'høsten 1861 kjørte han og hans mor (dvs. Siri Reiersdtr.) til Grimstad, hvor hun hadde en bror som var møller'. Reinert skulle bo hos onkelen mens han gikk på Dahlske Skole. Han ble der fram til sommeren 1862. Denne onkelen kan ikke være noen annen enn John Reiersen. Det som ikke 'stemmer' helt, er at han her blir titulert som møller, mens han i ft. 1865 er snekker. Det er jo imidlertid ingenting i veien for at han kan ha skiftet arbeid. Den geografiske referansen er ikke helt presis, men for en fra Vest-Telemark var Ytre Bie selvsagt Grimstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir meg ikke. Her er ei ny Tellevine som kan være aktuell: Lenke. Heller ikke her er patronymet oppgitt. Hun er innført med ektemannens etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Ja det var vel uansett ikke særlig sannsynlig, at en som skulle til Texas valgte å reise om Quebec. Men hvem var da den Ole Reiersen som seilte med barken 'Nordpolen' fra Grimstad 18/5-1852? Det må ha vært han som er omtalt i denne debatten [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=29765&sok=oddbj%F8rn+johannessen&startnr=&antall=&spraak=&nr=37&antinnlegg=11#anker>Lenke (fra innlegg 8). Riktignok er ikke kona og ungene tatt med i (avskriften av ) passasjerlista

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sikkert helt rett, og da er det jo et pussig sammentreff at funnet av 'feil' Ole Reiersen som emigrerte til Amerika skulle føre til funnet av den rette Ole Reiersen! Jeg tror for øvrig fremdeles at de to Ole'ne var slektninger (tremenninger), for fedrene (de to Reier'ne) var nok fettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Det er jeg helt enig i. Ole Reiersen (f. 1826) sin farfar Ole Reiersen (f. 1769) hadde en søster som het Åse. Hun er sannsynligvis farmor til den eldste Ole Reiersen (f. 1821), men noe direkte bevis for det har jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jf. innlegg 13: Jeg slo opp i fotografiene av originaltellingene og fant noen tillegg til det som er å finne i Digitalarkivet (se lenkene til innlegg 3). i 1870-tellingen nevnes også disse barna: Caroline (7 år) og Augustin (3/12 år). Sistnevnte er nok identisk med han som i innl. 3 kalles Gustav Johan Andreas. Han må imidlertid være død som liten, for i 1880-tellingen er han ikke med. Der er de to yngsta barna Karolina (17 år) og Oline (6 år).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Dette er spennende!Jeg har jaktet på hvem som er min morfars fars første kone. (Min linje går gjennom det andre ekteskapet). Oldefar, Johan Berner Terjsen (Arendal 1857-1908) var toller og delvis sjømann. 29/1/1880 gifter han seg med Josephine Johnsen. Dette er preget på en huspostill vi har.Bestefar og senere undertegnede, har jaktet noe på hvem Josephine var. Hun fikk flere barn og flere har etterslekt, og disse er også mine slektninger.Vi har notert at Josephine var f 7/3/1861 i Grimstad (klokkerbok f147). Se også kb Fjære 1854-67 f 147. Faddere: Signe Aanundsdatter Berge, Anne Hansdatter Vesøen ?, Terje Terjesen, Gbr Jens Larsen Frivold, sjømann Mathias Knutsen Berge.Josephine er konfirmert i Fjære 14/4/1875 - kilde giftemål i kb Arendal 1878-1899 f308.Josephine døde av tæring 28/11/1891 i Arendal (kb Arendal 1891 f439). Begravet i Arendal. NB! Ved dødsfallet skrives fødested Risør i kirkeboka!?Når jeg skulle jobbe med spørsmålet om hvem som er hennes foreldre endte jeg også - som hypotese! - med møller/snekker John Reisersen og kona Anne Olsdatter Berge. (Noterte kilder: Ft Fjære 1865, klokkerbok Grimstad 1861 f147).Josephine og Johan får barna: a) Hjalmar Anton 8/12/1880 b) Hjalmar 11/11/1882 c) Olaf 19/8/1885 d) Tønnes 11/10/1887 - gm Astri Gitlesen (Stavanger). Etterslekt i København. e) Magda Leonore28/2/1890Fadderne til disse gir ingen umiddelbar bekreftelse på relasjon til snekker/møller i Grimstad.(Ytre Bie ligger så tett mot Grimstad bys sentrum, at det virker veldig rimelig at Fjære og grimstad kan ha blitt brukt noe om hverandre. Tror også at bygrensen ble justert slik at deler av Bie ble innlemmet, og nå er alt Grimstad!)Når det gjelder Televine Johnsen, så noterte min bestefar at hun levde i Amerika!Etter at Josephine døde giftet Johan Berner Terjesen seg med Gurine Lavesen Søm (Fjære). De fikk Tora 1896, Carsten Berner 1904 og Erling Berner (min bestafar) 1906.Håper flere kan kaste lys over dette!- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var interessant, Jarl! Litt pussig at verken Josephine eller familien er å finne i ft. 1875 for Fjære (eller kanskje det er jeg som er blind?).Ellers er det mye av det du skriver som kan passe. Noe som umiddelbart kan virke litt forstyrrende, er at Josephines mor blir kalt Berge (hvis det er riktig at hun er f. i Tromøy sogn). Hvilken Berge-gård er det snakk om? Jeg legger jo ellers merke til at to av fadderne ved Josephines dåp også blir kalt Berge.Og så et spørsmål: Tellevine Johnsdtr. skal ha bodd i Amerika. Mente din bestefar at din oldefars første kone hadde ei søster med det navnet - eller var hans registrering av henne knyttet til den hypotesen at din oldefars første kone var datter av John Reiersen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.