Gå til innhold
Arkivverket

[#36180] John Reiersen, f. 1829 i Holt A-A (Nes Verk) til Fjære?

Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarl V. Erichsen

Berge: I Fjære/Grimstad er det en gård Berge, der det ble drevet mølle. En liten mølle er nå restaurert. Grimstad kommune har sitt største eldresenter på Berge gård, det ligger i randen av byen. Og der var også hagebruksmuseum i tilknytning til Birger Beislands samlinger (Nå på Dømmesmoen) Må grave mer i gamle notater hvis jeg skal finne eksakt kilde for navnebruk.Televine: Kan ikke si det sikkert.- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Hypotese om Televine: Hun var tante til bestefars halvbrødre. Hans halvbror Tønnes var sjømann og styrmann, og reiste mye. Tønnes og Erling hadde en spesielt tett kontakt, har jeg forstått. Johan/faren døde jo tidlig, og Tønnes ble veldig viktig for lillebroren. Det virker sannsynlig at bestefar ikke behøvde å titte i protokoller på arkivet for å vite at hun var i Amerika...?- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javisst, jeg vet jo hvor det er. La oss da tenke oss følgende: John Reiersens svigerfar har vært møller på Berge (og kanskje var også John det en periode). Dette forhindrer ikke at det kan være rett det som står i ft. 1865 om hennes fødested ('Tromø'). Det kan jo også tenkes at Anne og foreldrene har flyttet til Fjære samtidig med John (han flyttet jo først fra Holt til Barbu, som lå i Tromøy sogn).Det er vel ellers all grunn til å feste lit til din bestefars kunnskap om Tellevine.Jo, jeg synes dette ser lovende ut, Jarl - men vi har vel fremdeles et par 'missing links'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å holde emnet varmt legger jeg inn en lenke til vielsen mellom Johan Berner Terjesen og Josephine Johnsen (Johnsdtr.) i FS: Lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Jf. innlegg 23. 'Norge i Texas' s. 264: Gustav Johan Andreas Reierson, f.12.febr 1870 d. 4.okt 1870.-Litt mer om Ole Reierson, f.21.febr 1826 d.27.nov 1902. Han er oppført som hjulmaker og farmer i Henderson CO. Gift med Anne Johnson, f.14 okt 1828, Omland, Åmli. Død 10. des 1892. Hun er datter av Osmund Johnsen Omland(Osmund Johnsen), f. 4.juni 1805, Haugsjåsund, Nissedal og Kari Nicolaisdatter(Caroline Johnson) f.21 febr 1811, Omland, Åmli d.a. Nicolai Arnesen Omland og Anne Tellefsdatter. Anne Osmundsdatter Johnson emigrerte fra Åmli til Texas i 1850 sammen med foreldre og søsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

I følge FamilySearch (IGI) fikk John Reiersen og Anne Olsdtr. også disse barna, alle døpt i Fjære: Caroline, f. 1856 [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/individual_record.asp?recid=500219013278&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>Lenke, Ole Karenius, f. 1863 Lenke og Anna Caroline, f. 1866 Lenke.Caroline og Ole Karenius ser ut til å ha dødd før folketellingen i 1865 ble tatt opp.Og her reiser Osmund Johnsen og familien til Amerika i 1850:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ligger det an til et nytt besøk på Statsarkivet i Kristiansand til uka, først og fremst for å sjekke aktuell kirkebok for Fjære - og for å lete etter trolovelse/vielse mellom John Reiersen og Anne Olsdtr. Den bør vel ha funnet sted i 1854-55, siden John er meldt utflyttet fra Holt høsten 1853, og siden parets første (?) barn er f. i 1856. Her må vi vel holde det åpent om vielsen har funnet sted i Fjære eller Tromøy (alternativt Grimstad/Arendal).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Ifølge IGI kan det se ut som at kirkebøkene for Fjære med opplysninger om giftemål i perioden 1839-1930 er gått tapt i en brann i 1933.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet hvor fullstendig den digitaliserte utgaven av ft. 1875 for Fjære er? Etter gjentatte søk finner jeg verken John Reiersen eller Anne Olsdatter der. Heller ikke døtrene. Jeg har nå også søkt på ulike tenkelige navnevarianter når det gjelder den yngste dattera, Anna Caroline (f. 1866). Det nærmeste jeg kommer sistnevnte, er to Caroline'r f. 1866 i Fjære i ft. 1900: Caroline Jakobsen i Arendal og Karoline Johnsen i Fjære. Begge er imidlertid oppført med mannens patronym.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir litt hopping her mellom John og Ole Reierssønner. Oles sønn Oscar finner jeg ikke i amerikanske folketellinger etter 1880 Census. Der er han 20 år og bor fremdeles hjemme hos foreldrene. Men så vet vi nå at han ble gift med Georgia Leora Morris på et eller annet tidspunkt (jf. opplysningene i innlegg 9), og at de hadde dattera Jewell Marble Reierson (1896-1977).Denne dattera har jeg funnet igjen både i 1910 og i 1920. Fødselsåret nevnt ovenfor må være ca. 10 år feil, for i 1910 er hun 14 år og i 1920 er hun 24 (4-tallet likner et 7-tall, her, men kopien er svært svak). Både Oscar Reierson og og kona må være døde i 1910, for Jewell bor da hos en annen familie i Texas (Shackelford County, Justice Precinct No-1) og er kalt 'Sister in Law'. Familiefaren er John B. Roberts, 28 år, født i Mississippi (med foreldre fra Alabama) - og kona er Annie E., 21 (eller 27) år, f. i Texas (med foreldre fra Norge og Texas). M.a.o. Annie E. må ha hatt pikenavnet Reierson og være ei eldre datter av Oscar og Georgia. Annie og John B. Roberts har dattera Millie (5 år) og Eugene (3 år).I 1920 bor Jewell Reierson for seg selv (fremdeles ugift). Hun er da registrert i et annet 'fylke' i Texas: Harris County, Justice Precinct no-1. Hun arbeider som 'helper' i et vaskeri ('laundry'), ser det ut til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Jf. innlegg 38. Data fra 'Norge i Texas' s.263. To av barna til Ole Reierson, f.1826 og Anne Johnson, f.1828 har etterkommere:A.Reinert Reierson, f.29.nov 1854, d.19.mai 1933. g.1883 m. Oline(Lena) Eastwood, f.25. nov 1865, d.3.april 1924.10 barn: 1.Oscar Reierson, f.14. febr 1884, d. 18 okt 1889 2.Edward Carl Reierson, f.9. mars 1886, d.25.mai 1960, g.m. Sallie Yernson 3.Ellen Amalia Reierson, f. 17.aug 1887, d.18.aug s.å. 4.Oscar Johan Reierson, f. 10. aug 1888, d 21. jan 1890 5.Emma Louise Reierson, f.29. jan 1891, d.2.febr 1939 6.Robert Oscar Reierson, f. 11. okt 1893,d.19.mars 1895 7.Ernest Philip Reierson, f.22 jul 1896, d. 30.nov 1960, g.m. Ora F. Jackson 8.Agnes Reierson, f. 6.mar 1899 9.Mary Reierson, f 12 jul 1903, d. 11 jun 1981 10.Ruby Reierson, f. 6.jan 1905, g.m. Orville OlsonB.Oscar Reierson, f.7.aug 1859, d. 2 juli 1912 g. 1888 m. Georgia Morris, f.1871.4 barn: 1.Annie E. f. 1889 2.James O. f.1890 3.Jewel M. f. 1896 4.Wilma L. f.1899Ingen av de andre barna til Ole Reierson, f.1826 og Anne Johnson, f.1828 er oppført med etterkommere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du verden! Mange takk nok en gang.Jeg oppdaget forresten nettopp at jeg hadde gjort meg skyld i en pinlig matematisk blunder i innlegg 38, der jeg påsto at det oppgitte fødselsåret for Jewell Reierson var 10 år feil. Jeg regnet ut fra år 1900 - men refererte fra 1910-tellingen! Hun var altså 14 år i 1910, og følgelig selvsagt født i 1896.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par interessante og litt pussige detaljer fra de amerikanske folketellingene i 1910 og 1920 der Jewell Reierson er nevnt: I 1910 oppgir både Jewell og storesøstera Annie at faren Oscar var født i Norge. Det stemmer ikke, siden han jo var født i Texas. Kanskje sier dette noe om at det tok noen år før de norske emigrantene ble naturaliserte amerikanere? I 1920 oppgir Jewell at faren er født i Alabama (!). Hvorfor? Det nærmeste jeg der kan komme en forklaring, er at hun har oppgitt svogeren John Roberts (som det ser ut til at hun delvis ble oppfostret som) som 'far'. Han var imidlertid født i Mississippi (jf. 1910-tellingen), men begge hans foreldre var fra Alabama.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå fant jeg Oscar Reierson og familien i Census 1900. Han hadde 'gjemt seg' bak stavemåten Rierson. De bor i (selvsagt) Henderson County (Justice Precinct No-4):- Rierson, Oscar, f. aug 1859, farmer - foreldrene f. i Norge- Rierson, Georgia L., f. nov. 1871, wife - faren f. i Georgia, moren i Texas- Rierson, Annie E., f. jan. 1889, daughter- Rierson, James O., f. aug. 1890, son- Rierson, Jewel M., f. jan. 1896, daughter- Rierson, Vilma L., f. jun. 1899, daughter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Jf. innlegg 7. Data fra 'Norge i Texas' s. 411:Oline Østvold(Eastwold), f.25. nov 1865 g.m. Reinert Reinertsen. Hun er datter av E(nok?) Østvold(Eastwold), f.ca 1830, farmer i Cherokee,senere Kaufmann Co, og kone Ellen Oline ... ,f. 1834, d. 9.mai,bgr Four Mile.I innlegg 39 har jeg skrevet Oline (Lena)Eastwood. Det skal være Eastwold. Familien Østvold(Eastwold) kom til Texas i 1880 på skipet 'Angelo' -fra Christiania 19 mars 1880.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vielsen mellom Johan Berner Terjesen og Josephine Johnsen (Johnsdtr.) foregikk jf FS 29/1 1880 i Arendal. Dermed spiller det ingen rolle for den handlingen at den aktuelle ministerialboka for Fjære er gått tapt. Dermed burde det også være mulig å identifisere Josephine v. hj. a. Arendal MINI A-8 (ev. Arendal KLOK B-5). Der burde det være nevnt hvem som var faren, samt at innførselen vil inneholde dåps- og konfirmasjonsopplysninger. Dessuten vil forloverne være nevnt. Det kan også tenkes at Josephine er registrert innflyttet i Arendal MINI A-9 (som inneholder inn- og utflyttingslister f.o.m. 1878).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte å takke Benn (innlegg 43) for flere nye opplysninger. Jeg setter stor pris på dine bidrag her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det sannelig en som har lagt ut etterslekta til Edward Carl Reierson (Reinert Reiersons sønn og Ole Reiersens sønnesønn): Lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er overveldet over hvor mye informasjon som etter hvert har dukket opp om Ole Reiersen og den 'amerikanske' delen av etterslekta etter Reier Olsen og Karen Helene Johnsdtr. Særlig mer er det vel ikke naturlig å føye til her uten at det berører nålevende personer (jeg har forresten sett at det finnes nålevende etterkommere i Texas som fremdeles skriver seg for Reierson).Det finnes imidlertid en del uløste spørsmål vedrørende John Reiersen (som jo også var denne trådens utgangspunkt). Derfor foreslår jeg at den videre debatten konsentrerer seg om John og barna hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.