Gå til innhold
Arkivverket

[#36180] John Reiersen, f. 1829 i Holt A-A (Nes Verk) til Fjære?

Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunnar Hauger

Kirkeboka for Holt viser at Reier Olsen og Karen Helene Johnsdtr. også hadde disse barna:Anne, f. 3/8 og døpt 16/8-1835, konfirmert 1852, d. 13/10 og gravlagt 20/10-1856.Ole, f. 27/4 og døpt 19/5-1839. De hadde altså to sønner med navn Ole, men denne yngste Ole kjenner jeg ikke mere til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for den kompletteringen av barneflokken til Reier Olsen og Karen Helene Johnsdatter.Ellers gjorde et par søk i Arendal MINI A-8 og Fjære KLOK B-8 meg i dag overbevist om at den første kona til Jarl V. Erichsens oldefar er identisk med Reier Olsen Lias barnebarn Josephine Johnsdatter.I Arendal MINI A-8, fol. 308 finner vi innført følgende vielse 1. januar 1880: Styrmand i Arendal Johan Berner Terjesen (f. 26/1 1857, konf. 24/4 1870 i Tromø K.) og Josephine Johnsdatter (f. 7/3 1861 i Fjære, konf. smst. 4/4 1875). Brudgommens far: Cold(....?) Tønnes Terjesen. Brudens far: Møller John Reyersen. Forlovere: T. Terjesen og E. Biørn(...), Begge af Arendal.Fra Fjære KLOK B-8, fol. 147: F. 7/3 1861 (døpt 28/3): Josephine. Foreldre: Møller John Reiersen og Ane Olsdtr. Berge. (Fadderne nevnt i et tidligere innlegg).F. 8/3 1858 (døpt 25/4): Tellefine Olivia. Foreldre: H(usm.?) John Reiersen og h. Anne Olsdtr. Solberg. Faddere: Karen Guttormsdr. Solberg, Ingeborg Paulsdr. Ruffen (?), Mathias Knudsen Solberg, Andreas Mathisen ibd., Christian Nilsen Berge.Sammenholdt med den kunnskap vi ellers har (John Reiersens utflytting fra Holt 1852, funnet av John Reiersen i riktig alder på Ytre Bie i Fjære i ft 1865 - med kona Anne Olsdtr. og døtrene Tellevine og Josephine, samt opplysningen om at Siri Reiersdatter hadde en bror som var møller i Grimstad i 1860-årene) tror jeg ikke lenger det bør være noen tvil om Josephine Johnsdatters identitet (eller for den saks skyld: John Reiersens).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble dessverre noen hull i transskriberingen av innførslene i kirkebøkene for Arendal og Fjære (se forrige innlegg). Jeg hadde dessverre dårlig tid på Statsarkivet i dag, så jeg fikk kun med meg det viktigste (rakk dessverre ikke å sjekke de andre barna til John Reiersen og Anne Olsdtr. (verken dåp eller ev. begravelse).Til Gunnar (innlegg 51): Jeg antar at jeg tolker deg rett når jeg går ut fra at den yngste Ole (f. 1839) ikke er konfirmert (eller at konfirmasjonen i hvert fall ikke er funnet)? Da er det vel rimelig å anta at han er død som liten (kanskje rett etter dåpen? Alternativt må han ha vært oppfostret et annet sted og konfirmert der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at de kildene jeg har undersøkt (jf. innlegg 52) er de samme som Jarl oppgir i innlegg 24. Det var selvsagt ikke min hensikt å overprøve hans funn, men ofte får man et klarere bilde når man ser ting ved selvsyn. Innlegget mitt var noe hastverkspreget, og språket preget av det. La meg derfor sette opp resonnementet på nytt på en noe annen måte, nemlig ved hjelp av en kronologisk ordning av de viktigste dataene som nå foreligger, og uten lange kommentarer fra min side.1. 18/9 1853: Jon Reiersen Baaslan(d), døpt 7/6 1829, flytter (jf Gunnar, innlegg 3) fra Holt til Barbu. Foreldre: Reier Olsen (Lia) og Karen Helene Johnsdtr.2. 8/3 1858: Tellefine Olivia (Johnsdtr.) f. i Fjære (døpt 25/4). Foreldre: H(usm) John Reiersen og Ane Olsdtr. Solberg.3. 7/3 1861: Josephine (Johnsdtr.) f. i Fjære (døpt 28/3). Foreldre: Møller John Reyersen og Ane Olsdtr. Berge.4. Høsten 1861-sommeren 1862: Reinert Svendsen fra Vrådal drar til Grimstad for å være elev ved Dahlske skole. Han bor da hos moras bror, som er møller der. Reinerts mor: Siri Reiersdtr. Lia, f. 1823 i Holt. Hennes foreldre: Reier Olsen (Lia) og Karen Helene Johnsdtr.5. 29/1 1880: Vielse i Arendal mellom styrmann Johan Berner Terjesen og Josephine Johnsdtr. Hun f. i Fjære 7/3 1861 og konfirmert samme sted 14/4 1875. Far: Møller John Reiersen.Og konklusjonen(e) blir?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Dokumentasjonen din ser overbevisende ut, Oddbjørn. En person som muligens kunne utredes noe mer, er John Reiersens kone, Anne Olsdtr. Folketellinga for 1865 opplyser at hun er født på Tromøy. Det er sikkert riktig. Ved Tellefines dåp blir hun kalt Anne Olsdtr Solberg. Så vidt jeg vet ligger det en Solberg-gård i nåværende Tvedestrand kommune få kilometer fra Nes Verk. Den gangen hørte Solberg til Holt. Hva slags tilknytning hadde Anne Olsdtr til Solberg-gården? Noen av fadderne ved Tellefines dåp kaller seg også Solberg. Er det mulig at Anne Olsdtr har flytta fra Solberg i Holt ca 1852 da John Reiersen dro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kunne selvsagt ha tenkt seg at det dreide seg om en av Solberg-gårdene i Holt (eller for den saks skyld: i Øyestad). Her tror jeg nok heller at det dreier seg om et plassnavn i Fjære. Solberg er ikke nevnt i ft 1865 for Fjære, men i ft. 1900, er det en Solberg-plass både under Vestre og Østre Frivold. Ved søk på Mathias Knudsen i 1865, som er fadder for både Tellefine og Josephine, ender jeg opp nettopp på Frivold (han har 'adresse' Solberg ved den første dåpen, Berge ved den andre).Det scenariet jeg tenker meg, er at Ane Olsdatter er f. i Barbu (dvs. Tromøy sogn) - dit John Reiersen meldte flytting i 1853. Så har paret muligens giftet seg der og flyttet videre til Fjære (kanskje sammen med deler av Annes familie).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Vedrørende Ole Reiersen den yngre (se innlegg 51 og 53): Jeg har lett etter konfirmasjonen hans uten å finne den, noen begravelse innen konfirmasjonsalder kan jeg heller ikke finne. Men jeg kan lett ha oversett ham, ikke minst fordi deler av kirkebøkene (som jeg har på CD-ROM) er mer eller mindre uleselige. På enkelte kirkeboksider eller deler av disse er skriften så å si borte. Jeg vil derfor ikke trekke noen konklusjoner når det gjelder denne Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal se om jeg får tid til å lete litt i papirkopien på Statsarkivet i dag. Kanskje den er lettere å lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Måtte i går sitte to timer i Arendal for å vente på et ærend... Hvor sitter man da bedre enn på Aust-Agder-arkivet!?I en arkivserie kalt Personalia - på stikkord Reiersen, fant jeg et par omslag med noen avisartikler som kan være relevante: a) Tvedestrandsposten 11/12/1974 og 12/12/1974: 'Kirkesangeren fra Holt som grunnla norske kolonier i Texas' v. Berit Guddal. b) Vestlandske tidende 7/12/1954 og 8/12/1954: 'En utvandring fra Aust-Agder til Amerika 1846' v. lektor Thorleiv Stensvand. Der omtales J.R.Reiersen som sønn av Ole Reiersen og Kirsten Gjeruldsdatter (i Holt).Vi snakker vel da om to ulike John Reiersen'er..., og disse referansene kaster lys over 'den andre'.- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt arkivbesøk i dag ble mer resultatrikt enn det jeg hadde forventet. Jeg fant faktisk nesten alle de opplysningene og bekreftelsene jeg lette etter.Først - fra Holt MINI A-7:Død 25/6 1839 (begr. 29/6): Barn Ole Reyersen, Baasland, 1/6 Aar.Og så - fra Tromøy MINI A-5:Vielse 4/11 1853: Ungk. Skibstømmermand John Reiersen, f. 29/5 døbt 7/6 1829, og Pige Anne Olsdatter. Brudgommens fødested: Næss Værk. Brudg. oppholdssted: Barboe. Brudens føde- og oppholdssted: Langsæv. Brudgommens alder: 24. Brudens alder: 22. Brudgommens far: Reier Olsen. Brudens far: Ole Tøvesen. Forlovere: H. Henriksen og Ellef Johnsen, Barboe.Fra Tromøy MINI A-3:F. 13/9 1830 (døpt 3/10): Anne (Olsdtr.). Foreldre: Møller Ole Tøvesen Langsæv og Trine Jacobsdatter. Faddere: Ole Arntzen, Nils Nilsen, Anders Torstensen, Aase Torjesdtr. og Aschjer Petersdatter.Fra Fjære KLOK B-8:F. 29/6 1856 (døpt 3/7 - 'hjemmedøbt af (Karen?) Ingeborg Nielsd. Frivold den 1. Juli'): Caroline (Johnsdtr.). Foreldre: Møller John Reiersen og h. Anne Olsdtr. Berge. Faddere: Marthe Olsd. Barboe, Anne Henriksdtr. Barboe, Dagl. Christen Nilsen Berge, Syvert Johnsen af Lillesand.Død 18/10 1862 (begr. 25/10): Møllers datter Caroline Johnsdr., 6 Aar, Berge.F. 10/9 1863 (døpt 20/9): Ole Karenius (Johnsen). Foreldre: Møller John Reiersen og h. Anne Olsd. Berge. Faddere: Christine Sederstrøm Frivold, Marie Johnsdtr. Skar(e)grøm, Ged(...) Ole Aamundsen Høiberg, Aldershvile, Hattemager Peter Sederstrøm, Berge.Død 1/3 1965 (begr. 6/3): Møller John Reiersens Søn Ole Karelius, 1 1/2 Aar, Fladen under nedre Bie. Hjernebetendelse.F. 27/1 1866 (døpt 18/2): Anna Caroline (Johnsdtr.). Foreldre: Snedker John Reiersen og h. Anne Olsdtr., Fladen, nedre Bie. Faddere: Anne Christine Thobiasd. Fladen, P. Oline Petronelle Pedersd. Traalem, Vagt (?) Lars Thorsen Berge, Johan Larsen Berge, Snedker Lars Larsen Berge.Og til slutt - fra Fjære KLOK B-9:Død 23/3 1869 (begr. 31/3): Snedker John Reiersen, 39 Aar, Fladen under Bie. Tæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Jarl (innlegg 60): Her er jeg på litt tynn is, men jeg lurer på om kirkesangeren (som hette Ole Reiersen) var far til den andre karen du nevner, der det bak initialene J. R. skjuler seg dobbeltnavnet Johan Reinert Reiersen. Søker man i Google på Reiersen og Texas, vil så godt som annethvert tilslag dreier seg om sistnevnte - som ser ut til å ha vært en betydelig 'kolonibygger'. Dette er nok uansett en annen Reiersen-familie, men det kan likevel her være snakk om personer som har vært direkte årsak til at 'vår' Ole Reiersen dro nettopp til Texas!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en lenke til mer informasjon om J(ohan) R(einert) Reiersen. Faren, kirkesanger Ole Reiersen, er nevnt nokså langt nede i teksten. De emigrerte i 1845 og grunnla den norske kolonien i Henderson County, Texas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt flere opplysninger vedr. John Reiersens kones, Anne Olsdatters, foreldre (møller Ole Tøvesen og Trine Jacobsdtr.):Ifølge FS hadde de følgende barn:1. Marthe Olsdtr., døpt i Øyestad 30/1 1825.2. Ingeborg Sirine Olsdtr., døpt i Tromøy 29/6 1828.3. Anne Olsdtr., døpt i Tromøy 3/10 1830.4. Thea Olsdtr., døpt i Tromøy 7/6 1835.Ved Marthes dåp kalles faren Ole Tøvesen Møller, mens han ved de øvrige dåpshandlingene kalles Ole Tøvesen Langsev. Mellom 1825 og 1828 må familien altså ha flyttet fra Øyestad til Langsæ(v) (der Aust-Agder-arkivet nå ligger).Den eldste dattera, Marthe, er nok identisk med 1. fadderen ved John Reiersens og Anne Olsdatters førstefødtes (Caroline) dåp i Fjære i 1856 (Marthe Olsdtr. Barboe).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Siden presten Reinert Svendsen er nevnt flere ganger, hører det kanskje med til historien at ingen av de sju barna til Siri Reiersdatter og Svein Lønnegrav tok i bruk etternavnet Lønnegrav. Jentene tok ektemennenes etternavn mens to av gutta het Svendsen og den tredje, Olaus, kalte seg visstnok Straumsnes etter barndomshjemmet. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har registrert det. Det ser forresten ut til at Gunnar Svendsen har brukt navnet Ståland. Reinert Svendsens datter Sigrid skriver i boka om faren at bestefar Svend Gundersen høsten 1869 hadde muligheten til å overta Lønnegrav, men han hadde ikke råd. Han skrev da til sønnen Reinert som på det tidspunktet satt i Skien og forberedte seg til artium: ' Du kan tro jeg gjerne vil komme i Besiddelse af Lønnegraf, men hvor skal man hen med tomme Hænder. Kompagniet vil blive det qvit, og jeg har den bedste Odel, naar jeg blot havde En som vilde udlægge Pengene'.Her har vi kanskje en delforklaring m.h.t. at Lønnegrav-navnet ikke ble brukt av Svends barn. Dessuten hadde de jo aldri bodd på Lønnegrav - de var oppvokst på Straumsnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan vel nå slå fast at John Reiersen og Anne Olsdtr. i hvert fall gjennom ett av sine barn hadde videre etterslekt.Josephine Johnsdatter (f. i Fjære 7/3 1861, død i Arendal 28/11 1891) giftet seg altså 29/1 1880 i Arendal med styrmann Johan Berner Terjesen (1857-1908). De hadde jf. innlegg 24 (supplert med opplysninger fra Jarl V. Erichsens hjemmeside og ft. 1900) følgende barn - som hadde Tyholmen 263a i Arendal som barndomshjem:1. Hjalmar Anton Terjesen, f. i Arendal 8/12 1880 - død smst. 26/12 1881.2. Hjalmar Terjesen, f. i Arendal 11/11 1882 - død smst. 12/11 1905. Sjømann.3. Olaf Terjesen, f. i Arendal 19/8 1885 - død i England (begravet i Hull). Når? Sjømann.4. Tønnes Terjesen, f. i Arendal 11/10 1887 - død i Stavanger 25/2 1958. Skipper. Gift med Astrid Gitlesen, f. i Stavanger 1897, datter til dampskipskaptein Andreas Gitlesen og Maria (Gitlesen).5. Magda Leonore Terjesen, f. i Arendal 28/2 1890 - død smst. 27/10 1890.Tønnes Terjesen og Astrid Gitlesen hadde sønnen John. Hadde de flere barn, Jarl? Var det han som fikk etterslekt i København? (Her må vel et eventuelt svar av personvernhensyn bli litt generelt i dette forumet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Oddbjørn (65): Det er mulig at Svein ikke hadde penger til å kjøpe garden i 1869, men så vidt jeg forstår av gardssoga Lenke kjøpte han garden tilbake til slekta noen år seinere.Men nå har jeg vel ført denne tråden litt på avveier... Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg ser det, men leser vi det som står under Straumsnes, virker det vel ikke som han bodde på Lønnegrav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Ad 66: Tønnes og Astrid hadde en sønn, bosatt i København. Han hadde to barn - gutt/jente, som igjen har etterslekt. Jeg traff Astrid da jeg var liten, og kalte henne tante Astrid. Hvert år til jul fikk vi julegaver fra København. Jeg gleder meg til å kunne sende mine og deres opplysninger nedover dit. Jeg har ikke hatt kontakt med disse i voksen alder, men min mor utveksler fortsatt julehilsner. - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Her er et bilde av Johan Berner Terjesen, John Reiersens svigersønn.Oddbjørn: Kan du røpe bakgrunnen for at du jakter i dette området? skal du kartlegge hele Agder, eller har du selv tilknytning, eller?- Jarl -

bilete0499.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott bilde! Min interesse for John Reiersen (samt Ole Reiersen og Siri Reiersdatter) skyldes at de var søsken til min tippoldemor, Gunhild Reiersdatter (1832-1913). Hun var gift med verksarbeider/hammersmed Søren Johannessen (1832-1889). De var igjen foreldre til min oldemor, Karen Helene Sørensdatter (1857-1919). Hun var gift med sin fetter Johannes Jahnsen (1857-1938), hammersmed på Nes Verk, sønn til Søren Johannessens bror, Jahn Johannessen (1837-1877 -, også hammersmed på verket). Johannes og Karen Helene ble så foreldre til min farfar, Gustav Johannessen (1886-1953). Han arbeidet i sin ungdom litt på verket - senere på dine hjemtrakter, Jarl (Fevig Jernskibsbyggeri, se Lenke). Han avsluttet sin yrkeskarriere i Statens Vegvesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Oddbjørn, så vidt jeg kan forstå så seint på kvelden er min 'oppdragsgiver' firmenning til din far. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant!Jeg har ellers prøvd å oppsummere den nærmeste etterslekta til Reier Olsen Lia og Karen Helene Johnsdtr. her: Lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.