Gå til innhold
Arkivverket

[#36184] Korman Oddvar Sevaldsen (1917-1995), fødd og gift i Kristiansund - suppl. oppl.?

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)
 Del

Recommended Posts

Korman Oddvar Sevaldsen, fødd i Kristiansund 23.9.1917, døydde same stad 1.12.1995. Han skal ha gift seg i Kristiansund kring 1944 med Anne Marie Ingvaldsen frå Bergen (1918-1965). Dei hadde trikotasjeforretning i Kristiansund, men var barnlause.Finst det lokale kjelder som kan fortelja meg:* Namn på foreldri til Korman Oddvar Sevaldsen?* Nøyaktig vigselsdato for Korman og Anne?Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

Hei... har du prøvd å søke for fornavn Sevald i FT1900 Du kan finne kandidater der som kan passe med alder for hans foreldre. De kan jo være født 1875-1895mvh arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Ormbostad

Hei! Eg hugsar godt Kormann Sevaldsen. Han hadde damekonfeksjonsforretning i to etasjar midt i byen. Han var engasjert i Eldre hjelper Eldre på sine pensjonistdagar. Men er du sikker på at dei var barnlause? Eg meiner å hugsa at det var ei jente der. No er det veldig mange Sevaldsen her i byen, så nokon må vel veta noko om dette. Men det er ei veldig stor slekt, så alle kjenner nok ikkje alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Ingunn Selnes

Faren kan være Kormann Olson Sevaldsen f. 1891 i Ålesund som ved folketellinga i 1900 lever sammen med sine foreldre i Kristiansund. I adresseboka for Romsdals amt, Kristiansund i 1911 var Kormann Olson Sevaldsen baker. Denne adresseboka ligger som kildedskrift på Romsdal Sogelag sine hjemmesider: Lenke (side 162). Dette forslaget er jo bare et stykke på veien. Med hilsen Randi Ingunn Selnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

Vi tror vi kan hjelpe deg, sjøl om opplysningene våre ikke kommer fra kirkebøkene. En slektning av Kormann Oddvar har laga ei enkel slektsoversikt og der har vi funnet data du er på jakt etter. Bestefaren til Kormann - Ole Sevaldsen, kom fra Vågå til Ålesund og blei gift og fikk flere barn der. Familien flytta etterhvert til Kr.sund, der Ole og nesten alle sønnene blei bakere. En av de som ikke blei bakere, Ole Hjalmar Sevaldsen, f. 10.11.1885, blei lagermann og gift med Gerda Mathilde Roksvaag, f. 1884 (d. 5.6.1929). De fikk sønnen Kormann og to andre sønner. Kormann var en av få barnebarn som heller ikke gikk bakerveien, men blei manufakturhandler, som Harald har fortalt om. Han er sikkert oppkalt etter onkelen Kormann, som Randi nemner ovafor og som trolig døde i 1913, i følge Thurn Christensen.Kormann gifta seg 22.07.1944 med Mia Ingebrigtsen. Etter at hun døde, gifta han seg seinere opp med Bjørg Risan. Vi meiner, som Harald, at de hadde ei datter som lever i byen. Vi håper du har fått de opplysningene du var på jakt etter!Helsing Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk for fleire spennande innlegg og særleg til Tore og Tor som har gjeve meg svari på spørsmåli mine, reint bortsett ifrå at Mia heitte Ingvaldsen og ikkje Ingebrigtsen...Når det gjeld dotteri, so seier ætti i Bergen at dei var barnlause, men kanskje dotteri var frå andre ekteskapet til Kormann?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi beklager feilskriving av etternamnet til Mia! Du har heilt rett! Nå har vi fått undersøkt med slektninger av Kormann. Han hadde ei datter, men det var ikke med Mia, men med sin siste kone. Så slektningene i Bergen hadde 'peiling'! Da har vi forhåpentlig oppklart det som var feil og uklart! Med helsing Tore og Tor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Tore og Tor for den siste avklaringi! Då er eg vel nøgd!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved rydding i bygdebokarkivet for Nesset kommune i dag, kom jeg over slektninger av denne familien. Karen Marie og Ole Sevaldsen hadde en sønn, Broder Osvald som ble g. med Alvhilde Marie Østigaard av Nessetslekt. En av disse slektningene har gitt litt opplysninger om Sevaldsenfamilien. Der står det at bakermester Ole Sevaldsen f. 12.01.1861 d. 28.01.1927 var frå Kvikne i Østerdalen, ikke Vågå. Og at han gifta seg med Karen Marie Ellingsgård f. 04.10.1860 d.15.02.1946 frå Strande ved Molde (tidligere Bolsøy). Resten som står er for nytt til å ta med. Så langt tilbake har vel kanskje ikke betydning for saken, men siden jeg har det foran meg, lar jeg det gå videre. Med hilsen Randi Ingunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har lest det Randi skriver om hvor Ole Sevaldsen er født, og det var nye opplysninger for oss. Vi har derfor tatt kontakt med sønn til Broder. Han fastholder imidlertid at Ole er født i Vågå, og opplysningene sier han er fra kirkeboka der. Kjenner Randi til om opplysningene at Ole var født i Kvikne bygger på opplysninger fra kirkebøker?? Skulle Randi eller noen andre ha opplysninger om Ole Sevaldsens opphold i Ålesund på 1890 - tallet, var Broders sønn veldig interessert i det.Helsing fra Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har lest det Randi skriver om hvor Ole Sevaldsen er født, og det var nye opplysninger for oss. Vi har derfor tatt kontakt med sønn til Broder. Han fastholder imidlertid at Ole er født i Vågå, og opplysningene sier han er fra kirkeboka der. Kjenner Randi til om opplysningene at Ole var født i Kvikne bygger på opplysninger fra kirkebøker?? Skulle Randi eller noen andre ha opplysninger om Ole Sevaldsens opphold i Ålesund på 1890 - tallet, var Broders sønn veldig interessert i det.Helsing fra Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fant i kveld en innførsel i kirkeboka for Vågå 1856-72, døpte, som ligger ute hos Opplandsarkivet. Der er det en Ole Sevaldsen som er født i Vågå 12. januar 1861. Lenke Helsing Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Nei, jeg kjenner ikke noe til familien Sevaldsen sitt opphold i Ålesund. Jeg har ikke tatt det at Ole Sevaldsen var født i Kvikne fra noen kirkebok, men fra opplysninger sendt til bygdebokarkivet i Nesset i 1970 av en Østigaard fra Kristiansund. Dette er trolig opplysninger med tanke på b. 7 om Eikesdalen. Siden Broder var gift med ei av Østigaardfamilie, er det tatt med bare hans foreldre, Broder og kona Alvhilde f. Østigaard, deres barn, svigerbarn med foreldre og barnebarn. Dette er noe jeg bare tilfeldig kom bort i ved rydding akkurat på den tida innlegget om Kormann stod her. Med hilsen fra Randi Ingunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.