Gå til innhold
Arkivverket

[#36186] 'Nye kirkebøker siste uke'

Gjest Inger Eik
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Eik

Hvordan er systemet med de kirkebøkene som ligger under 'Nye kirkebøker siste uke'? Blir de oppdatert en gang i uka?Jeg spør fordi det er noen bestemte bøker jeg venter med lengsel på, og det synes meg at noen blir liggende i den lista i flere uker. (F.eks. har jeg klikket på klokkerboka fra Sauherad som ligger der nå (19.1.), og det var i forrige uke).mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg kikker på den lista hver morgen, og den blir oppdatert hver dag. Så vidt jeg har skjønt blir kirkebøkene liggende der ei uke; kommer ei bok inn på lista torsdag morgen (oppdateringa skjer en gang i løpet av natta), er den ute igjen neste torsdag morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørnulf Schømer

Det stemmer nok! Jeg sjekker lista hver dag i påvente at noe fra mine interesseområder skal dukke opp. Dessverre ser Nordland ut til å ligge laangt ute i leksa.Men en ting jeg savner er at dagens innkomne bøker kunne markeres med en stjerne i lista. Når det er 50 bøker i lista torsdag og 50 fredag og 10 har gått ut/og inn av lista så må lista leses veldig nøye for å finne ut hvilke 10 nye som ligger der i forhold til dagen før.Men det er kanskje bare meg som er så ivrig og sjekker hver dag?Ørnulf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Åneida! Jeg sjekker det også hver dag. Og forslaget ditt om å merke 'dagens' var veldig lurt.Takker ellers for oppklaringen.mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Kanskje like greit å legge ut datoen som boka er lagt ut/indeksert for alle i lista. Da kan man velge om man vil finne de som ble lagt ut siden i går, forgårs osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Ørnulf (innlegg 3):Det er lagt ut hele 88 kirkebøker fra Nordland, som dermed er ett av de fylkene som er best representert foreløpig (snart er 10% av alle kirkebøkene indeksert).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Berg Nordli

Er det ikke sånn det er, da? At vi alle venter i spenning, titter innom daglig for å se hva som er nytt, og hele tida synes at det går veeeldig sakte med det vi sjøl venter mest spent på? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørnulf Schømer

Jada, Ketil, jeg ser jo at det er 88 kirkebøker fra Nordland. De hadde en god start. Jeg tror det var rundt 80 allerede ved lanseringstidspunktet for tjenesten. Siden har det dessverre (for meg) nesten ikke kommet noe.Ikke det at jeg klager, egentlig, misforstå meg ikke. Jeg skjønner at landet/materialet er stort, så det går seg til.Hvis det skal være noe jeg stusser litt på (og det er bare en bagatell) så er det at man ikke tar ministerialbøkene først og venter med klokkerbøkene til helt mot slutten. På denne måten ville kanskje flere avskrivningsprosjekter kunne starte. Klokkerbøker er jo som kjent ikke like ønsket i digitalarkivet. Men - det har sikkert sammenheng med hvordan filmene er komponert - så jeg henger meg ikke opp i det heller. ;-)Så, jeg får bare si: Flott jobbet til dere som scanner og indekserer. Ikke bry dere om min barnslige utålmodighet. Den er bare en indikasjon på hvor ønsket og velkommen tjenesten er.Ørnulf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

88 kirkebøker er jo fabelaktig. Jeg venter på Aust-Agder, jeg - og der er det bare 14 (som har ligget der stort sett siden lanseringen). Jeg irriterer meg likevel ikke. Tvert imot: jeg gleder meg, for de kommer jo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Hvis man ANTAR at antall kirkebøker GROVT SETT fordeler seg på samme måte som befolkningen var fordelt på fylker i 1900, kan man anslå at følgende %-andel av bøkene er lagt ut pr fylke:Finnmark 26%, Troms 26%, Vestfold 17%, Bergen 15%. I andre enden av skalaen finnes Østfold, Akershus, Oslo, Aust-Agder, alle med 4% og Vest-Agder med 3 %. De andre ligger mellom 6 og 12 %.Regnestykket må tas med en klype salt fordi det finnes flere mulige kilder til MINDRE feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Fra mikrofilm til utlagte kirkebøker skal man gjennom tre prosesser: 1) konvertering via mikrofilmskanner, 2) kontroll, 3) indeksering.De første 2 prosessene gjøres i Riksarkivet, den tredje i statsarkivene. Før man kommer i gang med indekseringen må det gis opplæring, og før slik opplæring er gitt vil ikke mengden av nye kirkebøker for et statsarkivdistrikt øke.Av de ukentlige statistikker skulle alle kunne se hvor opplæringen så langt er gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Skjønner at det er endel arbeid forbundet med dette. Men hadde det ikke vært bedre (for oss som venter i spenning altså) om man la ut noe eldre materiale, slik at det ikke blir som da jeg åpnet noe for Uskedalen, Kvinnherad, og ble møtt med den teksten som sier at materialet er for ferskt? Sånt er jo unektelig litt skuffende.mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Konverteringen er satt i gang på det nyeste materialet først, d.v.s. det som er mikrofilmet de siste årene, og det er også stort sett materiale fra etter 1880. Jeg regner ikke med at det vil bli lagt ut særlig mange kirkebøker fra 1600-tallet/tidlig 1700-tall før neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det var nyttig informasjon vi fikk av Yngve Nedrebø i innlegg 11. Da har i hvert fall jeg fått en forklaring på hvorfor det ikke dukker mer fra 'mitt område'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.