Gå til innhold
Arkivverket

[#36187] Elen Anna Nilsdatter f. 14.06.1845 Nesna

Gjest Jostein Riseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Jostein Riseth

Elen Anna Nilsdatter kom til Leka som tjenestejente og ble gift med sønnen på gården hvor hun tjente, Christian Hagerup Jørgensen. De fikk et barn , Line Marie 03.04.1867. Mannen hennes dør i 1869 og Elen Marie drar tilbake til Nesna. Jeg tror hun ble gift der 28.07.1872 med Gunnar Christian Greger Mortensen.Jeg har følgende spørsmål: 1. Var hennes foreldre Niels Christopher Larsen og Helle Cathrine Pedersdatter ? Når levde de ? 2. Hvilke barn hadde Elen Marie ? 3. Var hun gift flere ganger ? 4. Når og hvor døde hun ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hei! I følge FS VRI fikk hun en datter, Kristine Henriette Norman Christiansdtr. f. 29.07.1869. Christian var faren, datteren blei født i Nesna. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Kan det være denne:IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 NorwayElen Anna Nilsdatter FemaleEvent(s): Birth: 10 MAR 1843 Valle I, Nesna, Nordland, NorwayParents: Father: Nils Hansen VallaMarriages: Spouse: Hans Olai Kristian Arnesen Marriage: 19 OCT 1873 Messages: Record submitted after 1991 by a member of the LDS Church. No additional information is available. Ancestral File may list the same family and the submitterOdd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Riseth

Hei !Mange takk for opplysningene. Mange biter er falt på plass, men enda er det noe som er uklart.Var Elen Anna gift enda en gang, 28.07.1872 med en Gunnar Christian Greger Mortensen ( 30.01.1840-21.02.1874)fra Slapøen Herøy og fikk de et barn, Peder Tønder Gundersen( 20.01.1873-) ?Hvor ble det av Line Marie ?Hvem var far til denne Hjalmar Nikolai Johan f.1879 som John O. Svenning nevner ?Når døde de andre barna som Elen Anna og Peder Andreassen hadde ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rølvåg

Hei ! Ja, Elen Anna Nilsdatter ble gift med Gunnar Christian Greger Mortensen. Her er teksten til det som sto i klokkerboken:'Ungk.gbr.Gunnar Kristian Mortensen,Slapø.f.1840.Slapø.(Far:Morten Jakobsen). Enke Elen Anna Nilsdtr.f.1845.Horn i Nesna(Far:Nils Larsen).Forl.:Andreas Karlsen Slapø, Hans Olsen Vandve.' Klokkerbok for Herøy (834c03).Og de fikk sønnen Peder Tønder Gundersen f.20. jan. 1873 på Slapøy (da i Herøy, nå i Dønna kommune), døpt 8. juni 1873 i Herøy kirke. Finner ikke ham i 1875 folketellingen, så han døde antagelivis som liten.Dette med Hjalmar får jeg ikke til å stemme. Hun fikk en sønn med mannen Peder Olaus Andreassen:Alfred Emil Waldemar f.23. jan. 1979 på Slapøy, døpt 25. mai 1879 i Herøy kirke. Han har jeg ikke funnet senere, så han kan ha være død som liten ??Videre fikk hun 2 sønner til foruten Paul (nevnt ovenfor i mitt forrige innlegg):1. Johan Kibsgaard f.22.juni 1881 på Slapøy, døpt 25. juni 1881 i Herøy kirke, konfirmert 12.juli 1896 i Herøy kirke.Muligens er det han som er bosatt her i 1900 tellingen;Lenke 2. Erling Olaf Halvdan f. 3.mai 1884 på Slapøy, døpt 27. juli 1884 i Herøy kirke, død 24.sept. 1885 på Slapøy, gravlagt 30.sept. 1885 på Herøy.Håper dette er til hjelp for deg.Med vennlig hilsen Terje Rølvåg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rølvåg

Hei igjen !!Jeg fant Line (Lina) i min slektsoversikt. Hun ble gift 14.okt. 1900 i Nordvik kirke med Einar Martin Hansen f. 7. april 1871 på Ravnøy (da i Herøy, nå i Dønna kommune). Dette er teksten i klokkerboken for Nordvik;'ungk.fisker Einar Martin Hansen, fisker Ravnø, f.1871, Ravnø. (Far:Husm.Hans Pedersen), Pige Lina Marie Kristiansen, f.1867, Kvalø, Lækø. (Far: grdbr.Kristian Jørgensen).' Klokkerbok for Nordvik (836c01)Her er de i 1900 tellingen;Lenke Har ikke letet enda etter barn her, da jeg nettop fant dette. Fant ikke henne med en gang i mitt register, da hun sto registrert som LINA og ikke LINE.Med vennlig hilsen Terje Rølvåg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Riseth

Hei !Mange takk til deg Terje for godt arbeid !Du skulle ikke tilfeldigvis ha noe informasjon om Elen Annas søster , Anne Margrethe ( 18.09.1836-) og hennes familie. De to søstrene ble gift med to brødre på Leka , Anne Margrethe med Christians bror , Karl Johan ( 27.04.1840-) Anne M og Karl Johan ble gift 15.11.1864 De fikk tre barn som var født på Leka , Johan Kornelius ( 20.05.1866-) , Petra Henriette ( 03.01.1869-) , Hilda Christine (død som ung) De flyttet til Herøy og fikk der to barn ( så vidt jeg vet) , Anton ( 1871-) og Bernhard ( 1876-)Har du noen opplysninger om Anne Margrethe og Karl Johan og deres etterkommere på Herøy ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rølvåg

Hei ! Jeg fant de Karl og Anne her i 1900 tellingen;LenkeDer ser jeg datteren Petra som gift med Ivar Olsen.Datteren deres, Konradine f.7.okt. 1900 ble gift den 27 mai 1925 i Herøy kirke med ; Johan Dahl Danielsen (Bonsaksen) f.15.aug.1896 på Olfot (Ugelfot - Da i Herøy, nå i Dønna kommune). Utover dette har jeg ikke så mye opplysninger om denne familien.Med vennlig hilsen Terje Rølvåg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.