Gå til innhold
Arkivverket

[#36190] Min fetters kone, kusines mann - har de et navn?

Gjest Olaug Dreyer
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva McKenna

Tja.....offisielt er det vel ikke, men jeg hadde en venninne som brukte svigerfetter og svigerkusine. Betegnende nok, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

finst og finst... Det er ingen regel i norsk at alle nemningar skal uttrykkast i eitt ord. Dvs. at du har gjeve svaret sjølv: Det heiter 'syskenbarns ektefelle', '(min/din)fetters kone', osv. Eller også 'fetterkone' og 'kusinemann', jf. farbrorkone, fastermann, morbrorkone, mostermann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Kristoffersen

Hei.Etter hva jeg har lært er min fetter, mine barns, filleonkel. Min kusine, deres filletante.Min fetter/kusines ektefeller er vel da også deres filleonkeler/tanter, men inngiftede,om nærmere forklaring kreves. Fetter/kusines ektefolk blir da kanskje mine fillefettere/kusiner.?? Jeg sier vanligvis bare han er mann til min kusine f.eks.Tror dette brukes litt forskjellig, for jeg og mange med meg, sier tante og onkel både til den kjødelig og den inngiftet tanta/onkelen. Ved nærmere spørsmål om slektskap forklares dette med inngiftet o.l.----------- greit nok.Andre steder sier en filletante/onkel til den som er inngiftet, vet jeg.--- -------- Jeg har altså lært------- at det er min kusine/fetter som er filletante/onkel til mine barn. Dette gjør jo den inngiftede, til litt mer familie synes jeg.Vet ikke, men antar at det er forskjell både fra familie til familie og fra sted til sted. -------Men det burde vel være noe som er riktig.Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Kristoffersen

Hei.Etter hva jeg har lært er min fetter,mine barns filleonkel. Min kusine deres filletante.Min fetter/kusines ektefeller er vel da også filleonkeler/tanter, men inngiftede,om nærmere forklaring kreves. Fetter/kusines ektefolk blir da kanskje mine fillefettere/kusiner.Tror dette brukes litt forskjellig, for jeg og mange jeg kjenner,sier f.eks.tante og onkel både til kjødelig og inngiftet tante/onkel. Ved nærmere spørsmål om slektskap forklares dette med inngiftet o.l.----------- greit nok.Andre steder sier en filletante/onkel til den som er inngiftet, vet jeg.--- -------- Jeg har altså lært------- at det er min kusine/fetter som er 'filletante/onkel' til mine barn. Dette gjør jo den inngiftede til mer familie synes jeg.Vet ikke, men antar at det er forskjell både fra familie til familie og fra sted til sted. -------Men det burde vel være noe som er riktig.Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.