Gå til innhold
Arkivverket

[#36208] Anders Amundsen Beitstad/Inderøy

Gjest Gyrid Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gyrid Jørgensen

Jeg leter etter foreldre til min ane Karen Bergithe Andersdatter, gift med Lars Olsen i 1796 i Beitstaden.Siden hun har et dobbelt navn og tidspunkt ellers passer, synes jeg at det er rimelig sikkert at hun er identisk med Karen Bergithe født i Beitstad i 1871, hvor far er Anders Amundsen Ystmarchen (Malm?). Jeg har ikke funnet Anders Amundsen gift i kirkebøkene. Det er en Anders Amundsen på Selen i 1801 som kunne passe i alder og da i sitt tredje ekteskap. Det er skifte på Selen etter kone nr. 2, Randi Andersdatter, men det var et barnløst ekteskap. Så kone nr. 1 er nok den jeg må finne.Spekulerer også litt om denne Anders Amundsen er samme person som Anders født på Jørvenget i Inderøy i 1752. Foreldre oppgitt å være Amund Erichsen og Lene Wenzel (Lene Carerine Jørgensdatter Wenzel)Kjenner noen til mer om disse personene?Mvh Gyrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

I 1754 døde en Anders Jørv, alder er ikke oppgitt - men presten brukte forkortelsen 'br' - altså barn.I Ekstraskattmanntallet for Inderøy, fra 1766, er det ingen Andreas/Anders Amundsen.I 1756 er en Lene Jørv oppført som død. Ingen alder anført. Lene var et svært sjeldent navn, antar at dette er den Lene Wenzel, nevnt over.Kanskje det finnes et skifte etter henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gyrid Jørgensen

Det ble også født en Anders Pedersen Jørv i 1754, så jeg tenkte det også kunne være den Anders som dør samme år. På den annen side burde Anders Amundsen kanskje ha vært omtalt i Ekstraskattmantallet i 1766, så kanskje henger den 'forbindelsen' ennå løsere nå. Jeg har desverre ikke funnet noe skifte etter Lene, Anders Amundsen eller Amund Erichsen for den slags skyld.Mvh Gyrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Jeg har avskrift av et manntall for Inderøy, fra 1755. Alle gårder er nøye notert med sine beboere, husmenn og inderster. Med ett unntak: gården Gjørv. Der er bare Mr. Holst anført - ingen andre, dessverre.Neste manntall, fra 1762, har med beboerne på Gjørv. En Amund (med uleselig etternavn) er anført som dreng. Alder er ikke påført.I 1766 vsr det nytt manntall, ingen Amund på Gjørv. Men antallet beboere på denne store gården er såpass lavt, at jeg lurer litt på om det kan være en god del personer som med hensikt ikke er anført. I dette manntallet er det en Amund Eriksen, oppført på en av Ulven-gårdene, gift med Marit Eriksdatter, og betegnet som fattig.Men denne Amund Eriksen kan ikke være far til Anders (innlegg 1), da Amund Ulven giftet seg med Marit Eriksdatter i 1749. Denne Amund var da enkemann.En Amund Ulven er forøvrig anført som død i mai 1763, 44 år gammel, - i strid med manntallet fra 1766.....Men hvilke kilder har du som kan vise at 'din' Anders Amundsen kommer fra Inderøya?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gyrid Jørgensen

Jeg vet ikke hvor Anders Amundsen, kom fra. Kun at han er på Ystmarchen i 1871 og på Selen i 1801. Begge steder er vel i nåværende Malm. Siden jeg ikke finner han døpt eller gift 1. gang i Beitstad og heller ikke finner ham der i mantallet i 1766, har jeg prøvd å kikke i nabokommene.Det var kun en spekulasjon at han kanskje kunne være født på Jørv. Men utfra dine innspill tror jeg faktisk nå, at er helt utelukket at han er fra Jørv.Når jeg nå går over mine notater igjen, ser jeg også at Anders bør være født tidligere, ut fra folketellingen i 1801 ca 1731.Hallvard, bare for å gjøre meg ferdig med Inderøy ift denne personen, det var vel ingen andre Anders Amundsen i mantallene for Inderøy?Jeg har bestilt skifteprotokollene for Inderøy, for jeg tror jeg må se på alle skiftene av kvinner i Beitstad (det er tross alt ikke så mange år frem til andre giftermål i 1786) og håpe på at det er skiftet etter første kone også. Takk for det du har sjekket hittil Hallvard!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.