Gå til innhold
Arkivverket

[#36212] Fjellberg i Kvinnherad.

Gjest Sol Kerry Johannessen
 Del

Recommended Posts

Søker hjelp til å finne ut hvor Kolbeinshamn ligger. Jeg har Sofie Halvar(Halvor)sdtr. Kolbeinshamn f.1773, gm. Søren Hanssen Sætre Fjellberg, eldste barnet deres er født 1795 så de har vel giftet seg omk. den tiden. Hvor må jeg lete etter Kolbeinshamn. På forhånd takk.Mvh. Sol Kerry Johannessen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

I følge Austevollsboka bind II side 529 er Sophie datter av Halvor Kolbenshavn g. Margrethe Bruus f. 1725 d.1804. Sofie har to brør: Paal f.ca1755 d.1834 Kolbenshavn Jan f. ca1767. Kvar Halvor kommer fra står det ingenting om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpen dere gir meg, jeg er usigelig takknemlig, den siste lenken jeg fikk til Margarethe,s dåp må nok være en i familien, 1801 er mor til Sofie enke 75 år og heter Jansdtr.Nå kan en vel med sikkerhet si at jeg må lete videre i Bergen? Der er nok ikke mer å finne i Kolbeinhavn, jeg vil ikke fjernlåne boken før jeg vet. Igjen tusen takk så langt.Hilsen en glad Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Ad innlegg (9) så er denne Margrethe Henriksdtr. i 1730 trolig fadderen, og kanskje en niese? Margrethe Jansdtr. Bruus skal ut fra alder ved dødsfall 1804 være f. ca. 1725 - og i Stavanger.Ser også at det flere steder står Rot/Rott/Roth, Stavanger på sønnen Paul. Når han gifter seg i Sund 1780 mener jeg han står oppført som Paul Halvors. Kvale. Hans første kone var Oline Knutsdtr. Strand, andre kone Gjertrud Thomasdtr.PS: Ut fra fadderne ser jeg at Anna Cath. Bruus blir gift Dideken. Kanhende har dette giftemålet flere opplysninger om opphav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter her å følger med,med stor glede, samtidig som jeg leter i Bergen, kanskje forgjeves ser det ut for. Jeg håper jo på fler Sofie Oline eller Oline Sofie, den siste jeg har ble født i Rosendal i 1905. Det blir ganske morsomt nå når den første dukket opp døpt i Bergen 1767, og der er mange mellom dem.Jeg kan ikke gå fra PC nå. Hilsen fra en begeistret, ikke Sofie men Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye tyder på at det på farssiden her dreier seg om garden Nesje i Bremanger. Kanhende er noen bedre kjent i egnen enn meg?Her har du ekteskapet mellom Halvor Ols. Nesje og Margrethe Jansdtr. Bruus, 28.9.1755 i Bremanger: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en privat hjemmeside finner jeg Maria Kristina Bruus f. 1732 i Bergen, død 1769 i Smørhavn, Bremanger. Gift der med Mads Tybring Qvale f. 1736, død 1763 i Smørhavn. Det er vel meget mulig Qvale-navnet kommer inn på eldstesønnen Paul herfra, via onkel og tante på handelsstedet i Bremanger, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten rettelse til siste innlegg: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=dp12011668&gardpostnr=33034&personpostnr=97333&merk=97333#ovre>Lenke Maria Kirstina Bruus er også datter av Henrich Bruus og Kirsten Helt, og da søster til 'fadder-Margrethe' ikke Margrethe Jansdtr. Bruus, men slektskapet er nok nært, selv om vi ikke har funnet det ennå. Kanhende er det riktig at Margrethe Jansdtr. Bruus var fra Stavanger?Henrich Bruus og Kirsten Helt har etter hva jeg kan se Margrete 1721, Boel 1724, Henrich 1727, Margrete 1730, Maria Kirstina 1732, Christina 1735.Her er forøvrig ytterligere en sønn av Halvor Olsen Nesje og Margrethe Jansdtr. Bruus, Ole 1763:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å finne spor etter Margrethe Jansdatters opphav eller Bruus-slekten forøvrig rundt Rott/Håland, tro? Slike pekepinner tas sjelden rett ut av luften, og nå vet vi jo at det ikke er på farssiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo til dere alle. Til Heidi. Jeg sitter her å har kikket på Roth, den berømmelige øya med fyret, men det eneste som er noe fremmed i navn som er nevnt er en Karen som gifter seg 1737 med en Henrik Andreasson ' en fremmed' og en Karen senere i 1776 som gifter seg med Hans Hanssen von Garden. Jeg skal sette meg ned og blad igjennom hvor de nevner andre gårder såsom Byberg på fastlandet. Noe er der vel i Stavanger får i allefall prøve den utveien. Jeg er spent om en kommer til noen løsning. Jeg så at det er en gård Nesje på utsiden i Bremanger og at de har en bygdebok om der er noen som har den vil være så snill å kikke etter Halvard der da.Tusen hjertelig takk, ha fortsatt en flott lørdagskveld. Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv et eget innlegg på Halvor Olsen Nesje, Bremanger, med henvisning til denne - du finner neppe noen som tråler en Fjellberg-tråd etter denslags oppslagsoppdrag! :-)Lykke til i allefall - og kanskje kommer det flere på banen, jeg er litt i stuss på hvor det kan være lurt å lete videre, annet enn i originalene, da, som ikke er så lett en lørdagskveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.