Gå til innhold
Arkivverket

[#36214] Kirsten Hveding på Løvøy i Herøy

Gjest Terje Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Pedersen

Hvem var foreldrene til denne Kirsten Hveding som bodde på Løvøy i Herøy i 1813? Hun var gift med styrmann Peder Ellingsen (Parelius) som døde ca. 1811. Hun står ikke omtalt i Hveding-boken, og hennes foreldre er ikke nevnt i Slægten Benkestok. Hun må være av «fiffen», for da paret gifter seg i 1803 blir hun av prelaten omtalt som «Jomfrue». Begge forløftingsmennene var hans slektninger. Hun gifter seg efter mannens død med Erik Stalin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Bare lurte på en ting. Ser du skriver i stikkord Nordland. Er ikke Løvøy/Herøy tilhørende Møre & Romsdal?*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Til Rigmor denne Løvøy ligger i Herøy i Nordland.Til Terje jeg har også lett etter foreldrene til Kirsten Hveding/widding/Hvidding (etternanvet er skrevet på forskjellige måte.Hun var 1. gang gift med Peder Ellingsen Parelius skifte 1813 ingen barn hans søsken arver.2. gang med Erik Stalin skifte 1849.Det er skifte etter Kiersten Widding (slik er det skrevet i skifte) på Løvøy 1852. Her er hennes søsken Øllegård Widding og Lava Widding som er døde deres barn er nevnt.Også er det nevnt en søsterdatter Kjersten Pedersdatter (som også skrev seg for Hvidding)g.m. Ole Zahl Kvalnes i skifte (hennes 2.ekt.). Dette er datter til Johanna Christophersdatter Widding som var gift på Rosøy i Tjøtta. (Johannas navn er ikke nevnt i skift på Løvøy men må jo være søster eller halvsøster).Johanna Christophersdatter Hvidding (skifte 1845 på Rosøy) var gift 1. gang 23.sept. 1821 i Tjøtta kirke med Peder Christian Arentsen fra Rosøy i Tjøtta Barn: Christine f. 19.mai 1822 (døpt Christine, men skrevet i alle former og som er nevnt i skifte på Lovøy) og Peder Elling f. 5.juni 1825Johanna gift 2. gang med Peder Olsen Rosøy Barn: Pernille ca 1835.Jeg har en del etterkommere etter Johanna Christophersdatter Hvidding og skulle gjerne hatt hennes forfedre. Jeg har lest alt som jeg har kommet over om slekten Hveding/Hviding/Wedding men ikke funnet noe. Og et tippoldebarn av Johanna har prøvd å ta kontakt med noen som skriver seg for Hveding i dag uten at noen kjente til sin lekt bak i tid.Jeg prøvde å etterlyse Johannas forfedre her i innlegg 27281, men fikk ingen respons. Dette var før jeg fant skifte på Lovøy.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Er visst ikke god nok på geografien skjønner jeg :) Godt jeg ikke skal ha karakterer for det.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

her må man både være litt lokal kjent og vite av folket for å vite om det er rette øy man er havnet på. Det er Løvøy i Møre og Rømsdal mener jeg og i Nordland vet jeg av tre stykker. Og det fins sikkert flere i vårt langstrakte land.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Tusen takk for innspill, spesielt til Solveig (5) som har opplysninger som kan gi grunnlag for sporing. Tar vi utgangspunkt i Johanna, så blir det her opplyst at hun blir kalt for Christophersdatter. Hvis alle er helsøsken skal jo også Kirsten, Øllegaard og Lava (Olava?) bli kalt for Christophersdatter. Søk i FT-1801 på Øllegaard gav ingen avklaring. Johanna vet vi giftet seg i 1821 + en gang siden: Da burde kirkeboken være ført efter det nye formularet hvor vi får vite tid og sted for konfirmasjon og farens navn. Har du sett om noen av disse opplysningene står i kirkeboken? Da skulle vi ha god mulighet for å spore de andre hel- eller halvsøsken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Tusen takk for innspill, spesielt til Solveig (5) som har opplysninger som kan gi grunnlag for sporing. Tar vi utgangspunkt i Johanna, så blir det her opplyst at hun blir kalt for Christophersdatter. Hvis alle er helsøsken skal jo også Kirsten, Øllegaard og Lava (Olava?) bli kalt for Christophersdatter. Søk i FT-1801 på Øllegaard gav ingen avklaring. Johanna vet vi giftet seg i 1821 + en gang siden: Da burde kirkeboken være ført efter det nye formularet hvor vi får vite tid og sted for konfirmasjon og farens navn. Har du sett om noen av disse opplysningene står i kirkeboken? Da skulle vi ha god mulighet for å spore de andre hel- eller halvsøsken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei Terje!Da Johanna gifter seg 1821 står ikke fedrene nevnt. Jeg fant ikke den avskriften som jeg selv har fra kirkeboka. Men jeg har lånt noe papirer av en av Johannas etterkommere, hun har hatt en 'profesjonell' forsker til å se på noe av slekten. Og han skriver om Vielsen: 'Når de gifter seg 1821 i Tjøtta, kalles de ungkar Peder Chr. Arentsen Rosøe (25 år) og pike Johanna Christophersdatter Vidding på Lovøe (20 år gl), sistnevnte syntes altså å ha et Slektsnavn, noe som jo ikke var vanlig blant bonde befolkningen på den tiden. Hun kan altså være av såkalt kondisjonert slekt og virker derfor litt spennende'.Jeg har rett og slett glemt å sjekke 2.ekt. Der må jo farens navn stå.Johanna gifter seg vel med Peder Olsen ca 1835, de fikk en datter Pernille og hun er 10 år i skifte etter Johanna 1845.Jeg har leita i alle kirkebøker her omkring for å prøve å finne dåpen til Johanna, men ikke funnet den. men hun kan jo være gamlere enn sine 20 år da hun gifter seg. Og da har jeg sett i feil kirkebøker.Og en annen ting Johanna må jo være halvsøster til Kiersten Vidding på Lovøya etter de opplysningene jeg har er Kiersten f. ca. 1770 og det blir 30 år forskjell i alder.Det er møte i slektshistorielaget på torsdag da skal jeg låne med meg kirkeboka for Tjøtta heim. For håpe den er ledig.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Dahlstrøm

Terje: I Alstahaug er det er først fra året 1831 vi får oppgitt fedrenes navn ved vielsen.22 juni 1817 vart 'Johanna Vidding Lovøen' 18 år år gammel konfirmert i Herøy kirke. (Kilde Alstahaug kirkebok 1801 - 1819, folio 173)Ved vielsen med 'Peder Christian Arensen', Rosøen den 23 september 1821 er ho innført som flg. i klokkerboken: 'Pige Johanna Christofersd Widding 20 aar'. Og i kirkeboken: 'Johanna Christophersd: Vidding, Løvøe 20 aar'(Kilde: Klokkerboken for Alsth./Tjøtta/Vevelstad 1820 - 1840 og Kirkeboken for Alstahaug 1820 - 1830, s. 310)En liten kommentar til innl. nr 5. Solveig, du nevner der at Johannas datter vart innskreven med navnet Christine ved dåpen i 1822. I kirkeboka (1820-1830, s. 52) står det Chierstena. I klokkerboken er ho innskreven som: Kirstena.Etter knappe 4 år i ekteskap med Peder Christian vart Johanna Vidding enke. Den 6 mars 1826 omkom han og 4 andre fra Tjøtta fjerding på reisen til Lofoten for å delta i fiskeriet. Ingen av de 5 mennene vart funnen. (Kilde: ditto klokkerbok s. 223).7 oktober 1829 gifter 'enke Johanna Vidding 28' år seg med 'Ungk. Peder Olsen Tiøtøe 28' år. Forlovere: Andreas Olsen og Arent Jons., Rosøe. Mvh Kurt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Tusen takk Knut.Disse med navn Vidding er inngiftet i min mans slekt så jeg har ikke gitt det noe høy prioritet annet enn å lete etter Johanna Christophersdatter døpt, og lese om alt som jeg har kommet over med navn Hveding/Vidding. Har også en del andre med navn Hveding og har prøvd å finne ut om Johanna kan være av den slekta.Du har rett Knut om dåpen til Johannas datter. Jeg har ikke rette opp i slektsprogrammet det som jeg har fått av Kirstinas oldebarn.Nå har jeg klart å finne boka der jeg har ført dåpen og der har jeg skrevet Kirstina. Du skriver Kirstena. Den profesjonelle forskeren kaller henne Kjersten jeg vet ikke hvilken kilder han har sett i.Du vet ikke noe om hennes aner?Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Jeg syns ikke om å legge ut hele skifte men gjør det her:Skifte på Løvøen 1852 Kjerstine Wedding Stallin, enke, hovedperson. Øllegaard Widding, død, søster Wevig Widding, barn av Øllegaard, 40-50 år, hos Lars Christian Præstøen. Gundel Widding, barn av Øllegaard, 50 år, Teistad. Elen Widding, barn av Øllegaard, Sandstrag. Peder Olsen, søstersønn, 30 år. Kjersten Pedersdatter, søsterdatter, g.m. Ole Zahl Eliassen Qvalnes. (Sundøy da Tjøtta, nå Leirfjord) Lava Widding, søster, død. Peder Mathias Hansen, barn av Lava, død Arvinger ikke oppgitt. (Skifter for Herøy/Dønna 1846-1880, s. 17-18, av Svein Edvardsen)Øllegaard sine barn Gundel bor på Dønna og Elen på Herøy, og Wevig er på Prestøy som ligger i Alstahaug. Så det skulle være mulige å finne dem.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Tusen takk Solveig og Knut for detaljerte opplysninger. Synd at fedrenes navn først blir tatt med i vielsesprotokollen fra 1831 - ellers ville dette kunne gitt en løsning. Vi har tydeligvis her med en hel søskenflokk (Halv/Hel) nemlig Kirsten, Øllegaard, Lava og Johanna , som alle har brukt en form for Hveding/Vidding e.l. som slektsnavn. Kan dette være en familie som er kommet til borgerleiet Løvø efter Ole Hartvig Jentoft/Else Marie Greger? Johanna blir jo konfirmert fra Løvøy i 1817 så da måtte jo familien være der? Kirsten og styrmann Peder flyttet jo - iflg WB - til Løvøy i 1803. Øllegaard, som er et sjeldent navn, kan jeg ikke identifisere fra FT-1801. Ett eller annet sted må det vel være lagt igjen noe informasjon om disse søskenene? Til (13): Jeg har nå letet i FT-1865 efter Wevig på Prestøy, Gundel på Teistad og Elen på Sandstrak, men det ser ut for at alle var døde i 1865! Hvis noen av dem var født før 1801 kunne man kanskje identifisere moren Øllegaard?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
Gjest André Martinsen

God dag.Jeg henter opp dette ordskiftet idet jeg lurer på hvorvidt dere eller noen andre har funnet ut hvem denne Christopher Hveding og hans kone var. Jeg selv har letet ganske lenge etter dem, men uten funn.Når man kjenner til tre-fire døtre hvorav én med det uvanlige navnet Øllegaard, farens navn og sågar et bestemt slektsnavn, så burde de la seg finne i en 1801-telling.Jeg vil gjerne forhøre meg om andres mulige funn før jeg fortsetter letingen. Jeg takker for tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
  • 1 år senere...
Gjest Klaus Johnsen

Det er lenge siden siste innlegg her. Vet ikke om det er skjedd noen oppklaring.Jeg har imidlertid et bidrag dersom det skulle være av interesse. Tar utgangspunkt i skifte Lauvøya i Herøy, Nordland 1852 med denne Øllegaard Widding. Hun heter Øllegaard Christensdatter født 1764, datter av Christen Michelsen og Gunnhild Nilsdatter, Tinden, Øksnes, Vesterålen.Søster til Øllegaard er denne Kirsten Widding (Kirsten Christensdatter født 1767), hun gift (1) Peder Michael Ellingsen Parelius fra Meløy. Hun gift (2) Erik Stalin, han fra Sverige ?Øllegaard Christensdatter ble gift (1) 1784 i Øksnes med Christopher Jonsen født 1764 Sørsand, Øksnes. Han døde i 1802 (omkom ved forlis ?). Øllegaard og Christopher hadde mange barn, alle født i Sørsand. Jeg nevner:Olava Hveding Christophersdatter født 1791, gift 1822 Alstahaug kirke med Hans Larsen Sandstrag i Herøy, skifte der 1838.Wiviche Christophersdatter født 1799. Ifølge skifte Lauvøya 1852 oppholder hun seg på Præstøen i Alstahaug.Johanne Christophersdatter født 1802, (døpt i Øksnes 1802 -27.12. ? - uten mellomnavn). Hun ble konfimert i Herøy kirke i 1817. Hun gift (1) i Tjøtta kirke 23.9.1821 med Peder Christian Arntsen, gift (2)16.5.1829 med Peder Olsen (fra Blomsøya ?).Tilbake til Øllegaard Christensdatter. Hun ble gift (2)i Øksnes i 1806 med Christopher Knudsen fra Bergen. De hadde dattera Elen Chathrine, født 1807 Tinden, døpt i Øksnes i 1807 og konfirmert i Herøy 1830. Hun er oppført i skifte Lauvøya 1852 som Elen Widding med opphold Sandstrag.Opplysningene om familiene fra Øksnes har jeg fra 'Gård og slekt i Øksnes' (bind I-IV). Tilkytningen for noen til Helgeland fremgår imidlertid ikke der.Jeg har gjennogått bøkende og funnet anene til Øllegaard Christensdatter og Christopher Jonsen. Videre har jeg registrert mange etterkommere.Det er ikke funnet noen sammenheng til Hvedingslekta gjennom Øllegaard Christensdatter og Christopher Jonsen gjennom bøkene men jeg har fått antydning om at det kan være tilknytning gjennom mor til Christen Michelsen, født 1717, kanskje i Senjen len, Troms. Hans foreldre er ukjente. Christen hadde sønnen Ole Hveding Christensen (1758-1785).Dersom noen ønsker opplysninger om aner og etterkommere, så langt jeg har registrert, kan jeg bidra med det. Oppgi i så fall mail-adresse.Mvh Klaus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.