Gå til innhold
Arkivverket

[#36223] Ystein Gunnarsson Gjerde, f. ca 1710-20, Gjerde, Etne

Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Her er det som står om han i Bömlo bygdebok: 'B I, s. 436 : 39) 'Ystein Gunnarson Gjerde, Etne, d. ikr. 1778. G. m. Synneva Aslaksdtr., truleg frå Straumøy, Valestrand, der dei budde før dei kom til Habbastad. Synneva flytte dit etter at Ystein var avliden.'Barn: a. Marta, f. 1738.b. Aslak, f. 1740c. Gunnar, f. 1744d. Ranvei, f. 1747.e. Kari, f. 1752.f. Ystein, f. 1754g. Synneva, f. 1759I FT 1701 finner jeg en kandidat til far: Gunder Aasmundson Gjerde som er 23 år og ugift.Jeg finne likeledes en Aasmund Gjerde som er 50 år og sikkert far til nevnte Gunder.Er det noen som sitter med bygdeböker fra Etne som kan hjelpe meg med denne karen?mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Eg kikkar rett som det er i Bygdebøkene for Etne når eg er på biblioteket, så eg kan sjå etter dessa folka og Det blir dei første dagane, så det kan jo henda andre slår opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sier jeg takk for, Marie-:)Jeg fant heller ikke noe om dem på FS - heller ikke kona. Fant en med samme navn f. i 1722,men hun ble gift med en helt annen.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Eg meinte at det vart ikkje dei første dagane; biblioteket er jo og stengt på kveldstid dei tre første dagane i veka. Dessutan er det alltid så travelt på jobb i slutten av månaden.Eg finn ikkje nokon Gunder/Gunnar eller Aasmund Gjerde her i personlista for Etne-sogene, men dei kan ha budd fleire plasser:http://www.hist.uib.no/nhd/etne/persreg.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Eg fann dessverre ikkje nokon av desse personane i Etne-soga, men eg kan ha oversett noko. Aasmund var det fleire som heitte, men dei var mykje yngre og mykje eldre. Det står at det var magert med kjelder frå 1665 - 1700-20. Trur ikkje eg såg ein einaste Gunnar/Gunder eller Ysten/Øystein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha for at du forsökte, Marie.Det blir nok ikke lett å finne noe mer her da.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Du finner navn på alle bosatte i Etne fra 1715-1990 med referanse til Etne-soga her på min hjemmeside http://home.online.no/~harmell/ETNE1715_1990.pdfDer er en Øystein Mikkjelson født i Gjerde, 261, ca 1753. 'Dei budd ei kort tid i Gjerde og flytta bort kring 1754.' Far han er Mikkjel Gjertson, mor er Anna Torgeirsdtr fra Dyngjebakken (1a).Så er der en Per Øysteinsson og ei ukjend kone i Gjerde 242, som fekk eit barn; Ola f 1720, (s 142)Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha, Arnfrid.Jeg ser det er en Gunnar Öysteinsson på Stödle og også en Öysten Gunnarsson der, IV, s. 190Når levde disse? Det er jo mulig at Gjerde er feil i Bömloboka.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ser at det ikke kan være de samme Gunder og Åsmund som bor på Norheim.I Etnesoga III, s 94 under Bruk 3-5, Det andre Hovedbruket Gjerde, står flg.: '26. Åsmund Eriksson er nemnd her kring 1715, men var kanskje berre ein husmann.' Så skal det stå noe under tallet 12 i bind II, men det bindet har ikke jeg tilgjengelig akkurat nå. Denne Åsmund kan nok være den samme som finnes under FT 1701. 'Hans sønn' Gunder finnes ikke omtalt i Etne-soga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er ihvertfall de to siste ute av bildet!Mye mulig at det var denne husmannen da, de er jo ikke alltid så godt dokumentert i bygdebökene.Takk for hjelp-:)mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Namna Gunnar og Øystein var vel ikkje så vanlege i Etne på den tida? Eg ser dei var i bruk i Fjæra-området (som då høyrde til Skånevik) og rundt grensa Skånevik/Odda. Men eg fann ingen som høvde med dine personar, Kjellaug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du ser har han og kalt opp igjen to av barna sine med de navna.Jeg tror det må ha vært disse mennene jeg fant i FT 1700, men de har ikke vært 'viktige' nok til å få plass i 'soga' - dessverre.Takk skal du ha for at du sjekker, Marie-:)Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

I 1701 er det ( iflg manntalet) 7 personer med navnet Gunder i Etne, ingen Gunnar, spredd på hele bygden, og der er en Ydsten, som bor på Ramme, hans barn heter Niels, Peder og Johan.I bygdebøkene er navnene normert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunder og Gunnar er nok samme navn, det er ofte at vi finner ulike skrivemåter på denne tiden.Samme med Öistein, som er skrevet både som Östen, Ystein og Ysten.Jo, takk skal du ha-:) Jeg har sett at det er flere som har samme navnet, men ettersom han er skrevet med Gierde, så tenkte jeg mest på den Gunnar jeg fant der. Men som sagt, det er jo få muligheter å finne noe mer her. Trolig har de og kalt opp sine mödre, men heller ikke det hjelper mye for jeg har ingen data om Synneve heller. mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.