Gå til innhold
Arkivverket

[#36246] Gården Sjo i Fjellberg.

Gjest Sol Kerry Johannessen
 Del

Recommended Posts

Nok et problem dukker opp i Fjellbergboka jeg sitter med, det gjelder gården Sjo, br.nr.6, Nordre Sjo, bruker 41 Mons Jørgensen Sjo, født 1722 døde 1798, han skal være gift med Guro Sjursdtr. født 1714-1813, 99 år. Hennes alder er da barna blir født; Nr.1,1756-42 år, Nr.2.f.1757-43 år,Nr.3.f.1759-45 år,Nr.4.f.1764-50 år,Nr.5.f.1766-52 år.Nr.6. f.1768-54 år.Nr.7. f.1770-56 år, Nr.8.f.1773, han her er på tavlen jeg skal rette opp, da er Guro 59 år og får enda et barn Nr.9. f.1787-73 år. Har vi fått en ny Sara i familien, som fikk barn da hun var 99. Kan noen finne ut hva som er feil på denne oppstilling, rett avskrevet, uten navnet på barna, bare fødselsår.Jeg har lest fram og tilbake men finner ingen løsning, og må be om noen kan hjelpe.Mvh. Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Jeg har Guro Sjursdtr. f.1724 (kilde Kvinnherad bygdebok 5 - Eid/Fjelberg side: s.151/152,nr. 41)(hvis ikke jeg har skrevet feil av boka.) d.1813. På Mons har jeg d.1797 begr. 9.12.1797. Den enste barnet jeg har registrert er Mons f.ca 1773. Da skulle Guro ha vært 49 år. I grenseland, men ikke helt umulig. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

I FS er det en Guro Sjursdtr. Beiten i Fjelberg f.1724, d.11.11.1813 og med foreldre Sjur Monsson og AnneMvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Er ho fødd i 1724 var ho 'berre' 63 år da yngste barnet var fødd... Eg har høyrt av av personar som oppvaksne i Fjeldberg, at det skal vera ein del feil i bygdeboka. Sjølv har eg funne feil frå nyare tid når det gjeld slektningar av meg.Det er vel denne familien som står som nummer 2 her; litt vanskeleg å lesa:LenkeMons kan ha gifta seg opp att med ei med eit liknande namn; det står vel Guri i oversikten frå 1777.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo hjelpere.Jeg har bok 5 Eid og Fjellberg sokn, og referer til side 151, det står da 1714 på Guro, den som er på tavlen jeg sitter med er fra begynnelsen: Jon Monssen født 1812 Sjo i Fjellberg, han er gm. Oline Sofie Sørensdtr. Sætre, bosatt Mekelandheien i Sveio. Den eneste som jeg har funnet som far Mons Monssen Sjo, født 1773,han var gift 3. ganger, og Jon må være av 3.kone Marta Andersdtr. med Far Mons og Guri nevnt ovenfor.Vil ta med at Jon og Oline Sofie døper eldste datter Marta. Men problemet er Guri, enten må det være feil fødselår, eller Mons har vært gift flere ganger, er der noen som vet???Takknemlig for hjelp Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært inne på lenken din til 1801-telling og det ser ur for at Guro er enke for 2,gang, først en som er far til de første barna? kan Mons også ha vært gift en gang tidliger slik at de har slått sammen barneflokkene????? Det er noe som ikke stemmer. Hvor er kirkebøker derfra og hva tid begynner de??Hilsen Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei til dere som vil hjelpe.Nå fant jeg Uk.tambur Mons Jørgensen Sjoe og pigen Guraa Siursdtr. vigd Dom 24 p Trinit,1754, under vigde i Fjellberg. Fant en annen Guro Siursdtr Eide g.20.06.1765 m. Ole Olsen Haare. Mons Jørgensen fant jeg konf. Dom. 1 p. Trin 1746, Fjeldberg.Jeg har ikke funnet Guraa gift 2.g. i kirkebok der, ikke konfirmert, ikke alder nevnt ved vigsel. Hvis hun skulle være født 1724 som nevnt oven fra ville hun være 49 når Mons blir født 1773, det kannnnn... aksepteres, min mormor var 47 da minsten ble født. Er der noen med et forslag??? Mvh. Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Tar du ein titt til på lenken under 6, så det var det to kvinner til på Sjo som fekk born då dei var 47 og 49...Snten var kvinnene i Fjellberg fruktbare ekstra lenge, eller dei overdreig alderen.Grandonkelen min og kona (som forresten var frå Skånevik, men ikkje langt frå grensa til Fjellberg...) fekk ei dotter då begge var 49. Mormor mi hadde ei kjenning som fødde born i 30 år, det siste kom rett før ho var 50.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei til hjelpen.Er der noen som kan bekrefte en fødselsdato på Guraa Sjursdtr. er hun født 1714 eller senere, jeg har litt vondt for å tro på under, så jeg håper på en rimelig fødseldato fra en god hjelper.Problemet er også at ikke noe sted finner jeg hvor hun kommer fra.Takknemlig hilsen fra Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.