Gå til innhold
Arkivverket

[#36247] Gunder Petersen Dahl og Elen Maria Budde i Bergen - og i Fr.hald

Gjest Liv S. Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv S. Hansen

Disse to var faddere til et av mine 2x tippers barn, Sven Andreas Hansen født 14.9.1815 i Fredrikshald. Foreldrene og mine tipper var Hans Svendsen Hov og Abigail Margrethe Lobes.I tellingen 1801 var denne Gunder styrmann med bosted Bergen [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11301&gardpostnr=346&personpostnr=2453&merk=2453#ovre>LenkeDisse gifter seg Lenke De ble foreldre her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Dette er noen innspill, men vet jo ikke om dette kan være blindspor...Dette kan vel være Gunder og kona med sønnen Peter Lorentz i folketellingen 1815 for Bergen [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=berg1815&gardpostnr=2423&merk=2423#ovre>LenkeKan dette være sønnen Peter i Undersøkelseskommisjonen i Bergen? LenkeKan dette være faren Gunder i samme base? Lenke. Alderen stemmer rimelig bra med at Gunder Petersen Dahl er 42 år i 1801, f.ca. 1759.Kanskje dette er Gunder Pedersen blant matroser i Bergen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Du verden, hva du finner! Alt er helt sikkert riktig, og jeg har fått Sokndal eller Sogndal som fødested på Gunder. Da fjerner jeg muligheten om at Halden kan være fødestedet hans.Skutene gikk nok i skytteltrafikk mellom Bergen og Fredrikshald på den tiden, og konene fulgte ofte med styrmenn og skippere. Det var kanskje på en slik tur de tok seg tid til å være faddere til en av mine aners barn.Jeg har ikke funnet noen utenfor Haldenområdet som faddere til noen barn født etter 1800 i denne slektsgrenen. Derfor synes jeg dette ekteparet er litt spennende. Jeg kunne godt tenke meg å vite mer om disse, om noen har peiling.Takk skal du ha Grethe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.