Gå til innhold
Arkivverket

[#36254] Nathanael Madsen Melbo, hans opphav og etterkommere ?

Gjest Hans Gangstø
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Gangstø

Nathanael skal være født i Nordland rundt 1625. Hans far er noen steder ført opp som Mats Ovesen, muligens fra Melbu i Vesterålen. Nathanael var imatrikulert ved Stavanger Skole i 1658 og deltok i Københavns forsvar i 1660 årene.Han ble personlig kapellan hos Sokneprest Peder Svegning på Stord. Ble sokneprest deretter i 20. nov.1669. Nathanael var gift to ggr første gangen med Maren, som var datter til Svegning. Deretter med Sara Iversdotter Gram. Sitter noen med kunnskaper om den nevnte Mats Ovesen og om det stemmer at han er far til Nathanael og eventuelle andre barn av Mats ? Jeg savner også opplysninger om hvor Nathanel ble født og hvor han oppholdt seg fram til han begynner på skole i Stavanger i 1658. Mvh Hans Gangstø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Pedersen

Hei Hans ! Finner noe til deg kanskje?? Nathanael Madsen, Hundevad f ca1630 foreldre : Mads Offersen f 1600 Hadsel gift ca1627 med Maren Hennindsdtr f ?? Melbo Norland Mads far : Offers Hundevad f 1568 gift 1599 NN Christen f 1628 bror av Nathanael Jan.P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

Takk for innspill. Hvor er Hundevad ? Vet du noe om Mads/Maren hadde andre barn? Har fått info om at Mads Ovesen også hadde en datter Dorotea eller Dorte. Sønnen Nathanel kaller en av sine døtre for Maren og en sønn for Mads, noe som kan tyde på en sammenheng her. Hører gjerne mer om dette om mulig Mvh Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

Takk for interessante opplysninger:Fra en privat utarbeidet slektstavle (Kolbjørn Ekkje) for familien Brose er nevnt at Offe (Ove) hadde to barn Mats Offesen (Ovesen) og Anna Offesdotter. Anna ble gift med sokneprest Christen Jensson fra Selje som var sokneprest i Finnås på Bømlo. I Bømlo bygdebok bind IV er nevnt at Christen Jensson var gift med Anna Offesdotter og ved skifte etter henne var det Her Nathanael Madsen Melboe, prest til Stord- ein brorson av henne, som tok seg av saka. Dette tyder vel på at det var to barn etter Offe; De to ovennevnte Mats og Anna Offesdotter. Til Jan - hvor finner du informasjonen om Mads Offersen ? Såvidt jeg husker er vel Hadsel i nærheten av Melbu, som kan være opphavet til Melbo navnet som senere blir benyttet i familien og on Hundevad er i Hordaland kan vel det være årsaken til at barn og etterkommere er å finne i Hordaland og Rogaland. Kanhende flyttet nevnte Mads Offersen sørover som en følge av handel med fisk el.lign. Setter pris på flere innspill i denne saken. Mvh Hans Gangstø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

Hei Har ikke funnet info om Mads som du nevner Jan på Ancestry.com, men har funnet en del registreringer om Mads Offersen på Familysearch.com, uten å bli mye klokere. Om Sara har jeg mye allerede, så der er jeg ajour. Det jeg sliter med er å koble presten på Stord; Nathanael Madsen Melbo til Mads Offersen ( Hundevad). Hundevad ser ut til å være et velkjent navn i Hadsel området, men har ikke funnet sammnehengen mellom disse enda. Har sett Kjell Staves side, men kommer ikke lenger der heller. Nye innspill tas i mot med begeistring. Mvh :-) Hans G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hei! Det fremgår jo flere steder at Nathaniel Madsen Hundevad er sønn av Mads Offesen Hundevad. Problemet ditt er vel å finne ut om Nathaniel Madsen Melbo er den samme. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Den avdøde slektsgransker Anna Haug fra Hadsel som var av Hundevad-slekt, har i 'Håløygminne', årgangene 1944 - 1945 skrevet om slekta Hundevad. Desverre har jeg ikke klart å få tak i de første artiklene, slik at jeg bare har artiklene om Hundevad-slekta fra ca 1750 og framover. En av sønnene til Mads Offersen Hundevad, Christen, var borger av Bergen og sa opp sitt borgerskap 4/11 1662. Melbu uttaltes i hvert fall tom min generasjon Melbo og tidligere ser en det også skrevet slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Til innlegg 2. Iflg. mine opplysninger var Mads Offersen Hundevad gift med Maren HEMMINGSDTR. Senere ble det et inngifte med Lockert-slekta i BØ og her dukker mannsnavnet Hemming opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

Takk for interessante opplysninger.Jeg skal forsøke å få lånt inn disse utgavene av Håøygminne for å se nærmere på Hundevad slekten. Det kan se ut som at flere av slekten dro sørover. Ovennevnte Christen ble borger i Bergen, Anna Offesdotter (skal være datter av Offe Madsen) ble gift med Christen Jensen fra Selje og muligens Nathanael kan være sønn av Mads Offersen. Trenger det endelige gjennombruddet for å finne forbindelsen mellom Nathanael Madssen Melbo og Mads Offesen Hundvad. Som nevnt tidliger (innlegg 3 kaller en av sine døtre for Maren og en sønn for Mads) noe som kan tyde på slektsskap og oppattkalling. Mvh Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Christen bodde nok ikke i sør selv om han var borger av Bergen. Han bodde på Helgenes i Hadsel (på Hinnøya)iflg. Anna Haug. Det var mange som hadde borgerskap i Bergen, som ikke bodde der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Til innlegg 3. Anna Haug hevder at Hundevad var tysk eller fra Flander eller Nederland og betydde 'Det store vadet' (Grunt område en kan va over). Men hun mente at slekta muligens kom til Norge fra Shetland. Det skal finnes en bakke i Skien som heter 'Hundevadbakken'. Denne har visst nok fått navn etter en lege Hundevad som bodde der for ca 150 år siden. Denne legen var visst nok fra Tyskland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Den første artikkelen som Anna Haug skreiv om Hundevad-slekta, står i Håløygminne nr. 1/1944. Der skriver hun at Mads Offersen Hundevad og Maren Hemmingsdtr hadde tre barn: Natanael, Christen og Offer, og videre at Natanael blei sogneprest på Stord, var gift to ganger og fikk åtte barn. Men, hun skriver ikke hvor hun har opplysningene fra. Ei fotnote tyder på at hun har dem fra Mikal Jacobsen, som noen ganger trakk kjappe slutninger på spinkelt grunnlag. Hans utredning om for eks. Lockert-slekta har mange feil.Imidlertid, lensregnskapene viser at Mads Offersen bodde på Melbu (dengang skrevet Melboe), det støtter antakinga om at opphavet til Natanael er der. Mads Offersen brukte faktisk ikke slektsnavnet Hundevad, om vi skal tro lensregnskapene, det ser ut som Anna Haug har gitt han det i lang ettertid. Og da er det lettere å forklare at Natanael ikke nytta Hundevad-navnet, dersom han var sønn til Mads.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Bruken av navnet Hundevad: Ser i 'Bø Slekthistorie' at begge barna til Offer Madsen (min 7 x t.oldefar) som ble gift i Bø, er oppført med navnet Hundevad. Borgos som var hovedansvarlig for dette verket kan kanske fortelle når navnet ble tatt i bruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Beklager, jeg er ikke hovedansvarlig for den siste slektshistoria i Bø. Som det framgår av forordet var jeg bare fagkonsulent og hadde ansvaret for de dataprogrammene som blei brukt. Slektshistoria er delvis bygd på Bø bygdebok av Rolv Straume, og supplert med innsamla opplysninger.Forøvrig viser jeg til det siste avsnittet i innlegget mitt (18), der jeg tar forbeholdet 'om vi skal tro lensregnskapene'. Jeg kunne også tatt med manntallet fra 1666, heller ikke der står navnet Hundevad. Det samme gjelder 1701-manntallet. Så jeg kan ærlig talt ikke svare på spørsmålet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

Takk til deg Johan for interessant tilbakemelding. Skal se litt nærmere på mine notater om Nathanael, men ut i fra hva du skriver kan det se ut som det er rett spor. Skriver Anna Haug noe om Offer Madsens barn, jfr notat ovenfor som følger:'Fra en privat utarbeidet slektstavle (Kolbjørn Ekkje) for familien Brose, er nevnt at Offe (Ove) hadde to barn Mats Offesen (Ovesen) og Anna Offesdotter. Anna ble gift med sokneprest Christen Jensson fra Selje som var sokneprest i Finnås på Bømlo. I Bømlo bygdebok bind IV er nevnt at Christen Jensson var gift med Anna Offesdotter og ved skifte etter henne var det Her Nathanael Madsen Melboe, prest til Stord- ein brorson av henne, som tok seg av saka.' Mvh Hans G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Anna Haug skriver at Offer Madssen og Gjertrud Monsdtr Tillemann hadde tre barn: Maren (g. m/Abraham Monssen Lockert), Mons (g. m/Sissel Maria Lockert) og Inger (døde ugift). Noen Anna nevner hun ikke, men det er godt mulig at frk. Haug ikke visste om henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

Har sett tilbake over notatane mine om Nathanael Madssen Melbo, hvor blant er notert: 'Nathanael er oppført som student, immatrikulert fra Stavanger Skole 03.05.1658, under navnet ' Nathanael Matthie Undervanus'. Mine latinskunnskaper er fraværende, så vet ikke hva 'Undervanus' kan oversettes med. Kan det knyttes til Hundevad, jfr ovenstående notat'Hundevad var tysk eller fra Flander eller Nederland og betydde 'Det store vadet' (Grunt område en kan va over' Hans G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Frank Robertsen

Til innlegg 3 og 17. At Anna Haug mente at Hundevad var tysk eller nederlandsk og kom til Norge via Shetland, var nok mest myntet på antagelser når man leser hennes artikler i Håløygminne. At Hundevad kom fra Danmark synes imidlertid mer sannsynlig.Gården Hundevad ligger i Sønderjylland, nærmere bestemt i landsbyen Ørby i Vonsbæk sogn nær Haderslev, på nordsiden av fjordens munning.I følge Per Andersen som har skrevet boken 'Fra Hvide til Hundevad' var Hundevadene en skipperslekt som seilte over hele verden. At de har vært innom både Shetland og Bergen synes derfor sannsynlig. Mads Offersen Hundevad er jo av Anna Haug bl.a. beskrevet som jekteskipper. Det er derfor mulig at han stammer fra gården Hundevad ved Haderslev.I 'Kolding Bys Bog' nevnes 17/12-1585 en Offer Hundevad. Kan han knyttes til Mads Offersen Hundevad på Melbo ?Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

Dette var meget interessant. Dette kan jo tyde på at Mads kanskje kom fra Danmark. Har du noen tanker om evnt hvor jeg kan se etter en tilknytning mellom den nevnte Ofer Hundevad og Mads Hundevad ? Hvem er den nevnte Per Andersen og finnes den nevnte boken i Norge ? Mvh Hans G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.